خبرگزاری کار ایران

رییس کمیته راهبری طرح کلان بازیافت پساب کشور:

پساب یک منبع مطمئن تامین آب است

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۴۵۰

طرح‌های بازیافت پساب با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور نمی‌تواند فقط به‌دست دولت اجرایی شود بلکه باید با همکاری دولت و بخش خصوصی صورت پذیرد و دولت بایستی زمینه را فراهم کند و بخش خصوصی را به همکاری بطلبد.

رییس کمیته راهبری طرح کلان بازیافت پساب کشور از پساب به‌عنوان یک منبع مطمئن تامین آب یاد کرد و گفت: بازیافت و استفاده دوباره از پساب موجب کاهش فشار بر منابع تامین آب می‌شود.

به‌گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، دکتر " حمیدرضا تشیعی " در دومین همایش ملی بازیافت آب که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: ما معتقد هستیم در مرحله بازتخصیص آب قرار داریم و در همین راستا، پساب، آب از دست‌رفته نیست بلکه باید پساب یک منبع مطمئن تامین آب تلقی شود.

وی ادامه داد: بازیافت و استفاده دوباره از پساب موجب کاهش فشار بر منابع تامین آب می‌شود.

رییس کمیته راهبری طرح کلان بازیافت پساب کشور با بیان اینکه برگزاری همایش‌های ملی موجب ایجاد وحدت و یکپارچگی در کشور در بین بخش‌های مختلف سیاست‌گذاری، اجرایی، دانشگاهی و بخش خصوصی و کسانی می‌شود که قرار است به‌عنوان مشترک و مصرف‌کننده مقوله آب باشند، اظهار داشت: همکاری تنگاتنگ وزارت نیرو و جامعه دانشگاهی کشور نشان از آن دارد که در بحثحل مشکل مقوله آب، یک دستگاه یا سامانه اجرایی به‌تنهایی نمی‌تواند مشکل را حل کند بلکه بخش‌ها و ظرفیت‌های مختلف ملی بایستی با همکاری یکدیگر این موضوع حیاتی را مدیریت کنند و همفکری و خرد جمعی به ارایه راهکارهایی منجر شود تا به برون‌رفت از این چالش کمک کند.

وی با بیان اینکه برای برون‌رفت از چالشی که در مدیریت چرخه آب در فضاهای شهری و روستایی وجود دارد، ابتدا بایستی منابع آبی و نقش آب بازیافت‌شده در این چرخه را بشناسیم، گفت: منابع طبیعی که عمدتا منابع تجدیدپذیر و زیرزمینی هستند و دستخوش تغییرهای شدید شده‌اند، پس از تصفیه به مصارف مختلف کشاورزی، خانگی و صنعتی خواهند رسید.

وی اضافه کرد: مدیریت تقاضای آب در زمان حاضر موضوعی است که در رابطه با پساب می‌تواند بسط پیدا کند و اعمال مدیریت تقاضا موجب تولید پساب کمتری می‌شود و درنهایت مدیریت سرمایه‌گذاری در بخش پساب را نیز به‌دنبال خواهد داشت و روی منابع آب در دسترس و تجدیدشونده کشور نیز موثر خواهد بود.

تشیعی با بیان اینکه منابع آب در دسترس ما اعم از تجدیدپذیر و یا پساب، باید در حوزه‌های کاربری با ارزش افزوده اجتماعی و زیستی بالاتر تخصیص داده شود، بیان داشت: مدیریت پساب با توجه به پیچیدگی موضوع، هم از نظر تکنولوژیک و هم از نظر مدیریت چرخه آب در کشور نشان‌دهنده بلوغ سازمانی ما در بخش آب کشور است.

تشیعی با یادآوری اینکه مدیریت تقاضای آب، مدیریت تقاضای منابع مالی را به‌دنبال دارد، افزود: راه‌حل‌هایی که در این‌باره ارایه می‌شود، بایستی دربرگیرنده سه عنصر اصلی فناوری، اقتصادی و اجتماعی باشد تا به هدف اصلی که پایداری زیست‌محیطی کشور است، رهنمون شویم.

وی خاطرنشان کرد: خروجی این طرح بایستی فصل مشترک این عناصر باشد و نقش ما نیز این خواهد بود که بین ظرفیت‌های ملی هم‌افزایی ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: طرح‌های بازیافت پساب با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور نمی‌تواند فقط به‌دست دولت اجرایی شود بلکه باید با همکاری دولت و بخش خصوصی صورت پذیرد و دولت بایستی زمینه را فراهم کند و بخش خصوصی را به همکاری بطلبد.

وی با یادآوری اینکه یکی از خروجی‌های این طرح فناوری‌هایی است که در رابطه با استفاده دوباره از پساب قرار است تهیه شود و سپس در اختیار صنعت قرار گیرد، تصریح کرد: چارچوب انتخاب و جذب این فناوری افزون‌بر اینکه بایستی در محوریت سه عنصر مذکور باشد، خصوصیات ویژه‌ای همچون دسترسی(ساخت داخل و یا قابل تامین از خارج از کشور با توجه به شرایط کنونی تحریم)، خدمات پس از فروش، سهولت احداث(پیچیدگی‌های خاص نداشته باشد)، سهولت بهره‌برداری و نگهداری به‌ویژه در مناطق روستایی کشوررا دارا باشد.

وی افزود: قابلیت اتکای عملیاتی این فناوری‌ها از نکته‌های کلیدی هستند که بایستی مدنظر قرار گیرند تا در بخش زیست‌محیطی و تامین آب موردنیاز مصرف‌کنندگان، بتوانند نیاز کشور را مرتفع کنند.

تشیعی اضافه کرد: این فناوری‌ها بایستی هزینه‌های طول عمر قابل قبول داشته باشند و آثار جانبی منفی نیز برای جامعه ایجاد نکنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز