خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو در دهمین نمایشگاه صنعت آب:

بخش خصوصی برای جهش صادراتی آب آماده شود / شیرین سازی یک میلیارد متر مکعب آب توسط بخش خصوصی

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۴۲۷

سی سال قبل برای تجهیزات نیازمند خارج بودیم اما امروز با افتخار بیان می کنیم که تمام نیازهای کشور در صنعت آب توسط صنعتگران و فعالان بخش آب در داخل کشور تامین می شود. ضمن اینکه تاکنون ۴۱ کشور جهان نیز از دستاوردهای کار صنعتگران کشور ما بهره می برند.

وزیر نیرو گفت: سی سال قبل را اگر با امروز مقایسه کنیم باید اذعان کنیم که صنعت آب امروز پرافتخار بوده است و تمام این افتخار مختص مدیران نیست بلکه شرکت های خصوصی، پژوهشگران و مدیران صنایع نیز در این زمینه سهیم بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید چیتچیان وزیر نیرو در دهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران با بیان اینکه نمایشگاه فرصت خوبی برای تبادل اطلاعات است، گفت: کسانی که نیازمند تجهیزات و کسانی که عرضه کنندگان تجهیزات هستند می‌توانند در نمایشگاه‌ها ارتباط برقرار کرده و این مکان می تواند منشا فعالیت‌های مفید در کشور باشد.

وی در مقایسه وضعیت صنعت آب در گذشته تا به امروز، گفت: سی سال قبل را اگر با امروز مقایسه کنیم باید اذعان کنیم که صنعت آب امروز پرافتخار بوده است و تمام این افتخار مختص مدیران نیست بلکه شرکت های خصوصی، پژوهشگران و مدیران صنایع نیز در این زمینه سهیم بوده‌اند.

چیتچیان خاطرنشان کرد: سی سال قبل برای تجهیزات نیازمند خارج بودیم اما امروز با افتخار بیان می کنیم که تمام نیازهای کشور در صنعت آب توسط صنعتگران و فعالان بخش آب در داخل کشور تامین می شود. ضمن اینکه تاکنون ۴۱ کشور جهان نیز از دستاوردهای کار صنعتگران کشور ما بهره می برند.

بازار صادراتی آب در ۲۰ کشور جهان

وی ادامه داد: ما در حال حاضر در ۲۰ کشور جهان بازار صادراتی فعال و به روز داریم به طوری که ساخت سد، نیروگاه برق آبی بزرگ، ساخت تاسیسات، تصفیه‌خانه آب و فاضلاب، تولید لوله در سایزهای مختلف از جمله فعالیت های بیشماری است که به دست مسئولان و کارشناسان ایرانی در حال انجام است.

وزیر نیرو تصریح کرد: در حال حاضر بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار پروژه فعال در کشور عراق داریم که از این میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار مرتبط با آب است.

وی افزود: همچنین نیروگاه های بزرگ در کشورهای تاجیکستان سریلانکا کنیا ساخته و اجرا می شود و به زودی نیز نیروگاه آبی در کشور ارمنستان به دست صنعتگران ایرانی ساخته خواهد شد که در حال حاضر مرحله توافق نهایی را طی می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه صنعتگران باید آینده این صنعت را مد نظر قرار دهند خاطرنشان کرد: اولین مساله‌ای که صنعتگران باید به آن توجه ویژه داشته باشند توسعه صادرات است، به طوری که دولت به صورت قوی و جدی از فعالیت صادر کنندگان حمایت ویژه انجام داده و می دهد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین راه‌های خروج از رکود توسعه صادرات است. در لایحه خروج از رکود و سایر مقررات و آیین‌نامه هایی که در دولت تصویب شده و یا نیازمند تصویب است به موضوع حمایت از صادرات توجه شده و امیدواریم که در ماه های آینده بازار خوبی برای صادرات داشته باشیم. به خصوص اینکه در حال حاضر کشورهای مختلف توانمندی‌های ایران را شناختند لذا بازار صادرات آینده با جهش قابل توجهی مواجه خواهد شد و ما نیز باید خودمان را برای این حرکت آماده کنیم.

وی دومین مساله و سیاست وزارت نیرو را مدیریت عرضه آب عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کشور مدیریت عرضه آب از جمله ساخت سد، آبیاری زهکشی و لوله کشی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر باید به مدیریت مصرف و تقاضا بیندیشیم. بنابراین مدیریت مصرف اقتضائات خاصی دارد که شرکت ها باید آماده نقش‌آفرینی در این زمینه باشند.

وی موضوع برقی کردن چاه‌ها، کنترهای هوشمند، تجهیزات هوشمند تحویل حجمی آب به مصرف کنندگان، تجهیزات اندازه‌گیری و کنترل هوشمند در آبیاری زه‌کشی را از جمله برنامه‌هایی دانست که صنعتگران برای مدیریت تقاضای آب باید به آن توجه نشان داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در آینده بازار ابزار دقیق جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت که شرکت‌ها باید خود را برای ورود به این عرصه مهیا کنند. ضمن اینکه تجهیزات شیوه آبیاری در کشاورزی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

چیت چیان در ادامه به حفاظت کیفی منابع آب اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرنشینی در ایران رشد کرده و فاضلاب شهرها و صنایع و زه‌ آب‌های کشاورزی اگر به همین صورت رها شود مشکلات جدی را در کیفیت منابع آب ایجاد می‌کند لذا صنعت تصفیه آب و فاضلاب یکی از مهمترین زمینه‌های فعالیت آینده خواهد بود و همچنین توسعه شبکه فاضلاب از مواردی است که مورد نیاز توجه صنعتگران است.

شیرین سازی یک میلیارد متر مکعب آب توسط بخش خصوصی

وی همچنین به شیرین‌سازی آب دریا و انتقال آن به مناطق مرکزی اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر میزان یک میلیارد متر مکعب شیرین‌سازی آب و انتقال آن به مناطق مرکزی در دستور کار بخش خصوصی قرار گرفته که یک پروژه در حال اجرا و سه پروژه در دست مطالعه است.

وی ادامه داد: شیرین سازی و نمک‌زدایی چشم‌انداز بزرگی در آینده کشور دارد. لذا جا دارد که شرکت‌ها با تجهیز منابع داخلی نسبت به عملیاتی سازی این مهم اقدام کنند.

۳۰۰ آزمایشگاه آب در کشور

وزیر نیرو توسعه آزمایشگاه‌ها را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که در مدیریت عرضه به آن توجه شده به طوری که در حال حاضر شرکت مهندسی آب ۳۰۰ آزمایشگاه در سراسر کشور دارد که نیازمند ارتقای تجهیزات هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر قرار است در هر استان یک آزمایشگاه مرجع احداثشود که نیازمند آمادگی و حضور شرکت‌ها هستیم.

وی توسعه شبکه آبیاری زهکشی را از جمله دیگر برنامه‌هایی دانست که باید مورد توجه شرکت ها قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در یکسال اخیر دولت تلاش کرد ده میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه فعالیت آب اختصاص دهد که این مبلغ ظرف چهار سال هزینه می شود ضمن اینکه این میزان اختصاص اعتبار برای توسعه فعالیت آب بی سابقه است.

وی ادامه داد: در خوزستان ۲۸۰ هزار هکتار فعالیت توسعه شبکه ۳ و ۴ به سرعت در حال اجراست همچنین در سیستان و بلوچستان نیز ۴۶ هزار هکتار اراضی از طریق لوله آبیاری می شود.

چیت چیان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ممکن است ظرفیت داخلی تکاپوی احداثپروژه های مورد نظر را نداشته باشند می توان این روند را با همکاری پیمانکاران خارجی دنبال کرد.

وزیر نیرو مشارکت دولت و شرکتهای خصوصی برای ا نجام فعالیتها را از جمله دیگر برنامه های بخش مدیریت تقاضای آب عنوان کرد و گفت: در توسعه شبکه فاضلاب ساخت تصفیه خانه، ‌فاضلاب، ‌تصفیه خانه آب و تاسیسات نمک زدایی از آب دریا مجتمع آب رسانی روستایی، فاضلاب روستایی تمام این ها طبق قانون و ظیفه دولت است اما بهترین راه این است که با مشارکت بخش خصوصی انجام شود چون هزینه ها کاهش و راندمان و بهره وری افزایش و کارها توسعه می یابد ضمن اینکه فعالیتها به اعتبارات عمرانی محدود نشده و چند برابر نیز می شود.

انعقاد ۱۰۰ قرارداد با بخش خصوصی

وی تصریح کرد: تا کنون صد قرارداد منعقد شده که ۳هزار و ۲۰۰میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی فعالیت آن آغاز شده و پکیچ های دیگری نیز با ارزش ۷هزار میلیارد تومان آماده شده است.

وی همچنین گفت: برای بودجه سال آینده اعتبارات خرید تضمینی چند برابر شده زیرا بی نیاز از اعتبارات عمرانی می شویم و در ازای خرید آب و خدمات دفع فاضلاب به صورت تضمینی هزینه فعالیت بخش خصوصی را پرداخت می کنیم.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: شرکتهای داخلی و خارجی با هم آشنا شده و بتوانند در زمینه انتقال تکنولوژی و ارتقای فناوری فعال باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز