خبرگزاری کار ایران

مدیر کل امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت در کنفرانس اقتصاد ایران:

دولت‌های بزرگ با افزایش مالیات مانع افزایش تقاضای نفت می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۰۸۰

دولت‌های بزرگ با افزایش مالیات سعی می‌کنند مانع از افزایش تقاضا برای نفت و در نتیجه واردات بیشتر نفت شده و عواید حاصل از کاهش قیمت را به حساب خود واریز کنند.

مدیر کل امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت گفت: با توجه به عدم قطعیت‌هایی که در روش‌های عرضه و تقاضا وجود دارد منحنی‌های مربوط به آتی‌ها و قراردادهای نفتی بازارهای مالی می‌تواند حتی گمراه‌کننده باشد زیرا در شرایط انباشت انبارها که انتظار می‌رود قیمت‌ها پایین باشد نوسان بالا بوده و از سوی دیگر علیرغم عدم قطعیت‌ها لیست پایین آمده که تاثیر شرایط کنونی در بازارهای آتی را دشوار می‌‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی عسلی در نشست تخصصی نخستین کنفرانس اقتصاد ایران که با موضوع دلایل سقوط قیمت نفت و چشم‌انداز آینده برگزار شد با اشاره به اینکه رشد کند تقاضا و افزایش بیش از مقدار پیش‌بینی شده عرضه نفت در سقوط آن دخیل بوده است گفت: در تایید این نظر کاهش تدریجی قیمت اکثر کالاهای مهم در بخش‌های مواد غذایی کشاورزی، فلزات اساسی و حامل‌های انرژی از طرف تقاضا و افزایش تولید نفت در امریکا از منابع نفت‌های شیل وبازگشت برخی از تولید کشورهای خاورمیانه به بازار را می‌توان شاهد این مدعا قلمداد کرد. ضمن اینکه این فرایند به انباشت نفت در انبارهای تجاری منتهی شده و فشار بر قیمت ها را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه به دلایل متعدد پیش‌بینی قیمت‌های نفت در شرایط حاضر مشکل شده اظهار داشت: نشانه این پیچیدگی از یک سو دامنه وسیع پیش‌بینی قیمت ها توسط سازمان‌های بین‌المللی شناخته شده و از سوی دیگر تغییرات متوالی این پیش‌بینی‌ها توسط این سازمان‌هاست. لذا این پیچیدگی‌ها از هر دو سو رفتار مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ناشی می‌شود. از سوی دیگر مصرف‌کنندگان با پیش‌بینی عدم تعادل بنیادین و مازاد عرضه در تقاضا خرید خود را به تعویق می‌اندازد که این خود به کاهش قیمت نقدی و افزایش قیمت‌های آتی دامن می‌زند.

مدیر کل امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت تصریح کرد: دولت‌های بزرگ با افزایش مالیات سعی می‌کنند مانع از افزایش تقاضا برای نفت و در نتیجه واردات بیشتر نفت شده و عواید حاصل از کاهش قیمت را به حساب خود واریز کنند. از سوی دیگر معلوم نیست کشورهای تولیدکننده نفت متعارف چه زمانی با کاهش تولید جلوی کاهش بیشتر قیمت‌ها را خواهند گرفت و تولیدکنندگان نفت‌های پرهزینه چه میزان تولید خود را کاهش خواهند داد.

وی تصریح کرد: در این میان بازارهای مالی نیز به دلایل متعدد کمکی به تحلیل دقیق و پیش‌بینی قیمت‌ها نمی‌توانند بکنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به عدم قطعیت‌هایی که در روش‌های عرضه و تقاضا وجود دارد منحنی‌های مربوط به آتی‌ها و قراردادهای نفتی بازارهای مالی می‌تواند حتی گمراه‌کننده باشد زیرا در شرایط انباشت انبارها که انتظار می‌رود قیمت‌ها پایین باشد نوسان بالا بوده و از سوی دیگر علیرغم عدم قطعیت‌ها لیست پایین آمده که تاثیر شرایط کنونی در بازارهای آتی را دشوار می‌‌کند.

عسلی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی برای مجمع تولیدکنندگان نفت متعارف دو راهبرد بیشتر وجود ندارد اظهار داشت: راهبرد تهاجمی برای حفظ بازار علیرغم سقوط قیمت‌ها یعنی در واقع راهبردی است که اوپک در حال حاضر با رهبری بزرگترین تولیدکننده خود آن را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: این راهبرد به دلایلی پرمخاطره است و می‌تواند با تحمیل قیمت‌های پایین به بازار نفت برای مدت‌های طولانی منافع بقیه کشورهای اوپک را پایمال کند.

مدیر کل امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت خاطرنشان کرد: راهبرد جایگزین کاهش تولید برای حفظ قیمت‌ها نیز مخاطراتی در پی داشته و می‌تواند با از دست دادن سهم بازار تاثیرگذاری اوپک در بازار نفت را کاهش دهد.

وی معتقد است با توجه به اینکه ماهیت تحولات کنونی بازار نفت بنیادی است و در نتیجه احتمال بی‌ثباتی بازار نفت در شرایط طولانی را تداوم می‌دهد نشانه ای از تدریجی بودن بازیافت قیمت ها و غیر محتمل بودن بازگشت به قیمت های بالای سه سال اخیر در کوتاه مدت است.

وی توسعه ظرفیت های تولید نفت و گاز برای داشتن توان بالقوه، اثرگذاری در بازار و استفاده از منابع نفت و گاز در داخل کشور برای توسعه صنایع پایین دستی و انرژی‌بر برای ارتقای توان صادراتی و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در اقتصاد را راهبردی صحیح برای کشور ما که دارای منابع نفت و گاز زیاد و جمعیت فراوان است برشمرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز