خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد؛

آیا عمر سلاح نفت به پایان رسیده است؟ / تلاش های عربستان برای رقابت با ایران و خدمت به آمریکا

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۰۹۸

روز گذشته در دیوان عالی عربستان که به ریاست ولیعهد این کشور تشکیل شده بود بودجه سال آینده میلادی این کشور به تصویب رسید. آنهم در حالیکه رقم پیش بینی شده برای فروش نفت در این بودجه روی ۸۰ دلار بسته شده است.

روز گذشته در دیوان عالی عربستان که به ریاست ولیعهد این کشور تشکیل شده بود بودجه سال آینده میلادی این کشور به تصویب رسید. آنهم در حالیکه رقم پیش بینی شده برای فروش نفت در این بودجه روی ۸۰ دلار بسته شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در حالی که در آخرین روز کاری سال ۲۰۱۴ میلادی قیمت نفت برنت به ۵۹ دلار رسید اما این اقدام عربستان زمزمه هایی را در بازار مطرح کرد به طوریکه کریس کورگ در روزنامه واشنگتن پست خبر از توافق پنهانی بین واشنگتن و ریاض بر سر قیمت نفت داد.

در حالیکه تمام کارشناسان بر این عقیده بودند که هیچ کشور تولید کننده نفت نمی تواند به مدت طولانی این کاهش قیمت را تحمل کند و هر کدام سعی داشتند به گونه ای این رفتار ریاض را توجیح کنند اما با اتفاقات اخیر و مقاله روزنامه نزدیک به دمکرات های آمریکایی تا حدودی این معما را حل کرد.

گویا نقش سیاسی عربستان اکنون به پایان رسیده است و این کشور و متحدان همیشگی اش از بازی هسته ای ایران و بحران اوکراین با یار تازه نفس دیگری قرار است تعویض شوند.

زمین زدن روسیه و اقرار مقامات رسمی این کشور به رکود اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت و سقوط آزاد روبل از یک طرف و از سوی دیگر به تاخیر افتادن پرش اقتصاد ایران و فرستادن این پیغام به تهران که حتی با عوض شدن دولت نیز نمی توان بدون توافق با غرب و آمریکا و لغو تحریم ها کاری کرد، تمام اینها ناشی از مانور ۴ ماه اخیر دولت های عضو شورای همکاری خلیج فارس بود. هر چند این بازی برای آمریکایی ها کم هزینه نداشت، به طوریکه روزنامه دیلی میل در فردای ملاقات کری با سعود الفیصل در ‍فرودگاه ژنو همزمان با دور آخر مذاکرات هسته ای با ایران نوشت که آمریکا قبول کرده است علاوه بر احداثنیروگاه هسته ای تکنولوژی آن را نیز در اختیار ریاض قرار دهد.

با اینکه برگ اول این بازی که گروه داعش بود نتوانست نقش خود را به خوبی ایفا کند اما برگ دوم به معنای واقعی خواسته آمریکا را در منطقه اجرا کرد و حالا نوبت برگ سوم است برگی که بستگی به ادامه سیاستهای تهران و مسکو دارد.

با توجه به تحولات اخیر به نظر می رسد که ایران دیگر از این بازی خارج شده است و توافق دو کشور نزدیک است و حتی ایران جایزه خود را دریافت کرده است و آن هم تغییر مبادی ورودی واردات مواد لبنیاتی، غذایی و میوه ای از اروپا به ایران است به طوریکه کارشناسان پیش بینی کرده اند که در سال آینده میلادی سود ایران فقط از ترانسفر کردن این مواد از خلیج فارس به روسیه رقمی نزدیک به ۷ میلیارد دلار باشد و در صورتیکه مدیران کشاورزی ایران فرصت طلب باشند و توان تولیدی خود را افزایش دهند این رقم بیشتر هم خواهد شد.

اما هنوز روسیه در حال رجز خوانی است و پیش بینی می شود فاز سوم برای روسیه آغاز شده است و آنهم اعلام انتقال تجهیزات نظامی از افغانستان به اوکراین است. اما این ظاهر ماجرا است و هنوز آمریکا اقتصاد روسیه را که حالا تبدیل به پاشنه آشیل این کشور شده است را هدف قرار داده است.

روزنامه اکونومی در گزارشی از روند فسخ شدن وملغی شدن قرار دادهای روسیه با شرکت های بین المللی نفتی در چند ماه اخیراشاره می کند. این روزنامه فرانسوی به ملغی شد قرار داد نورثاستریم که بین کنسرسیومی از شرکت های نفتی به رهبری بی پی انگلیسی با روسنفت می پردازد که علاوه بر اینکه معلق کردن این قرار داد ضرری را متوجه این شرکت نکرد بلکه مطابق مفاد قرار داد در صورتی که یک گلوله از سوی روسیه به سمت نیروهای نظامی هر کشوری شلیک شود آنگاه این روسیه است که باید هزینه ریسک قرار داد را نیز بپردازد. این قرار داد که برای روسیه یک پروژه ملی محسوب می شد و قرار بود گاز را از سیبری و بدون عبور از خاک هیچ کشور و مستقیما از دریا به اروپا برساند.

هر چند شرکت هایی همچون توتال فرانسه حاضر نشدند از منفعت اقتصادی خود با روسیه صرف نظر کنند و همچنان تمایل به همکاری با این کشور را داشتند که بالطبع هزینه آنرا نیز پرداخت کردند کریستوف دو ماگری مدیر عامل سه ماه پیش توتال اکنون در قبرستان رن فرانسه جا خوش کرده است و هواپیمای شخصی اسقاط شده اش در بازار مکاره مسکو به فروش می رسد.
به نظر می رسد در روزهای آغازین سال ۲۰۱۵ روند صعودی قیمت نفت آغاز شود و قیمت متوسط در این سال ۸۰ دلار باشد. و کابوس ایران و ونزوئلا به پایان برسد.

گزارش: بسیم لاله

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز