خبرگزاری کار ایران

مشاور ارشد رئیس جمهور؛

واژه ای به نام قیمت تمام شده آب نداریم

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۳۱۱

ماموریت علم اقتصاد مدیریت منابع کمیاب است اما این علم در امور مربوط به آب ورود پیدانکرده و ما واژه ای به نام قیمت تمام شده آب نداریم.

مشاور ارشد رئیس جمهور گفت: ماموریت علم اقتصاد مدیریت منابع کمیاب است اما این علم در امور مربوط به آب ورود پیدانکرده و ما واژه ای به نام قیمت تمام شده آب نداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اکبر ترکان در سومین همایش سد وتونل ایران با بیان اینکه سد ها نماد توان مهندسی کشور و موجب افتخار هستند، گفت: تاکنون هر سدی که در کشور ساخته شده با کارفرمایی دولت بوده لذا اگر قرار است نقش کارفرمایی دولت کم شود و سرمایه های غیر دولت به کار گرفته شود نیاز به نگاه مجدد داریم.

وی افزود: وقتی به کارفرمایی غیر دولت می رسیم مجبوریم به بازگشت سرمایه هم فکر کنیم و در این موج جدید بایدسر فصل جدیدی به نام اقتصاد آب باز کنیم.

ترکان خاطر نشان کرد: ماموریت علم اقتصاد مدیریت منابع کمیاب است اما این علم در امور مربوط به آب ورود پیدانکرده وما واژه ای به نام قیمت تمام شده آب نداریم.

وی ادامه داد: برای آب مالکیت مستقل از زمین نداریم لذا اگر با بهره وری بخواهیم راندمان آب را افزایش دهیم ممکن است مجبور شویم دوباره سند مستقل آب وزمین تعریف کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر اقتصاد آب راه نیفتد معلوم نیست بهره وری به کجا می رسد مثلا در گذشته بنزین را ارزان در اختیار مردم قرار می دادیم وبه مردم می گفتیم کم مصرف کنند در مورد آب نیز به همین پیش می رویم در حالی که نمی شود با نصیحت و ارشاد کار را پیش برد و به اهداف مورد نظر رسید.

ترکان تاکید کرد: تا زمانی که مکانیزم قیمت در مورد آب ورود پیدا نکند با نصیحت مصرف آب پایین نمی آید کما اینکه در حال حاضر ۹۲ درصد مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است اما با این میزان مصرف سطح راندمان پایین است به طوری که به ازای یک متر مکعب آب یک کیلو محصول تولید می شود اما در کشورهای پرباران به ازای یک متر مکعب آب دو و نیم کیلو محصول تولید می شود و این به دلیل است که آنها فناوری به کار گرفته اند روی قیمت آب و ارزش اقتصادی آن ساز وکار اقتصادی تعریف کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: باید ببینیم به لحاظ ساز وکار تامین مالی اگر دولت کارفرما نباشد چه اقداماتی باید انجام دهیم مثلا اگر قرار باشد پیمانکار در مزرعه آب به مردم تحویل دهد باید این رویه به نحوی باشد که کار اقتصادی باشد لذا تامین مالی به امکان پذیری درون پروژه برمی گردد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز