خبرگزاری کار ایران

در نبرد اوپک، غرب پیروز می شود یا شرق؛

روسیه نفت ۱۰۰دلاری می خواهد؛ غرب به دنبال نفت ارزان

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۷۱۲

روسیه در حالی از یکسو بیان می‌کند که در صورت تصمیم اعضای اوپک به کاهش تولید نفت، این کشور نیز از تولید خود می‌کاهد که از سوی دیگر نشان می‌دهد که همچنان تصمیم نهایی خود را نگرفته است و ممکن است به جای کاهش تولید، آن را ثابت نگه دارد.

روسیه که بیش از هر زمانی به قیمت‌های بالاتر نفت نیاز دارد، در آستانه نشست اوپک با اتخاذ مواضع گوناگون می‌کوشد بر این نشست تاثیر بگذارد.

به گزارش ایلنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، روسیه در حالی از یکسو بیان می‌کند که در صورت تصمیم اعضای اوپک به کاهش تولید نفت، این کشور نیز از تولید خود می‌کاهد که از سوی دیگر نشان می‌دهد که همچنان تصمیم نهایی خود را نگرفته است و ممکن است به جای کاهش تولید، آن را ثابت نگه دارد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز در مصاحبه‌ای که شبکه تلویزیونی روسیا ٢۴ روز دوشنبه(٣ آذر ماه ٩٣) پخش کرد گفت: کمک اصلی ما این است که تولید نفت خودمان را ثابت نگه می‌داریم و افزایش نمی‌دهیم.

بر اساس این گزارش، روسیه برای تحقق بودجه خود نیاز به قیمت ١٠٠ دلاری نفت دارد. این در حالی است که اگر اعضای اوپک برای کاهش قابل توجه تولید خود توافق نکنند، خطر سقوط قیمت نفت به ۶٠ دلار در هر بشکه نیز وجود دارد و این مسئله می‌تواند موجب بروز رکود در اقتصاد روسیه شود.

در همین حال، روزنامه کمرسانت در شماره روز دوشنبه خود به نقل از منابع دولت روسیه گزارش داد که این کشور ممکن است پیشنهاد کاهش ١٥ میلیون تنی تولید نفت سال آینده خود را بدهد و در مقابل از اعضای اوپک می‌خواهد تا تولید خود را حدود ٧٠ میلیون تن کاهش دهند.

اما بسیاری از فعالان صنعت نفت معتقدند که روسیه اقدام قابل توجهی برای افزایش قمیت نفت صورت نمی‌دهد. این تحلیلگران به اقدام روسیه در دهه گذشته اشاره می‌کنند که مسکو به رغم توافق با اوپک برای حمایت از قیمت‌ها، هیچ اقدامی برای کاهش تولید خود انجام نداد.

تحلیلگران معتقدند اوپک برای حمایت از قیمت‌ها باید دست کم ١, ٥ میلیون بشکه از تولید روزانه خود بکاهد. اما در این خصوص کشور های غربی با برقراری ارتباط با کشور های حاشیه خلیج فارس می کوشند تا بهای هر بشکه نفت را همچنان پایین نگاه دارند چرا که سیاست آنان دریفات نفت ارزان است. گفتنی است، قیمت نفت در بازارهای جهانی از ماه ژوئن سال جاری تاکنون بیش از ٣٠ درصد کاهش یافته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز