خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون انرژی مجلس؛

تولید قیر نامرغوب قدرت چانه‌زنی را از شرکت‌های معتبر گرفت / تنها ۳۰ کشور مشتری قیر ایران باقی مانده‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۳۷۸

اقتصادی که فساد و رانت سازمان یافته در آن رواج یابد از جمله پدیده‌هایی که نظام اقتصادی کشورهای در حال توسعه را تهدید می‌کند منجر به از دست رفتن بازارها علیرغم جذابیت می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی گفت: امیدواریم ظرفیت تولید و صادرات کشور را در زمینه قیر شکوفا کرده و بتوانیم در عرصه بین‌المللی برترین باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی مروی، رئیس کمیسیون انرژی در اولین کنفرانس بین‌المللی قیر پاسارگاد با بیان اینکه کشور ما ظرفیت‌های فراوانی در زمینه تولید قیر دارد گفت: امیدواریم ظرفیت تولید و صادرات کشور را در زمینه قیر شکوفا کرده و بتوانیم در عرصه بین‌المللی برترین باشیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد سالم و عاری از رانت آمادگی رشد بیشتری خواهد داشت، گفت: اقتصادی که فساد و رانت سازمان یافته در آن رواج یابد از جمله پدیده‌هایی که نظام اقتصادی کشورهای در حال توسعه را تهدید می‌کند منجر به از دست رفتن بازارها علیرغم جذابیت می‌شود. نمونه آن صنعت قیر است که در سال‌های اخیر دچار چالش‌های فراوانی شده بود و به صورت نیمه جان درآمد در حالی که این صنعت نقش جدی در توسعه کشور داراست.

مروی با بیان اینکه قیر می‌تواند در کسب درآمد ارزی تاثیرگذار بوده و راهبردی مهم ارزیابی شود، خاطرنشان کرد: آنچه در سال‌های گذشته به وجودآمده بود را باید واکاوی کرده تا بتواینم اهمیت این صنعت را در توسعه و چگونگی تولید و صادرات در گذشته و آینده مورد توجه قرار دهیم همچنین باید تحولات جدید بهره‌وری را بررسی کنیم و نگاه دولت و مجلس را به این صنعت مورد ارزیابی قرار دهیم.

مروی تصریح کرد: در سال‌های اخیر قیر با فراز و نشیب‌های فراوانی مواجه بود به طوری که شاهد آشفتگی‌های عجیب و بروز و ظهور دلالان، رانت و تخلفات از سوی شرکت‌های گمنام بوده ایم به طوری که این شرکت‌ها قیر را از نفت کوره تولید می‌کردند و یا با خروج VB از پالایشگاه با فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتر تولید نامرغوب این فراوردهنفتی را رقم زد و این صنعت را با چالش جدی مواجه کرد.

وی ادامه داد: تولید نامرغوب قیر باعثشد که تامین قیر با کیفیت بالا در داخل به مخاطره افتاده و بازارهای صادراتی جهانی را نیز از دست بدهیم و قیمت گذاری این محصول را نیز به کشورهای کوچک واگذار کنیم و همچنین در بخش صادرات قدرت چانه‌زنی را از دست داده تا جایی که گاهی ۱۰۰ دلار در هر تن کاهش قیمت داده‌ایم.

مروی خاطرنشان کرد: تولید نامرغوب قیر و صادرات آن باعثشد تا در این مقطع از ۶۵ کشوری که ما به آنها صادرات داشته‌ایم تنها ۳۰ مشتری برایمان باقی بماند زیرا کشورها اعتمادشان را از دست دادند و همین قضیه درآمد کشور را نیز به کمترین حد کاهش داد به طوری که کشورهای ترکیه چین و امارات کشور ما را از لیست واردات خود حذف کردند.

رئیس کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه در دولت جدید انتخاب مدیران ارزشمند برای شرکت‌های بزرگ تولیدکننده قیر شاهد تغییرات اساسی در تولید و کسب بازارهای جدید هستیم خاطرنشان کرد: امروز بازارهای بسیاری از کشورها به ما روی خوش نشان می‌دهند و این فرصت خوبی است که تغییر مدیریت‌ها در شرکت‌های تولیدکننده از جمله قیر پاسارگاد به وجود آورده و می‌تواند پارامتر خوب و سیاست جدی برای بازگشت به جایگاه اصلی تولید این فرآورده باشد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست جدی و تصمیم قاطع ما کاهش وابستگی بودجه به نفت است به طوری که با مساعد شدن شرایط بین‌المللی کاهش وابستگی بودجه به نفت ۱۴.۵ درصد به خود نفت ۲ درصد مناطق محروم و ۲۹ درصد به صندوق توسعه ملی نشانه عزم جدی و کاهش وابستگی به نفت است.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم که باید کاهش وابستگی به نفت هر چه بیشتر سرعت یابد و این قضیه صادرات غیرنفتی را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور امکان رشد و توسعه تولید و صادرات در زمینه قیر را دارا خواهیم بود تاکید کرد: باید از پتانسیل‌های موجود در کشور استفاده کرده و در زمینه تولید و صادرات این محصول به جایگاه اصلی خود برسیم به طوری که علاوه بر اینکه کشورهای در حال توسعه مانند افریقا را باید مد نظر قرار دهیم نشانه‌های مثبتی نیز در زمینه برچیده شدن تحریم‌ها مشاهده می‌شود که می‌تواند آثار اقتصادی خوبی بر جای بگذارد.

مروی اولین چالش صنعت قیر را در کشور نبودن متولی و سپس عدم رعایت قوانین و مقررات و مصوبات دولت در زمینه جلوگیری از استفاده از مواد اولیه نامناسب دانست.

وی خاطرنشان کرد: کشورهایی که صلاحیت نداشته و کیفیت تولیدرا رعایت نمی‌کنند نباید صدور مجوز داشته باشند چرا که این اقدام علاوه بر آلودگی محیط زیست منافع ملی را نیز تهدید می‌کند.

وی تاکید کرد: باید کمیته‌ای متشکل ازنمایندگان وزارت نفت، راه، کار و صندوق بازنشستگی و شستا تشکیل شود تا چالش‌ها را بررسی کند تا بتوانیم قیر با کیفیت بالا با توجه به جذابیت این محصول تولید کرده و به یک صنعت رقابتی تبدیل شود.

وی تصریح کرد: تداوم حیات موفق به کاربرد علمی وتولید محصولات جدید مثل قیرهای پلیمری و امولوسیون بستگی دارد چرا که ظرفیت‌های کشور توانایی فراهم کردن قیر درخواستی جهان را دارد.

مجلس و دولت آمادگی لازم جهت تصویب و یا اصلاح قوانین جهت کمک به بازگشت به این صنعت ارزشمند به جایگاه واقعی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید مهندسی مجدد در سیستم تولید، فروش، توسعه صادرات، مدیریت تقاضای داخلی، شفاف سازی حوزه بازرگانی و رصد بازار بین‌المللی را داشته باشیم تا بتوانیم مدیریت این فراورده را در سطح جهان به دست بگیریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز