خبرگزاری کار ایران

چیت چیان در اولین همایش اقتصاد ایران:

سقوط ظرفیت نیروگاهی طی ۴ سال گذشته / کاهش تلفات و مصرف کربن در اولویت است

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۹۵۸

طی سال‌های ۸۲ تا ۹۲ قیمت گاز ۱۳ برابر بنزین ۱۱ برابر ارتباطات ۹ برابر کالا ۶ برابر و برق فقط ۲.۷ برابر افزایش داشته است ضمن اینکه هزینه برق خانوارها در تمام کشورها ۱.۵ برابر ارتباطات است اما این میزان در ایران برعکس است یعنی هزینه ارتباطات ۶ برابر برق است لذا قیمت‌ها در کاهش مصرف برق تاثیرگذار نیست و مصرف‌کننده به طور مرتب مصرف خود را بالا می‌برد تا جایی که در هدر دادن مصرف برق نیز پیشی گرفته‌ایم.

وزیر نیرو گفت: صنعت برق علاوه بر اینکه سرمایه بر است عمده تجهیزات و خدمات آن در داخل کشور تولید می‌شود و توسعه آن منجر به افزایش اشتغال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید چیتچیان وزیر نیرو در نشست جانبی اولین کنفرانس اقتصاد ایران که با موضوع ساماندهی اقتصاد برق برگزار شد با بیان اینکه برق نقش دوجانبه در اقتصاد و حیات کشور دارد و به عنوان زیرساخت محسوب می‌شود، گفت: بخش‌های زیربنایی برای ادامه فعالیت نیازمند این مزیت هستند ضمن اینکه صنعت برق مستقیما با رفاه و کیفیت زندگی مردم در ارتباط است و همچنین امکان دسترسی به اهداف توسعه و رشد بدو تامین برق میسر نیست.

وی ادامه داد: امروز تمام خدمات و بخش‌های اقتصاد به برق وابسته است علاوه بر اینکه برق در توسعه و رشد اقتصاد نقش اساسی داشته و عاملی برای رشد اشتغال در داخل کشور است.

چیتچیان تصریح کرد: صنعت برق علاوه بر اینکه سرمایه بر است عمده تجهیزات و خدمات آن در داخل کشور تولید می‌شود و توسعه آن منجر به افزایش اشتغال می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۳۱ میلیون مشترک برق داریم که یک و نیم میلیون مشترک نیز به آن اضافه می‌شود خاطرنشان کرد: در حال حاضر مصرف برق کشور ما ۲۲۰ کیلووات ساعت است که سالانه ۶ درصد به این میزان اضافه می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به افزایش ۵ درصدی پیک مصرف برق طی سال جاری تاکید کرد: سالانه باید ۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه ها اضافه شود.

وی تصریح کرد: از سال ۸۹ ظرفیت نام نیروگاه‌ها سقوط بدی داشته است به طوری که در این سال نسبت به سال قبل ۸.۸ درصد افزایش ظرفیت داشته‌ایم که این میزان در سال جاری به دو درصد رسیده و در سال آینده نیز تنها ۱.۴ درصد به ظرفیت نیروگاه‌‌ها اضافه می‌شود و این تنها به این دلیل است که از سال ۸۹ به بعد قانون هدفمندی یارانه ها اجرا شد مجموعه تصمیمات و توان اقتصادی بنگاه‌های برق کاهش یافته و امکان سرمایه گذاری نیز تقلیل پیدا کرده است.

چیتچیان قیمت برق را دیگر چالش این صنعت برشمرد و اظهار داشت: علیرغم اینکه قیمت جاری افزایش یافته و حتی در سال ۹۰کاهش قیمتی داشته ایم یعنی یک باره از ۲۰۹ به ۴۰۹ رسیده‌ایم اما قیمت پایه سال ۹۰ ثابت بوده و بعد به صورت مرتب کاهش بها داشته به طوری که از ۴۲۱ ریال به ۲۵۱ ریال رسیده که علت اصلی آن تحلیل توان اقتصادی برق است.

وی در ادامه مقایسه قیمت بخش‌های مختلف انرژی و دیگر کالاها طی ۸۲ تا ۹۲ اشاره کرد و گفت: طی این سال‌ها قیمت گاز ۱۳ برابر بنزین ۱۱ برابر ارتباطات ۹ برابر کالا ۶ برابر و برق فقط ۲.۷ برابر افزایش داشته است ضمن اینکه هزینه برق خانوارها در تمام کشورها ۱.۵ برابر ارتباطات است اما این میزان در ایران برعکس است یعنی هزینه ارتباطات ۶ برابر برق است لذا قیمت‌ها در کاهش مصرف برق تاثیرگذار نیست و مصرف‌کننده به طور مرتب مصرف خود را بالا می‌برد تا جایی که در هدر دادن مصرف برق نیز پیشی گرفته‌ایم.

وی با اشاره به هزینه های تولید و فروش برق خاطرنشان کرد: هزینه‌های بالا و نرخ پایین برق باعثشده که تفاوت این میزان به ۱۶۴ ریال در هر کیلووات ساعت برسد لذا ما در حال حاضر ۳ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان در هزینه های جاری برق کسری داریم که برآورد می‌شود که این میزان به ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برسد.

وی ادامه داد: تا پایان سال ۹۲،۲۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان کل بدهی های بخش نیرو به بیرون از این صنعت بوده که در حال حاضر این میزان از ۲۴ هزار میلیارد هم گذشته است.

وی اولین راه برای ساماندهی صنعت برق کشور را پایبندی به توانمندی‌های درون‌زای داخل عنوان کرد و گفت: ساخت تجهیزات، طراحی و اجرا در تمام بخش‌های تولید و توزیع فراهم شده که حتی اگر امکان درآمد ارزی برای کشور کم باشد با اتکا به توانمندی داخلی صنعت را رشد خواهیم داد.

وی همچنین وجود بازار صادراتی برق را از دیگر امکانات برای جبران کاستی‌‌های این صنعت برشمرد و گفت: در حال حاضر امکان صادرات ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت برق داریم از دیگر امکانات برای جبران کاستی‌‌های این صنعت برشمرد و گفت: در حال حاضر امکان صادرات ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت برق داریم ضمن اینکه بازار بزرگ داخلی کشور نیز فرصتی برای رشد این صنعت خواهد بود. همچنین منابع انسانی توانمند و بورس انرژی نیز به عنوان پشتوانه تولید رقابتی خواهد بود.

وزیر نیرو ارتقای بازده تولید برق از طریق نیروگاه های CHP یا کوچک، تعطیلی نیروگاه های قدیمی، توسعه نیروگاه های سیکل ترکیبی یا منجر به افزایش راندمان و کاهش هزینه‌ها و راهکاری برای حل معضلات این صنعت عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی کرده ایم که میزان تلفات را به زیر ۱۰ درصد کاهش دهیم.

وی همچنین به اصلاح ساختار صنعت برق و خصوصی سازی اشاره کرد وگفت: در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید برق حرارتی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که قابل توسعه خواهد بود. همچنین باید روابط مالی در زنجیره ارزش برق شفاف‌سازی شود و نیروگاه‌ها و توزیع‌کننده برق را به قیمت واقعی بخرد.

وی در ادامه به تولید کربن به عنوان چالش‌های اصلی اقتصاد اشاره کرد و گفت: طی ۴ تا ۵ سال آینده الزامات بین‌المللی حکم می‌کند که به سمت کاهش تولید و مصرف این فرآورده حرکت کنیم و کل صنایع نیز باید با این جهت‌گیری هم راستا شوند. بنابراین کاربرد انرژی تجدید پذیر اهمیت خاصی پیدا خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز