خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در دهمین نمایشگاه صنعت آب:

تحول بزرگ در انتظار آب کشور / درآمدهای نفتی به کمک آب می‌آیند، امیدی به اوراق مشارکت نیست

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۷۲۶

هم‌اکنون ۵۳ قرارداد BOO، تعداد ۶۹ قرارداد BOT و ۱۱ پروژه بیع متقابل با سرمایه‌گذاری حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان در کشور انجام شده است که نرخ به‌روز شده آن ۴۷۰۰ میلیارد برآورد می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اختصاص یک درصد از درآمدهای نفتی را به بخش آب را سرمنشا تحولی بزرگ در این بخش عنوان کرد و گفت: سقف اعتبار خرید تضمینی آب و پساب در بودجه سال آینده شش برابر شده است.


به‌گزارش خبرنگار ایلنا حمیدرضا جانباز در نشست نحوه‌ جلب مشارکت بخش خصوصی و تشکل‌های مردم‌ نهاد برای مقابله با بحران کم‌‌آبی که در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب برگزار شد، اختصاص یک درصد درآمدهای نفت و گاز و بودجه عمومی کشور به بخش آب را منشا تحول بزرگی در بخش آب عنوان کرد.


وی با بیان اینکه طرح‌های آب و فاضلاب به‌دلیل گستردگی و نیاز به سرمایه زیاد، در سال‌های گذشته با مشکل تامین اعتبار مواجه بود، افزود: با اعتماد بخش خصوصی به صنعت آب و فاضلاب سرمایه‌گذاری خوبی در این صنعت شده است.


جانباز تصریح کرد: در سال های اخیر روش‌های مختلف تجهیز منابع طرح‌های آب و فاضلاب داشته ایم که استفاده از منابع عمومی در اجرای طرح‌ها، برای جذب تسهیلات بانک‌های توسعه‌ای همچون بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی و بانک اکو تامین سرمایه شد و طرح‌های بزرگی نیز با این اعتبارها انجام شد.


وی همچنین به روش فاینانس خارجی اشاره کرد و گفت: با اعمال تحریم‌های بین المللی در سال‌های اخیر، این امر با کندی مواجه شد؛ با چنین وضعیتی روش‌‌های داخلی همچون بیع متقابل، فاینانس داخلی و اوراق مشارکت نیز پیگیری و انجام شد.


جانباز خاطر نشان کرد: از فروش اوراق مشارکت طرح‌های آب و فاضلاب، استقبال شده بطوری که در دو سال گذشته با استفاده از فرصت قانونی فروش اوراق مشارکت در سه مرحله این اوراق به ارزش ۳۵۰،۱۵۰ و ۵۴۰ میلیارد تومان عرضه شد، اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور پیش‌بینی می‌شود امسال استقبال چندانی از این امر نشود.


وی گفت: با بیان اینکه با انجام طرح خرید تضمینی آب و پساب، بخش خصوصی در طرح‌های نمک‌زدایی، اجرای خطوط انتقال و تاسیسات تصفیه آب و فاضلاب مشارکت فعالی دارد.


وی ادامه داد: هم‌اکنون ۵۳ قرارداد BOO، تعداد ۶۹ قرارداد BOT و ۱۱ پروژه بیع متقابل با سرمایه‌گذاری حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان در کشور انجام شده است که نرخ به‌روز شده آن ۴۷۰۰ میلیارد برآورد می‌شود.


وی گفت: سرعت انجام طرح توسط بخش خصوصی بالاتر است و خدمات‌رسانی را تسهیل می‌کند، بطوری که حدود هفت‌هزار میلیارد تومان طرح آماده مشارکت در صنعت آب و فاضلاب تعریف شده که ۳۷۰۰ میلیارد تومان آماده فراخوان است.


مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: سقف اعتبار خرید تضمینی آب و پساب در بودجه سال آینده افزایش می یابد بطوری که سقف اعتبار این بخش شش برابر شده و در بودجه سال آینده برای نخستین‌بار زمینه حضور بخش خصوصی در آب و فاضلاب روستایی فراهم شده است.


وی به مشکل بخش خصوصی برای تامین اعتبار از بانک‌ها و صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر ۲۳ قرارداد مشارکتی با بانک‌های عامل مشکل دارد، صندوق توسعه ملی نیز باید سهم بیشتری را در طرح‌ها داشته باشد.


جانباز تصریح کرد: طبق راهبرد دولت برای حمایت از بخش خصوصی، مقرر بود صندوق توسعه ملی در بانک‌های عامل سپرده‌گذاری کند و بانک‌ها از محل این سپرده‌ها، وام کم‌بهره به سرمایه‌گذاران بدهند، اما این امر محقق نشده است.


وی گفت: ال‌سی‌ های ریالی بانک‌ها هم‌اکنون با سرعت کمی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می گیرد که اگر سامانه بانکی یاری بکند، با حل این مشکل، سرمایه‌گذار با اطمینان بیشتری فعالیت خواهد کرد.


مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور یادآور شد: تاکید ما به استفاده حداکثری از بخش خصوصی در اجرای طرح‌ها و استفاده از محصولات ساخت داخل است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز