خبرگزاری کار ایران

مصباحی مقدم در نطق میان دستور:

باید برای نزول باران استغفار کنیم / بسته خروج از رکود نیاز به اصلاحات جدی دارد

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۰۷۶

بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود نیاز به اصلاحات جدی دارد و این بسته با سیاست های اقتصاد مقاومتی انطباق نداشته، مبانی آن با مبانی اقتصاد مقاومتی ناهماهنگ است.

نماینده تهران تاکید کرد: به طور جد از مردم خواستار صرفه جویی هستیم و این با مدیریت آب کشور امکانپذیر است زیرا بحران آب و افت آب‌های زیرزمینی از مسایل مهم کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا مصباحی مقدم درصحن علنی مجلس با بیان اینکه با بحران شدید کم آبی و خشک شدن دریاچه‌ها و کمبود آب در حوزه کشاورزی هستیم گفت: باید برای نزول باران که رحمت الهی است، دست به دعا شویم و استغفار کنیم.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه باید به مهار تورم و خروج از رکود بپردازیم واینکه نرخ تورم از سوی بانک مرکزی اعلام شده است دولت باید از رشد بی رویه نقدینگی را گرفته و نرخ ۳۱ درصد یکساله گذشته نمی تواند منتهی به کاهش بیشتر نرخ تورم ودست یافتن به تورم یک رقمی شود.

مصباحی مقدم با بیان اینکه نرخ رشد ۶/۴ درصد اعلام شده که در مطبوعات ذکر شده به شدت غلط و غلط انداز است تصریح کرد: مگرمی شود نرخ رشد منفی ۸/۵ سال گذشته در سه ماهه اول سال ۹۳ به ۶/۴ + درصد رسیده باشد؟ این به افسانه شبیه تر است. بنابراین احتمال دارد در مقایسه سال ۹۳ با ۹۲ این نرخ رشد به دست آمده باشد که با کم کردن ۶/۴ از نرخ منفی ۸/۵ نتیجه منفی ۲/۱ می شودو این بدین معناست که هنوز نرخ رشد زیر صفر است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود نیاز به اصلاحات جدی دارد و این بسته با سیاست های اقتصاد مقاومتی انطباق نداشته، مبانی آن با مبانی اقتصاد مقاومتی ناهماهنگ است.

وی با بیان اینکه ماده ۲۴ لایحه خروج از تورم که ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت و بانک های دولتی را با تسیر دارایی های خارجی بانک مرکزی تهاتر می کند، بر خلاف اصلاح قانون پولی و بانکی است که سال گذشته تصویب شد افزود: به علاوه چنین کاری یک اقدام صوری با تسویه بدهی دولت است و مشکل راحل نکرده زمینه را برای استقراض مجدد دولت و ایجاد خط اعتباری جدید برای بانک ها و اضافه برداشت فراهم کرده و دارای آثار تورمی زیادی است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه ماده دیگری که کاهش واریزی درآمد ارزی ناشی از صادرات نفت ۲۰ درصد را مطرح ساخته با بند ۱۸ سیاست های اقتصاد مقاومتی که حکم به افزایش سالانه سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت را می کند، ناسازگاری کامل دارد، توضیح داد: این بند با سیاست های برنامه پنجم و سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی که حکم به کاهش سهم دولت از اقتصاد ملی می دهد، ناسازگاری دارد. همچنین با بند ۱۶ سیاست های اقتصاد مقاومتی که منطقی سازی اندازه دولت را مطرح می کند، ناسازگار است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح قانون نظام بانکی با بیان اینکه اکنون ۳۰ سال از آغاز اجرای قانون بانکداری بدون ربا در ایران می گذرد، گفت: آسیب شناسی این قانون، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و روش ها و عملکرد ۳۰ ساله آن و پیشرفت ها و موفقیت ها و طراحی ابزارهایی مالی اسلامی و روش های جدید ابتکاری در برابر ماست.

وی با بیان اینکه مطالعات داخلی در سطح دکتری و کارشناسی ارشد و مطالعات برخی استادان اقتصاد در قالب پروژه های پژوهشی از عملکرد بانکداری بدون ربا در ایران نیز ذخیره ارزشمندی است که ظرفیت لازم برای بازنگری و اصلاح قانون بانکداری بدون ربا را به ما می دهد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه امروزه منشأ بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور عملکرد نظام بانکی است توضیح داد: بحران ارزی سال های اخیر، رشد شدید نقدینگی، رشد معوقات بانکی و بدهی دولت و بانک ها به بانک مرکزی، عدم ثبات سود سپرده ها صوری بودن قالب فاکتورها و حاکمیت سود پول بر بانک ها از جمله آسیب های نظام بانک کشور است که نیاز به بازنگری و اصلاح قانون، آیین نامه ها و دستورالعمل ها و قراردادهای بانک را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه کارگروهی از همکاران عضو دو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در حال رسیدگی دقیق به این موضوع است افزود: امیدواریم در آینده ای نزدیک به صورت طرح در اختیار نمایندگان قرار گیرد.

مصباحی مقدم در ادامه با بیان اینکه مذاکرات ایران و ۱ + ۵ بسیار طولانی شده است که نشانه خوش بینی غیر واقع بینانه آغاز گفتگوهاست، گفت: رهبر معظم انقلاب همواره عدم خوشبینی خود را نسبت به این مذاکرات اعلام کرده اند در عین حال از مذاکره کنندگان ایرانی حمایت کرده اند و از سویی دیگر نشان تفرعن و ترفندهای استکباری طرف های غربی است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مذاکرده کنندگان ایرانی هوشمندی نشان داده و خط قرمزهای تعیین شده توسط رهبر معظم انقلاب را رعایت می کند و از این جهت شایسته تقدیر و تشکر هستند چه توافق حاصل شود و چه نشود، ادامه داد: توفیق دولت در حل مشکلات داخلی و خارجی کشور را از خداوند خواستارم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز