خبرگزاری کار ایران

عربستان با قمار نفتی به دنبال روابط با آمریکا است

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۵۸۷

عربستان سعودی با قمار روی قیمت نفت سعی دارد روابط نه چندان مناسب خود با آمریکا را بسنجد به این شکل که همزمان با کاهش قیمت نفت و لطمه احتمالی به صنعت شیل اویل در آمریکا، برای جبران این خسارت مزایای اقتصادی و ژئوپلتیکی به آمریکا پیشنهاد دهد.

کارشناسان نفتی بر این باورند که عربستان از نفت به عنوان ابزاری برای وارد کردن فشار بر رقیبان خود استفاده می کند تا از این راه رابطه خود با آمریکا را بهبود دهد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، عربستان سعودی با قمار روی قیمت نفت سعی دارد روابط نه چندان مناسب خود با آمریکا را بسنجد به این شکل که همزمان با کاهش قیمت نفت و لطمه احتمالی به صنعت شیل اویل در آمریکا، برای جبران این خسارت مزایای اقتصادی و ژئوپلتیکی به آمریکا پیشنهاد دهد.

عربستان که در کنار آمریکا در عراق و سوریه به جنگ مشغول است، اقدامی جسورانه انجام داد و با تاکید بر نقش کلیدی خود در بازار نفت جهان، تلاش می کند که منابع مالی برخی از شرکتهای تولیدکننده شیل اویل در آمریکا را محدود کند.

در همین حال، سقوط قیمتهای نفت موجب کاهش حتمی مالیات مصرف کننده های آمریکایی شود و در صورت ادامه، می تواند به روسیه و ایران صدمه بزند. آمریکا تلاش می کند هر دو کشور را تحت فشار بگذارد.

دبورا گوردون، مدیر برنامه انرژی و آب و هوای موسسه کارنجی ایندومنت، معتقد است که فشار عربستان بر روی قیمت نفت، حرکتی بسیار حساب شده است که بدون ضربه به متحدانش، می تواند مشکلاتی را برای رقیبان و حریفانی مانند روسیه و ایران ایجاد کند.

گوردون می گوید: عربستان به این نتیجه رسیده است که شرایط کنونی می تواند بازی را به نفع آنها بر گرداند، آنها بدون این که به مردمی که قصد صدمه زدن به آنها را ندارند می توانند مزایای زیادی کسب کنند.

کاهش تقاضای جهانی نفت از یکسو و افزایش تولید نفت آمریکا از سوی دیگر، برای عربستان را با گزینه هایی روبرو کرد. این کشور می توانست با کاهش تولید نفت، پایداری را به بازار نفت بازگرداند و خود نیز به مشکلات پشت کند. اما در عوض، تا کنون، به نظر می رسد که عربستان اجازه داد تا قیمتها سقوط کنند که نشان دهنده رضایت این کشور از قیمت نفت ٨٠ دلار برای هر بشکه است.

افزایش تولید نفت آمریکا موجب شده بود تا ضرورت وجود اوپک زیر سئوال برود، تا این که عربستان با این کار خود نشان داد که چه نقش موثری در تعیین قیمت جهانی نفت دارد.

گرچه ادامه افت قیمت نفت می تواند به کسری بودجه در عربستان منجر شود و نگرانی از ثبات سیاسی این کشور را افزایش دهد، برخی تحلیلگران معتقدند که ذخایر ارزی عربستان به اندازه ای است که بتواند دوران سخت با درآمد کم را پشت سر بگذارد.

این تصمیم عربستان درست در زمانی اتفاق می افتد که تنش ریاض و واشنگتن بیشتر از هر زمان دیگری شده است. طی سال گذشته عربستان به دلیل تلاش آمریکا برای حل موضوع هسته ای ایران، روابطش را با واشنگتن در خطر دید. چراکه ایران یک رقیب سنتی برای عربها بوده است.

از سوی دیگر، تلاش عربستان برای کاهش قیمتهای جهانی نفت مورد خوشایند آمریکا قرار می گیرد چراکه این موضوع فشار بیشتری به روسیه وارد می آورد. روسیه هم اکنون به علت تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا زیر فشار است.

ایران نیز، گرچه تاثیر گفتگوهای هسته ای را نمی توان برآورد کرد، از نظر اقتصادی از قیمت پائین نفت صدمه می بیند. در حالیکه عربستان نمی خواهد گفتگوهای هسته ای ایران به نتیجه برسد، قیمتهای پائین نفت می تواند تهران را مجبور کند تا امتیازاتی را به وانشگتن بدهد و از زیر بار تحریمهای بین المللی فرار کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز