خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خبر داد:

پیش‌بینی ۴ هزار میلیارد ریال برای تکمیل مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۶۶۲

برای اجرای طرح‌های پیش‌بینی‌شده ۴۷ هزار میلیارد ریال در بخش مجتمع‌های آب‌رسانی دارای اولویت ۹۲۴ مجتمع آب‌رسانی، ۱۸ هزار میلیارد ریال برای بازسازی روستاهای سطح دو درقالب پروژه‌های تک روستایی و ۱۷ هزار میلیارد ریال برای روستاهای فاقد تاسیسات آب‌رسانی و غیر برخوردار نیاز است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ برای تکمیل مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی، چهارهزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که رقمی حدود یک سوم اعتبار موردنیاز طرح است.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت نیرو علی‌اصغر قانع، در تشریح سیمای کنونی آب‌رسانی روستایی کشور، اظهار داشت: مطابق سرشماری سال ۱۳۹۰ از مجموع ۶۰ هزار و ۳۱۵ روستای دارای سکنه‌ کشور که جمعیتی افزون‌بر ۲۱ میلیون نفر را در خود جای داده‌اند، حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ روستا دارای بیش از ۲۰ خانوار هستند ضمن آنکه در روستاهای بالای ۲۰ خانوار نیز نزدیک به ۲۰ میلیون نفر ساکن هستند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۹۵.۰۸ درصد جمعیت روستایی کشور در ۳۷ هزار و ۵۰۰ روستا‌ با جمعیت بیش از ۲۰ خانوار و ۴.۲ درصد جمعیت روستایی در ۲۲ هزار و ۸۰۰ روستا با جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار سکونت دارند و دولت موظف است در اولویت نخست آب شرب روستاهای بالای ۲۰ خانوار را تامین کند.

قانع با بیان اینکه در زمان حاضر افزون‌بر ۳۲ هزار و ۳۸۸ روستا با جمعیت افزون‌بر ۱۸ میلیون نفر از آب آشامیدنی برخوردارند، گفت: تعداد ۲۶ هزار و ۷۲۹ روستا با جمعیت افزون‌بر ۱۶ میلیون نفر زیرپوشش شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی قرار دارند و تعداد ۵۶۵۹ روستا با جمعیت ۲.۶ میلیون نفر برخوردار از آب آشامیدنی و غیر پوشش شرکت‏‌های آب و فاضلاب روستایی هستند.

وی افزود: در این روستاها تاسیسات آب‏‌رسانی توسط شوراهای اسلامی و هیات امنای روستاها اداره می‏‌شوند و اغلب مایل نیستند زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار گیرند؛ ضمن آنکه ۵۲۷۰ روستا با ۱.۴ میلیون نفر غیر برخوردار از آب آشامیدنی هستند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام‌شده، ۲۳ هزار و ۶۰۰ روستا با جمعیت ۱۳.۹ میلیون نفر دارای تاسیسات آب‌رسانی سالم هستند و ۹۴۵۰ روستا با جمعیت ۴.۹ میلیون نفر، روستاهایی هستند که تاسیسات آنها فرسوده شده است و ۵۱۰۰ روستا با جمعیت ۱.۴ میلیون نفر نیز فاقد تاسیسات آب‌رسانی هستند.

وی با بیان اینکه برای ارایه خدمات آب شرب به روستاهای کشور، طرح‌های تامین آب شرب در قالب سه سرفصل در حال اجرا است، ادامه داد: بخش نخست مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی است که تا پایان آذرماه سال‌جاری بیش از ۱۴۰۰ مجتمع آب‌رسانی در کشور در حال اجرا بوده است و از این تعداد ۹۲۴ مجتمع در قالب طرح ملی در قانون بودجه‌ سال ۱۳۹۳ در حال اجرا و مبادله موافقت‌نامه هستند و تاکنون نزدیک به ۴۰ در‌صد اعتبار به پروژه‌ها اختصاص یافته است.

قانع طرح‌های دیگر در بخش روستایی را بازسازی تاسیسات آب‌رسانی فرسوده و اجرای پروژه‌های آب‌رسانی تک روستایی در مناطقی که شرایط اجرای پروژه در قالب مجتمع آب‌رسانی وجود ندارد، عنوان کرد و ادامه داد: برای اجرای طرح‌های پیش‌بینی‌شده ۴۷ هزار میلیارد ریال در بخش مجتمع‌های آب‌رسانی دارای اولویت ۹۲۴ مجتمع آب‌رسانی، ۱۸ هزار میلیارد ریال برای بازسازی روستاهای سطح دو درقالب پروژه‌های تک روستایی و ۱۷ هزار میلیارد ریال برای روستاهای فاقد تاسیسات آب‌رسانی و غیر برخوردار نیاز است.

وی درباره تامین اعتبار طرح‌های آب‌رسانی روستایی کشور، گفت: وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور طی دو سال گذشته با توجه به محدودیت اعتبار استانی، تلاش کرده‌اند از محل اعتبار ملی سهمی برای آب روستایی اختصاص داده شود؛ به همین منظور با مکاتبه‌ها و نشست‌های کارشناسی و مدیریتی متعدد با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرح تکمیل ۹۲۴ مجتمع آب‌رسانی دارای اولویت با نیاز اعتباری ۴۷ هزار میلیارد ریال که سال آغاز آن ۹۳ و سال پایان آن ۹۶ پیش‌بینی شده است، به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد.

وی ادامه داد: اعتبار سال نخست این طرح ۱۱ هزار میلیارد ریال پیشنهاد شده بود و با رایزنی‌های انجام‌شده با نمایندگان مجلس، در قانون بودجه سال ۱۳۹۳ ردیف اعتباری تحت عنوان تکمیل مجتمع‌های آب‌رسانی نیمه‌تمام، اما با دو تفاوت اساسی تصویب شد. نخست اعتبار پیشنهادی سال ۹۳ از ۱۱ هزار میلیارد ریال به دوهزار میلیارد ریال کاهش یافت و دوم اینکه مدت زمان اجرای طرح از چهار سال به دو سال رسید.

وی تصریح کرد: در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ برای تکمیل طرح مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی چهارهزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که رقمی حدود یک سوم اعتبار موردنیاز طرح است که با توجه به اعتبار موردنیاز هر سال به میزان ۱۱ هزار میلیارد ریال و اعتبار کل طرح به میزان ۴۷ هزار میلیارد ریال به قیمت سال ۱۳۹۳ و بدون احتساب میزان تورم سال‌های پیش رو، با وجود چنین روندی در تامین اعتبار طرح مذکور، مدت زمان اجرای طرح ممکن است به بیش از ۱۰ سال به طول انجامد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور یادآور شد: باوجود تشدید عوامل محدودکننده تامین اعتبار آب روستایی، منابع اعتبار تخصیص‌یافته به آب روستایی از میزان ۱۰ هزار و ۲۲۴ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ به رقم یک‌هزار و ۸۵۷ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۱ و سه‌هزار و ۱۲۱ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۲ سیر نزولی داشته است.

وی ادامه داد: چنین روندی در سرمایه‌گذاری در بخش آب روستایی وضعیت بسیار نامطلوبی را در اغلب روستاهای کشور در پی داشته و اجرای پروژه‌های آب‌رسانی روستایی را کند یا متوقف ساخته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز