خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

بحثافزایش تعرفه آب در دولت مطرح نیست

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۲۵۹

در تابستان امسال با توجه به کاهش آب موجود در سدها، نسبت استفاده از آب زیرزمینی به آب سطحی بیشتر شده بود، اما با نظارت دقیق بر میزان مخلوط کردن آب مخازن و پایش مستمر شاخص‌های کیفی، کنترل لازم برای میزان نیترات موجود در آب انجام گرفت.

وزیر نیرو گفت: کیفیت آب شرب برای ما یک خط قرمز است و ما بزرگ‌ترین شبکه آزمایشگاهی کشور را در شرکت‌های آب و فاضلاب مستقر کرده‌ایم.

به‌گزارش ایلنا، " حمید چیت‌چیان " روز دوشنبه(امروز) در حاشیه آیین گشایش دومین جشنواره و نمایشگاه توانمندی‌های بهره‌برداری و نگهداری در صنعت آب و فاضلاب، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کیفیت آب در تمامی شهرهای کشور ازجمله تهران به‌طور دایم در حال کنترل است و این کنترل و پایش نه فقط توسط وزارت نیرو، بلکه ازطریق وزارت بهداشت هم در حال انجام است.

وی ادامه داد: در تابستان امسال با توجه به کاهش آب موجود در سدها، نسبت استفاده از آب زیرزمینی به آب سطحی بیشتر شده بود، اما با نظارت دقیق بر میزان مخلوط کردن آب مخازن و پایش مستمر شاخص‌های کیفی، کنترل لازم برای میزان نیترات موجود در آب انجام گرفت.

چیت‌چیان با اشاره به تکمیل طرح انتقال آب از سد ماملو، گفت: با ورود آب سد ماملو به تهران، در جاهایی که نیترات آب بالایی داشتند، با مخلوط کردن آب این سد مشکل برطرف شد.

وزیر نیرو با اشاره به گسترش مشارکت بخش خصوصی در طرح‌های آب و فاضلاب، گفت: با تلاش شرکت آب و فاضلاب مشهد، برای نخستین‌بار در کشور، بهره‌برداری کامل منطقه بزرگی از کلان‌شهر مشهد به بخش خصوصی سپرده شده است که این شرکت تله‌متری، هوشمندسازی، کنترل شبکه و واگذاری انشعاب آب و فاضلاب را انجام خواهد داد و در کنار این کارها، جلوگیری از هدررفت آب در شبکه نیز از برنامه‌های مهم این قرارداد خواهد بود و بخش خصوصی متناسب با فعالیت‌های خود درآمد خواهد داشت.

وی ادامه داد: این یک تجربه بسیار خوب برای پیاده‌سازی طرح در تمام استان‌های کشور است و با این طرح ما خواهیم توانست از ظرفیت‌های مدیریتی و انگیزه‌های اقتصادی بخش خصوصی برای کاهش هزینه‌ها و ارتقای فناوری استفاده کنیم و این الگو در تمام کشور قابل اجرا است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تغییر تعرفه آب، گفت: تاکنون در هیات دولت تصمیمی در این‌باره گرفته نشده است و برنامه‌ای نیز در این زمینه مطرح نیست.

وزیر نیرو با اشاره به بهبود وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: امسال در حوضه این دریاچه، بارشی بیشتر از سال‌های گذشته داشته‌ایم و مقداری سطح آب دریاچه افزایش یافته است؛ اقدام عملی نیز برای احیای دریاچه براساس مصوبه‌های کارگروه احیا آغاز شده و اعتبار موردنیاز برای ادامه نیز در بودجه ۹۴ پیش‌بینی شده است.

وی افزود: این فعالیت‌ها از سال آینده شتاب بیشتری خواهد گرفت و امیدواریم با مشارکت مردم و همراهی سازمان‌های درگیر با این موضوع، شاهد احیای دریاچه ارومیه باشیم.

چیت‌چیان با اشاره به طرح‌های بزرگ اجرایی در بخش شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی، گفت: از سال‌های گذشته طی سفر مقام معظم رهبری به خوزستان مقرر شده بود ۵۵۰ هزار هکتار از زمین‌های این استان زیرپوشش شبکه‌های پیشرفته آبیاری و زه‌کشی قرار بگیرد که بخش بزرگی از این طرح باقی مانده بود.

وی افزود: خوش‌بختانه با مجوز مقام معظم رهبری تجهیز منابع این طرح انجام شد و امروز با سرعت بی‌سابقه‌ای کار احداثشبکه‌های ۳ و ۴ توسط وزارت جهادکشاورزی در دست اجرا است.

به‌گفته وی، در منطقه سیستان نیز برای ۴۲ هزار هکتار از زمین‌های این استان که آب کافی نداشتند، قرار شد ازطریق شبکه‌های انتقال آب این کار اجرایی شود و این کار با سرعت مناسبی آغاز شده است.

وزیر نیرو درباره گسترش پژوهش و تحقیقات در حوزه نیرو، اظهار داشت: طی سال‌های گذشته رشد بسیار مناسبی در زمینه استفاده از دانش و توانمندی بومی در زمینه صنایع آب و برق انجام گرفته و نیاز کشور به کشورهای خارجی به کمترین میزان رسیده است؛ البته ما تعامل با کشورهای دیگر را با هدف استفاده از فناوری روز ادامه خواهیم داد اما هم‌اکنون در زمینه دانش و فناوری موجود کشور، متخصصان و شرکت‌های بین‌المللی در تمام زمینه‌ها در مناقصه‌های بین‌المللی حضور دارند.

وی با بیان اینکه هدررفت آب در شبکه آب‌رسانی کشور حدود ۲۴ درصد است، ادامه داد: بخشی از این هدررفت غیرقابل اجتناب است، اما خوش‌بختانه روند موجود بسیار خوب است و در قانون بودجه امسال بندی تصویب شد که از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای افزایش بازده و کاهش هدررفت شبکه استفاده و از محل صرفه‌جویی، سرمایه بخش خصوصی بازگشت داده شود.

چیت‌چیان در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر توسعه صادرات برق، گفت: هم‌اکنون ۱۲ میلیارد کیلووات‌ساعت برق به کشورهای همسایه صادر می‌شود و زمینه‌های افزایش این صادرات نیز مهیا است ضمن آنکه هم‌اکنون بازار صادرات وجود دارد اما میزان تولید محدود است و با مدیریت مصرف در داخل کشور خواهیم توانست برق بیشتری را به کشورهای همسایه صادر کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز