خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون برای مصارف کشاورزی انجام نخواهد شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۳۷۹

میزان آب مورد نیاز استان های یزد، اصفهان و کرمان برای مصارف آشامیدنی مشخص شده و بیشتر از این میزان منتقل نمی شود.

وزیر نیرو گفت: طرح انتقال آب بهشت آباد از سرشاخه های رودخانه کارون تنها برای مصارف آشامیدنی است و در زمان ضرورت اجرا می شود.

به گزارش ایلنا، حمید چیت چیان شب گذشته در نشست شورای اداری استان که در محل سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، گفت: طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون برای مصارف کشاورزی و صنعت انجام نخواهد شد.

وی افزود: میزان آب مورد نیاز استان های یزد، اصفهان و کرمان برای مصارف آشامیدنی مشخص شده و بیشتر از این میزان منتقل نمی شود.

وزیر نیرو بیان کرد: یکی از چالش های مهم مجلس در دولت یازدهم مسئله انتقال آب بهشت آباد است که برخی نماینده ها این مسئله را تا استیضاح وزیر نیرو پیگیری کردند اما در این طرح تجدید نظر شده و انتقال آب بهشت آباد با حجم قبلی اجرا نخواهد شد.

چیت چیان گفت: وزارت نیرو به آنچه در مصوبات دولت درخصوص طرح انتقال آب بهشت آباد تایید شده عمل خواهد کرد.

وی در خصوص وضعیت سد گتوند گفت: اجرای این طرح مهندسی بسیار سخت و پیچیده ای بود که تاکنون نیز برکات و مشکلاتی را برای کشور داشته است.

وزیر نیرو گفت: به دلیل وضعیتی که در این سد وجود دارد حدود ۳۰۰تا ۵۰۰واحد شوری رودخانه کارون به واسطه این سد افزایش می یابد اما بخش قابل توجهی از افزایش ای سی این رودخانه به دلیل ورود زه آب های کشاورزی است.

چیت چیان افزود: برای بررسی بهتر وضعیت سد گتوند، کمیته ای تشکیل شده تا مطالعات جامعی در خصوص وضعیت این سد در مدت سه ماه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سرمایه گذاری های وزارت نیرو در بخش آب در استان خوزستان انجام شده است گفت: احداثسد های بزرگ بر روی رودخانه کرخه، کارون، دز و زهره از جمله سرمایه گذاری های وزارت نیرو در این استان است.

چیت چیان با اشاره به اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در استان خوزستان گفت: در قالب این طرح در ماه چهار هزار هکتار اراضی کشاورزی به بهره برداری می رسد و تلاش داریم این میزان به هفت هزار هکتا ر برسد.

وی بیان کرد: در طول ۱۳ سال گذشته میزان بارش باران در کل کشور به شدت کاهش یافته است که عدم تامین آب موجب شد این طرح به ۵۵۰ هزار هکتار کاهش یابد.

وی گفت: طرح ایجاد شبکه فاضلاب در ۹ شهر استان در دست اجرا است و ایجاد تصفیه خانه برای پنج شهر دیگر استان نیز مصوب شده که اعتبارات این طرح ها از محل فاینانس تامین می شود.

وزیر نیرو گفت: با اجرای این طرح ها جلوی ورود بخش قابل توجهی از فاضلاب های شهری به رودخانه کارون گرفته می شود.

چیت چیان در خصوص اجرای طرح آبرسانی غدیر گفت: اجرای این طرح از چند سال قبل آغاز شده و در سفر هیات دولت یازدهم به استان خوزستان نیز در مدت یک هفته آب مورد نیاز ۷۰درصد اهواز از محل خط لوله غدیر از رودخانه کرخه تامین شد.

وی گفت: پیش از این نیز طرح آبرسانی غدیر به شهرستان آبادان و خرمشهر اجرایی شده بود و امیدواریم به زودی نیز این طرح برای شهرستان دشت آزادگان اجرایی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز