خبرگزاری کار ایران

معاون سرمایه‌گذاری تامین مالی شرکت ملی نفت:

گام بلند نفتی‌ها برای جلوگیری از آلودگی هوا / مزایده بیست میلیون مترمکعب گاز فلر؛ از فردا

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۴۹۰

با توجه به اینکه کیفیت گاز در خشکی و دریا و یا شیرین و ترش و یا سکو و فلات قاره متفاوت است قیمت ها نیز به این شکل و متغیر تنظیم شده اما به طور متوسط قیمت پایه از ۳ سنت آغاز می شود که البته ممکن است در مزایده بالاتر نیز برود.

معاون سرمایه‌گذاری تامین مالی شرکت ملی نفت گفت: واگذاری گازهای فلر به بخش خصوصی از جمله بهترین پروژه های اقتصاد مقاومتی است زیرا تاکنون این گاز سوزانده می شد اما در حال حاضر قرار است تبدیل به ارزش افزوده شود و ضمن اینکه صددرصد نیز بخش خصوصی از آن استفاده می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " علی کاردر " " معاون سرمایه‌گذاری تامین مالی شرکت ملی نفت " در نشست خبری در جمع خبرنگاران که به منظور تشریح روند مزایده گازهای همراه که از روز چهارشنبه آغاز به کار خواهد کرد، گفت: طی سالیان گذشته گازهای فلر معضل شرکت ملی نفت بوده است، وقتی پروژه نفتی اجرا می‌شود گازهای همراه نفت خام نیز استحصال می شود لذا قرار بود این گاز همراه به محصول باارزش تبدیل شود که از جمله این پروژه‌ها NGL و یا صادرات است.


وی افزود: طرح NGL عملیات ایجاد ارزش افزوده است و پروژه ای گران‌قیمت است لذا به دلیل کمبود منابع هنوز راه‌اندازی نشده است و گازهای همراه همچنان سوزانده می شوند که منجر به آلودگی محیط زیست و از بین رفتن منابع کشور می شود. بنابراین وزیر نفت برنامه‌ای تدارک دیده که تا زمانی که به NGL نرسیده‌ایم از گازهای فلر استفاده شود.


کاردر با بیان اینکه برای اولین بار قرار است از " گازهای فلر " استفاده کاربردی شود تصریح کرد: قرار است این گازها چه در فلات قاره و یا خشکی تا سال ۹۸ به صورت مزایده در اختیار دست‌اندرکاران صنعت و متقاضیان قرار گیرد.


وی توضیح داد: فردا جلسه توجیهی این مزایده با حضور متقاضیان برگزار خواهد شد و نقاط تحویل، میزان گاز و مشخصات کار و نرخ پایه مشخص خواهد شد.


وی اولویت اعطای این گازها را ابتدا برای نیروگاه‌ها عنوان کرد و گفت: اولین کاری که با این گازها می توان انجام داد تبدیل گاز به برق است و گروه دیگری که می توانند از آن استفاده کنند مینی LNG و GTL هستند که البته این گروه سرمایه گذاری گران‌تری را می طلبد. ضمن اینکه غیر از دو گروه یاد شده چنانچه روش‌های جدید و یا پیشنهادی نیز از سوی متقاضیان ارائه شود استقبال می کنیم.

اقدامی مثبت برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی


معاون سرمایه‌گذاری تامین مالی شرکت ملی نفت تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰میلیون متر مکعب گاز یعنی به اندازه یک فاز پارس جنوبی در حال سوزاندن است لذا این پروژه برای جلوگیری از سوخت این میزان گاز تدارک دیده شده است.


وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این گاز به صورت مستقیم از میادین نفتی می آید بخشی از آن ترش است لذا در مراحل اولیه نیاز به شیرین‌سازی دارد که البته تکنولوژی آن برای برق وجود دارد.


کاردر بازه زمانی اجرای این طرح را ۴ سال اعلام کرد و گفت: طی مدت ۴ سال متقاضیان فرصت مناسبی برای استفاده و تبدیل این گاز دارند.


وی تصریح کرد: چنانچه وزارت نیرو حتی کمتر از نرخ صادرات؛ برق تولید شده از این گاز را خریداری کند حدود ۲۵ درصد نرخ بازگشت سرمایه آن خواهد بود.


معاون سرمایه‌گذاری تامین مالی شرکت ملی نفت ادامه داد: در این واگذاری ما فقط فروشنده هستیم و کار با مشارکت صددرصدی بخش خصوصی انجام می شود و ما دخالتی در آن نخواهیم داشت.


وی خاطرنشان کرد: پروژه یاد شده از جمله بهترین پروژه های اقتصاد مقاومتی است زیرا تاکنون این گاز سوزانده می شد اما در حال حاضر قرار است تبدیل به ارزش افزوده شود و ضمن اینکه صددرصد نیز بخش خصوصی از آن استفاده می کند.


وی همچنین گفت: حتی اگر وزارت نیرو به بخش خصوصی استفده کننده از این گاز کمک کند، می توانند سوآپ برق نیز داشته باشند.

۳ سنت برای یک متر مکعب گاز


کاردر قیمت گاز پایه مزایده‌ای را از ۱.۷۵ سنت تا ۴.۲ سنت اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه کیفیت گاز در خشکی و دریا و یا شیرین و ترش و یا سکو و فلات قاره متفاوت است قیمت ها نیز به این شکل و متغیر تنظیم شده اما به طور متوسط قیمت پایه از ۳ سنت آغاز می شود که البته ممکن است در مزایده بالاتر نیز برود.

۲۵درصد بازگشت سرمایه برای سرمایه گذاران در بخش گازهای مشعل


وی تصریح کرد: چنانچه نیروگاهی راندمان پایینی داشته باشد و از گاز ترش استفاده کند در ازای هر متر مکعب گاز مصرفی ۳ کیلووات ساعت برق تولید می کند. بنابراین هزینه تولید این برق یک سنت خواهد بود اما وزارت نیرو این برق را بین ۶ تا ۷ سنت خریداری می کند لذا سرمایه‌گذار از قبل آن ۲۵ درصد بازگشت سرمایه خواهد داشت.


وی۲۰میلیون متر مکعب گازی که قرار است به مزایده شود را بالغ بر ۷۵ درصد کل گازهای فلر اعلام کرد و گفت: باقیمانده این میزان برای بخش‌هایی که خودمان برنامه‌های سرعتی تر از متقاضی داریم استفاده خواهد شد.


این مقام مسئول همچنین گفت: از ابتدای سال ۹۴ تاسیسات برق نصب خواهد شد و از سال ۹۵ تا ۹۸ گاز مورد مصرف قرار گرفته و گازی سوزانده نخواهد شد.

نرخ ثابت گاز طی ۴ سال


وی همچنین یادآور شد: طی ۴ سالی که گاز فلر در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد نرخ آن ثابت خواهد بود حتی اگر نرخ برق صادراتی و یا افزایش قیمت حامل های انرژی را داشته باشیم این قیمت تغییر نخواهد کرد.


کاردر گفت: تاکنون ۳۰ تا ۴۰ شرکت درخواست حضور در مزایده را داشته و در جلسات توجیهی شرکت‌ کرده اند.


وی میزان درآمد این واگذاری را برای شرکت نفت چشم‌گیر و قابل توجه ندانست.


وی همچنین گفت: گازهای فلر تنها در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد و به دولتی‌ها تعلق نمی‌گیرد البته ممکن است برخی شرکت‌های بازنشستگی نیز در مزایده حضور یابند که بلامانع خواهد بود.


کاردر در خصوص نحوه شرکت سرمایه‌گذاران خارجی نیز گفت: شرکت‌های خارجی نیز می‌توانند در این مزایده شرکت کنند البته باید در سازمان سرمایه‌گذاری‌ها ثبت شرکت کنند و قانون فیپا را رعایت کنند زیرا چنانچه قرار باشد پول خارج یا وارد کنند باید قوانین رعایت شود.


وی یادآور شد: علاوه بر ۲۰میلیون متر مکعبی که به مزایده گذاشته می شود ۴۰طرح نیز در شرکت ملی نفت برای گازهای مشعل داریم که این طرح‌ها به قوت خود باقی است.

وی از تضمین در تحویل ۸۰ درصد مقادیرگاز همراه نفت خام خبر داد و گفت: در صورتیکه گاز کمتری تحویل دهیم خود را جریمه می کنیم و اگر شرکت بهره بردار نیز کمتر از ۸۰ درصد گاز را بهره برداری کند باید هزینه ۸۰ درصد را پرداخت کند.


وی در خصوص نحوه تامین زمین مورد نیاز سرمایه‌گذاران نیزتوضیح داد: در مناطقی که خودمان زمین داشته باشیم و به لحاظ ایمنی آسیبی وارد نشود به صورت اجاره و با نرخ کارشناس دادگستری طبق قوانین واگذار می کنیم اما مالکیت زمین‌هااعطا نمی شود و تغییر کاربری‌ نخواهیم داشت اما جایی که زمین نداشته باشیم سرمایه‌گذار خود باید نسبت به تامین آن اقدام کند. همچنین مجوزهای لازم و از جمله مجوز محیط زیست به عهده متقاضی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز