خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت در گفت وگو با ایلنا:

از قرارداد صادرات برق به ترکیه بی اطلاعم

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۲۰۱

در قرارداد گازی با عراق در سال اول ۷ میلیون متر مکعب، سال دوم ۱۵ میلیون متر مکعب و سال سوم ۲۵ میلیون متر مکعب در روز گاز به این کشور صادر خواهد شد.

معاون وزیر نفت از امضای تفاهمانه صادرات برق به ترکیه اظهار بی‌اطلاعی کرد.

حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا از امضای توافقنامه برای صادرات برق به ترکیه اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: ما به ترکیه برق نمی‌فروشیم و قرار هم نیست که این کار را انجام دهیم و ضمن اینکه اگر وزارت نیرو هم با ترکیه قراردادی بسته بنده بی‌اطلاعم.

وی با تاکید بر اینکه ما فعلا برنامه‌ای برای صادرات برق به دیگر کشور‌ها نداریم، خاطرنشان کرد: اگر بحثی با ترکیه داشته باشیم در زمینه صادرات گاز است.

عراقی تصریح کرد: فقط بحثی که شده اینکه اگر در شهرهای مرزی ایجاد کار شود و با درصد کمتر از صادرات آن شهرک مرزی کارخانه‌ای احداثشود با تخفیف می‌توانیم قرارداد ببندیم.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران دیگر بار یادآور شد: از امضای تفاهمنامه برای صادرات برق به ترکیه خبر ندارم شرکت گاز نیز قراردادی نبسته است.

وی در ادامه به قرارداد صادرات گاز به عراق اشاره و اظهار داشت: با کشور عراق قرارداد صادرات گاز منعقد کرده‌ایم که این کشور از آن گاز برای تولید برق نیروگاه‌های بغداد استفاده کند.

عراقی گفت: از اردیبهشت سال بعد صادرات گاز به عراق آغاز می‌شود می‌شود و تا دو روز آینده در سفری که به عراق خواهم داشت شرایط پروژه را بررسی خواهم کرد.

وی افزود: ما به عراق گاز می‌دهیم و این کشور مختار است آن را به هر مصرفی که مختار است از جمله تولید برق برساند.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: در قرارداد گازی با عراق در سال اول ۷ میلیون متر مکعب، سال دوم ۱۵ میلیون متر مکعب و سال سوم ۲۵ میلیون متر مکعب در روز گاز به این کشور صادر خواهد شد.

به گزارش ایلنا، مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران روز گذشته از مذاکره و امضای توافقنامه اولیه با چند شرکت ترکیه‌ای برای صادرات برق خبر داده بود.

علیرضا کاملی با اشاره به اینکه پس از اعلام آمادگی وزارت نفت برای همکاری در تولید و صادرات برق گفتگوهای متعددی با شرکتهای داخلی و خارجی انجام شد، اظهار کرده بود: نخستین قرارداد صادرات برق ماه گذشته(دیماه) امضا شده است.

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران دلایل اصلی انجام صادرات برق را تنوع سازی در صادرات گاز عنوان و تصریح کرده بود: یکی از راههای تنوع سازی در صادرات گاز تبدیل آن به برق است که وزارت نفت در این زمینه وارد شده است.

کاملی درباره سهم سرمایه گذار از قیمت فروش صادراتی برق گفته بود: سهم سرمایه گذار متناسب با قیمت فروش برق در هر بازار هدف، عبارت از هزینه تبدیل انرژی و هزینه‌های انتقال و بازاریابی به علاوه سود متعارف است و مابه التفاوت این مبلغ با قیمت فروش صادراتی برق در هر مورد، سهم طرف دیگر مشارکت یعنی شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی صادرات گاز ایران خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوص نقطه یابی ساخت نیروگاه را تعیین و شرکت ملی گاز، گازرسانی به آنجا را تامین می‌کند، خاطرنشان کرده بود: راندمان نیروگاههای که بوسیله بخش خصوصی ساخته می‌شود باید بالا باشد. به عنوان نمونه هم اکنون راندمان نیروگاههای خارج از کشور بیش از ۵٠ درصد است این در حالی است که در ایران این رقم حدود ٣٧ درصد است پس راندمان نیروگاههای تازه باید همانند خارج از کشور باشد تا بتوانند با دیگرعرضه کنندگان برق در آن کشور‌ها رقابت کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز