خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد:

تحریم اکراینی‌ها، کانادایی‌ها و کره‌ای‌ها را شکستیم / در مسیر سند چشم انداز واقتصاد مقاومتی هستیم

کد خبر : ۲۰۲۳۵۴

براساس برنامه سال جاری تزریق ۵ میلیون مترمکعب در هشت ماهه اول سال و برداشت ۹ میلیون متر مکعب گاز در چهار ماهه پایان سال را در دستور کارداریم که این میزان در سال آینده به ده میلیون متر مکعب تزریق و ۲۰ میلیون متر مکعب برداشت خواهد شد.

مدیر عامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد گفت: براساس مصوبه سال ۹۲ واحد ذخیره سازی شوریجه به مجموعه پالایشگاه هاشمی‌نژاد الحاق شد ولی به دلیل اهمیت این پروژه وتاثیر آن در پایداری تامین گاز کشور مجموعه مدیریت این پالایشگاه از سال ۸۹ به صورت تنگاتنگ با این پروژه همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسلامی، مدیر عامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد در مراسم افتتاح پروژه ذخیره سازی گاز در منطقه خانگیران سرخس به توضیحاتی پیرامون پالایشگاه و منطقه عملیاتی خانگیران داد وگفت: مطالعات زمین‌شناسی منطقه خانگیران به سال ۱۳۱۶ عملیات اکتشافی در سال ۱۳۳۱ واولین چاه در سال ۱۳۴۱ حفر شد.

وی راه اندازی فاز یک پالایشگاه را مربوط به سال ۶۲ و فاز دو در سال ۸۱ اعلام کرد و افزود: در حال حاضر مجموع گاز دریافتی از مخازن ترش وشیرین به ۵۸ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

وی تصریح کرد: این مجتمع توانسته نسبت به احداثیک واحد از تولید فرآورده‌های میان تقطیر به ظرفیت ۲۲۶۰ بشکه می‌عانات گازی و تولید چهار فرآورده نفتا، ‌گازوئیل، نفت سفید و حلال اقدام نماید وهمچنین با احداثفاز دوم پالایشگاه وایجاد دو واحد تولید گوگرد ظرفیت خود را به دو هزار و۴۰۰ تن در روز برساند.

وی خاطر نشان کرد: این پالایشگاه برای تولید گوگرد دانه بندی از نوع پاستیل وتولید کود گوگرد بنتونیتی نسبت به احداثواحدی به ظرفیت ۶۵۰ تن در روز اقدام کرده و تولیدات خود را روانه بازار کرده است.

وی همچنین گفت: برای تکمیل پروژه دانه بندی گوگرد نسبت به تعریف پروژه گرانوله کردن گوگرد با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی به صورت فاینانس مجوز‌های لازم اخذ ومطالعات اولیه شناسایی ‌پیمانکاران انجام شده است.

وی سرمایه گذاری دراین بخش را هزار میلیارد ریال اعلام کرد وافزود: به زودی پیمانکار آن انتخاب خواهد شد.

اسلامی گفت: احداثواحد ذخیره سازی گاز و بهره برداری از آن این شرکت را به مجتمع پالایشی گاز، نفت، ‌ پتروشیمی وذخیره سازی گاز تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: براساس مصوبه سال ۹۲ واحد ذخیره سازی شوریجه به مجموعه پالایشگاه هاشمی‌نژاد الحاق شد ولی به دلیل اهمیت این پروژه وتاثیر آن در پایداری تامین گاز کشور مجموعه مدیریت این پالایشگاه از سال ۸۹ به صورت تنگاتنگ با این پروژه همراه بوده است.

وی در ادامه بااشاره به اینکه مصوبه فوق و الحاق واحد ذخیره سازی به پالایشگاه باعثوسعت همکاری فی مابین و تسریع در انجام کارهای باقی مانده پروژه شد تصریح کرد: پس از این اقدامات ما به دنبال آماده سازی سایر بخشهای پروژه مثل واحدهای نفت زدایی رفتیم و واحد‌ها را یکی پس از دیگری در سرویس قرار دادیم وبه نوعی می‌شود گفت تحریم اکراین‌ها، کانادایی‌ها و کره‌ای‌ها را شکستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲ توربو کمپرسور از سه توربو کمپرسور راه اندازی و مجموعا روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز به مخزن شوریجه تزریق می‌شود. تا در فصل پیک مصرف روزانه ۹ میلیون متر مکعب گاز برداشت کنیم.

وی در ادامه حجم مخزن شوریجه را ۴.۸ میلیارد مترمکعب اعلام کرد وگفت: برای تاسیسات خانگیران تا سقف ۲۱ میلیون متر مکعب پیش بینی طرح افزایش شده است. ضمن اینکه ظرفیت نفت زدایی این مجتمع ۲۰ میلیون متر مکعب است وهمچنین باید گفت واحد ذخیره سازی درخانگیران امکان تامین برق از سه طریق را دارد.

اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: براساس برنامه سال جاری تزریق ۵ میلیون مترمکعب در هشت ماهه اول سال و برداشت ۹ میلیون متر مکعب گاز در چهار ماهه پایان سال را در دستور کارداریم که این میزان در سال آینده به ده میلیون متر مکعب تزریق و ۲۰ میلیون متر مکعب برداشت خواهد شد.

اسلامی توسعه کمی و کیفی را در تولیدات ومحصولات را از جمله استراتژی‌های پالایشگاه هاشمی‌نژاد برشمرد و گفت: بر این اساس الحاق واحد ذخیره سازی به پالایشگاه از سال‌ها پیش مد نظر ما بود چرا که معتقد بودیم بااین اقدام از افزایش بی‌رویه نیرو در بخشهای مالی، اداری، خدماتی، ‌عملیاتی، ‌مهندسیHSE جلوگیری خواهد شد وهمچنین منجر به افزایش پایداری در عملیات وتولید خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: استراتژی این شرکت همیشه نگاه به درون، ‌افزایش بهره وری، ‌بهینه سازی مصرف انرژی، جلوگیری از هدر رفت منابع، ‌افزایش تولید و رعایت بالا‌ترین استانداردهای ایمنی بوده است.

اسلامی همچنین تاکید کرد: نقاط ضعف و قوت شرکت شناسایی شده و براساس سند چشم انداز به سمت تعالی و در مسیر اقتصاد گام بر می‌داریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز