خبرگزاری کار ایران

مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت در گفت‌وگو با ایلنا:

در قراردادهای جدید نفتی کاهش قیمت نفت لحاظ شود / تعریف نوع جدید قراردادهای بای‌بک

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۸۷۳

با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت نفت پایین است تمایل به سرمایه‌گذاری در این صنعت نیز کاهش یافته چرا که بازگشت سرمایه و سود حاصله چندان جذاب نخواهد بود بنابراین شرایط قرارداد باید به گونه‌ای تنظیم شود که سرمایه‌گذار تمایل به حضور در میادین نفتی داشته باشد.

مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت با بیان اینکه در قراردادهای جدید نفتی باید کاهش قیمت نفت را نیز در نظر داشته باشیم به شرایط تحریم و موانعی از قبل آن برای جذب سرمایه گذار داریم اشاره کرد و گفت: در قراردادهای جدید نفتی باید با اصلاح قراردادهای نوع بای بک مدت زمان قرارداد را طولانی و سرمایه گذار را ملزم به حضور مدت زمان طولانی تر در منطقه کرده تا مشکلات احتمالی پروژه را رفع نماید.

محمد علی خطیبی مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه آیا با کاهش قیمت نفت باید تغییراتی در قراردادهای جدید نفتی حاصل شود یا خیر گفت: قطعا قرارداد های جذب سرمایه در صنعت نفت تغیراتی خواهند داشت و جذابتر می شوند اما آنچه مهم است اغلب شرکت های نفتی منتظر لغو تحریم ها هستند و تا آن زمان سرمایه گذار حاضر به حضور در ایران نخواهد شد.

وی تصریح کرد: در قراردادهای جدید نفتی برای جذب سرمایه باید تغییراتی حاصل شود چرا که کاهش قیمت نفت ممکن است مانعی در جهت انعقاد قراردادها تلقی شود.

شرکت‌های نفتی در حال حاضر منتظر لغو تحریم‌ها هستند و تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشوند از بیم جریمه حاضر به ورود به مرحله قرارداد نفتی با کشور ما نیستند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاران خارجی فقط ابراز تمایل به حضور در ایران می‌کنند اما رسیدن به مرحله قرارداد منوط به لغو تحریم‌ها است.

خطیبی در ادامه به قراردادهای قبلی نفتی ایران اشاره و اظهار داشت: قراردادهای قبلی ما بای بک بوده به طوری که این نوع قراردادها را با شرکت‌هایی مثل انی ایتالیا داشته‌ایم اما با توجه به اینکه مدت زمان این قراردادها کوتاه بود و سرمایه‌گذار بعد از اتمام کار هیچ تعهدی نسبت به کاری که در میدان نفتی انجام داده بود، نداشت این مسئله مشکلاتی را برای کشور ما در پی داشت.

وی تصریح کرد: در قراردادهای جدید نفتی سرمایه‌گذار باید ۲۰ تا ۳۰ سال در منطقه نفتی که فعالیت می‌کند درگیر می‌شود و ضمن اینکه از تولید آن میدان نیز برخوردار می شود، انگیزه برای بالا بردن کیفیت کار را نیز خواهد داشت.
نماینده سابق ایران در اوپک تاکید کرد: تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود همان شرکت‌های نفتی که قبلاً در ایران کار می‌کردند بعید است که برگردند. ممکن است تمایلی به بازگشت داشته باشند اما فقط در همین حد است و به قرارداد قطعی نمی انجامد.

وی با اشاره به اینکه در هر برهه‌ای قرارداد باید با توجه به شرایط خاص همان زمان تنظیم شود تصریح کرد: قراردادهای سرمایه‌گذاری قبلی قراردادهای بای‌بک بوده و این نوع قراردادها در هر شرایطی نمی‌تواند جذاب باشد.

خطیبی ادامه داد: در شرایط کنونی ما باید تغییراتی در نوع قراردادها به وجود آوریم ضمن اینکه کلیات را با توجه به آنچه در قانون اساسی کشورمان آمده نمی‌توان تغییر داد اما باید جذابیت‌های خاصی به وجود آوریم که متناسب با شرایط حال حاضر کشور و جهان باشد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت نفت پایین است تمایل به سرمایه‌گذاری در این صنعت نیز کاهش یافته چرا که بازگشت سرمایه و سود حاصله چندان جذاب نخواهد بود بنابراین شرایط قرارداد باید به گونه‌ای تنظیم شود که سرمایه‌گذار تمایل به حضور در میادین نفتی داشته باشد.

نماینده سابق ایران در امور اوپک با اشاره به اینکه در قراردادهای جدید باید ایراداتی که از قبل داشتیم را برطرف کنیم تصریح کرد: در گذشته سرمایه‌گذار ظرف مدت کوتاهی که کارش را انجام می‌داد سودش را نیز می‌گرفت و از کشور می‌رفت و هیچ تعلقی به کشور نداشت و چنانچه مشکلی نیز برای منطقه عملیاتی پیش می‌آمد پاسخگو نبود اما در قرارداد جدید ضمن اینکه از عواید تولید برخوردار می‌شود کیفیت و دقت کار را نیز بالا می‌برد و تا زمانی که از میدان نفتی مورد نظر تولید داریم با ما خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عراقی‌ها از تجربه قراردادهای بای‌بک ایران الهام گرفته و ایرادات آن را در قراردادهایی که خودشان داشته اند برطرف کرده‌اند تصریح کرد: کشور عراق با الهام از نوع قراردادهای ما ایرادات قراردادهای نوع ایرانی را اصلاح کرده اقدام به قراردادهایی طولانی مدت با شرکت‌های بزرگ نفتی کردند و ایجاد جذابیت‌هایی کردند.

وی ادامه داد: اما در کشور با توجه به آنچه در قانون اساسی آمده نمی‌توان سرمایه‌گذار را با توجه به اینکه منابع ما متعلق به نظام است، در مالکیت شریک بدانیم در حالی که در تمام دنیا سرمایه‌گذاری به شکل production sharing است اما در ایران سرمایه‌گذار فقط می‌تواند از عواید تولید برخوردار شود و فقط زمانی که با ما قرارداد دارد از اصل سود و پاداش برخوردار می‌شود و تا آخر کار با ما شریک نیست.

خطیبی توضیح داد: در قراردادهای جدید نمی‌توان قوانین را نقض کنیم اما در چارچوب بای‌بک باید ایرادات را برطرف کرده، ایجاد جذابیت کنیم و حضور سرمایه‌گذار را طولانی‌تر کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز