خبرگزاری کار ایران

وریر نیرو در حاشیه نخستین هم‌اندیشی سیاست‌گذاران منابع آب:

اجرای ۱۵ طرح برای تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی / ادغام جهادسازندگی و کشاورزی مشکلاتی هم داشت

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۷۷۵

در کشورهای مختلف ساختارهایی که برای بخش آب درنظر گرفته‌اند، بسیار متنوع است در برخی کشورها آب و انرژی به‌صورت مشترک و در برخی دیگر آب و محیط زیست و در برخی دیگر نیز آب به‌صورت مستقل دارای یک ساختار اجرایی است

وزیر نیرو از اجرای ۱۵ طرح برای تعادل‌بخشی به منابع آب زیرزمینی خبر داد و گفت: کارهای اجرایی لازم و اعتبار مورد نیاز پیش‌بینی شده تا بتوانیم گام‌های اساسی برای احیای منابع آب زیرزمینی و تعادل‌بخشی آن برداریم.


به‌گزارش خبرنگار ایلنا، حمید چیت‌چیان در حاشیه نخستین هم‌اندیشی سیاست‌گذاران منابع آب، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سطح منطقه‌ای شوراهای هماهنگی حوضه‌های آبریز را ایجاد کردیم، گفت: برای نخستین نمونه شورای هماهنگی حوزه زاینده‌رود ایجاد شد که علاوه بر سازمان‌ها و نهادهای دولتی، نمایندگان کشاورزان نیز دخیل هستند و با مشارکت همه ذی‌نفعان موجود در خصوص مسایل آب تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: مدیریت منابع آب یک مدیریت چندوجهی و چندبعدی است به‌طوری که مسایل زیست‌محیطی، مسایل فنی و انسانی و مهم‌تر از همه مسایل اجتماعی در مدیریت آب دخیل هستند.

وزیر نیرو با بیان اینکه موضوع آب هم در رفاه اجتماعی و هم در حوزه اقتصادی نقش بسیار اساسی دارد، تصریح کرد: باید با شناخت ابعاد مختلف و با حضور سازمان‌های مختلف دولتی به برنامه‌ها و تصمیم‌های مشترکی برسیم و هر کدام از سازمان‌ها این سیاست‌ها را در حوزه خود اجرا کنند.


وی با اشاره به اقدامات انجام شده جهت تامین آب شرب شهرها و تهران، انتقال آب از سدهای ساخته‌شده به شهرها را از جمله این اقدامات برشمرد و ادامه داد: اقدامات انجام شده جهت تصفیه آب نیز از اقدام‌هایی است که وزارت نیرو برای تامین آب شرب انجام داده است.


چیت چیان تاکید کرد: نکته مهم این است که وقتی ما با شرایط خشک‌سالی و با کاهش ذخیره آب در سدها مواجه هستیم، مدیریت مصرف آب مهم‌ترین عامل غلبه بر مشکل آب است.


وی افزود: در بخش آب شرب، کشاورزی و صنایع ظرفیت‌های قابل صرفه‌جویی وسیعی داریم و با انجام روش‌های صرفه‌جویی، قادر به غلبه بر مشکل آب هستیم.


وزیر نیرو در خصوص امکان ادغام ساختار بخش آب با بخش کشاورزی گفت: در کشورهای مختلف ساختارهایی که برای بخش آب درنظر گرفته‌اند، بسیار متنوع است در برخی کشورها آب و انرژی به‌صورت مشترک و در برخی دیگر آب و محیط زیست و در برخی دیگر نیز آب به‌صورت مستقل دارای یک ساختار اجرایی است که علت این موضوع استفاده از آب در بخش‌های مختلف ازجمله کشاورزی، صنعت، شرب و پایداری محیط زیست است؛ بنابراین یکی کردن آب با یکی از بخش‌های مصرف‌کننده موجب می‌شود بقیه مصارف مورد غفلت قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه باید ساختارها را براساس شرایط و اقتضاهای هر جامعه پی‌ریزی کرد، تصریح کرد: مشابه ساختاری که در ایران وجود دارد، در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد که به نظر من باید موضوع را فراتر از این دید.

وی با طرح این پرسش که آیا ادغام جهادسازندگی و کشاورزی همه مشکلات کشاورزان را برطرف کرده است، گفت: با این ادغام همه مشکلات کشاورزان برطرف نشده است و هر ادغامی مزیت‌هایی دارد که در کنارش مشکلات هم به دنبال دارد.


چیت چیان افزود: مثلا موضوع عمران روستایی پس از ادغام جهادسازندگی و کشاورزی مقداری مورد غفلت واقع شده است و با توجه به اینکه موضوع آب چندبعدی است و مسایل اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی، صنعتی و کشاورزی دارد.

وی با بیان اینکه باید از یک ساختار مشارکتی در مدیریت منابع آب استفاده کنیم که آن چیزی است که در شورای‌عالی آب تحقق پیدا کرده است، گفت: شورای‌عالی آب شورایی است که نهادهای مختلف در آن حضور دارند و در مدت استقرار دولت یازدهم تاکنون ۹ بار این شورا به‌دلیل اهمیت آب به ریاست رییس‌جمهوری یا معاون اول ایشان تشکیل شده است و تاکنون تصمیم‌های اساسی خوبی اتخاذ کرده است.


وزیر نیرو با اشاره به برنامه ارایه‌شده وزارت نیرو برای احیای آب‌های زیرزمینی در شورای‌عالی آب، گفت: ۱۵ طرح در این‎باره پیش‌بینی شده است که ۱۱ طرح در وزارت نیرو و چهار طرح نیز در دستگاه‌های دیگر اجرا می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: کارهای اجرایی لازم و اعتبار موردنیاز برای اجرای این طرح پیش‌بینی شده است تا گام‌های اساسی برای احیای منابع آب زیرزمینی و تعادل‌بخشی آن برداریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز