خبرگزاری کار ایران

حسین راغفر در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش مالیات بر خودروهای آلاینده مصرف سوخت را بهینه می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۶۲۸

صنایع خودروسازی باید خواه ناخواه تکنولوژی خود را به این سمت تغییر دهند چرا که این مسیر گریزناپذیر است و کارخانجاتی که این روند را دنبال نکنند حذف خواهند شد.

یک کار‌شناس مسائل اقتصادی گفت: قوانین دولت باید به گونه‌ای وضع شود و هزینه خودروهای آلاینده و با مصرف سوخت آنقدر بالا برود که استفاده کنندگان از این خودرو‌ها مجبور شوند اتومبیل خود را به قبرستان اتومبیل‌های قراضه برده و از جودروهای جایگزین استفاده کنند.

حسین راغفر، کار‌شناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه آیا طرح دولت برای بهینه‌سازی مصرف انرژی چقدر به واقع نزدیک بوده و عملیاتی خواهد شد، گفت: این طرح برنامه درستی است البته شمول اقدامات بسیار گسترده است اما آغاز بسیار مناسبی در جهت کاهش آلایندگی است.

وی افزود: یکی از اقلام آلایندگی مصرف سوخت‌های فسیلی در خودروهاست ضمن اینکه اتلاف انرژی در منازل مسکونی نیز علاوه بر مصرف بیشتر انرژی آلایندگی را نیز منجر می‌شود لذا در این رابطه تمام دنیا به سمت دولایه کردن پنجره‌ها و ایزوله کردن ساختمان‌ها حرکت کرده‌اند و دولت‌ها نیز کمک شایان توجهی برای تحقق آن داشته‌اند که از جمله آن‌ها اعطای یارانه به خانوار‌ها برای پوشش برخی هزینه هاست که این اقدام در بلندمدت نقش مهمی در استفاده از سوخت فسیلی خوهد داشت.

راغفر تصریح کرد: خودروهای آلوده کننده هزینه گزافی را به کشور تحمیل می‌کنند لذا بهینه کردن سوخت این خودرو‌ها در درازمدت کمک شایان توجهی به صرفه جویی در مصرف سوخت و همچنین پاک شدن هوای کلان شهر‌ها خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اجرایی کردن طرح یاد شده که از جمله اقلام آن برقی کردن خودرو‌ها و موتورسیکلت هاست باعثمی‌شود تقاضا برای این نوع وسایل نقلیه افزایش یافته در نتیجه کارخانجات نیز خود را ملزم به تولید این نوع وسایل نقلیه سوق پیدا کنند.

این کار‌شناس مسائل اقتصادی با تاکید بر لزوم تداوم این رویه در تمامی دولت‌ها و سیاست گذاری‌ها افزود: صنایع خودروسازی باید خواه ناخواه تکنولوژی خود را به این سمت تغییر دهند چرا که این مسیر گریزناپذیر است و کارخانجاتی که این روند را دنبال نکنند حذف خواهند شد.

وی با بیان اینکه برقی کردن موتورسیکلت‌ها باید با سرعت بیشتری دنبال شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه موتورسیکلت‌ها علاوه بر آلایندگی هوا آلودگی صوتی نیز دارند باید در تغییر نوع سوختشان تسریع شود.

راغفر خاطرنشان کرد: دولت باید در قوانین مالیاتی هزینه و مالیات بالایی برای خودروهای آلوده کننده وضع کند و خودروهایی که آلاینده نیستند از تخفیف مالیاتی برخوردار شوند که به این ترتیب استفاده از خودروهای آلوده کننده غیر اقتصادی خواهد شد.

گفتنی است؛ ۳۴ میلیارد دلار طرح با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی از محل بند " ق " تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ کل کشور تعریف شده که از جمله آنها کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی اتلاف انرژی در موتورخانه‌ها، افزایش ۹۰ درصدی راندمان بخاری‌های تولیدی در کشور، توسعه حمل و نقل ریلی، صرفه‌جویی ۴.۳ میلیارد لیتری در مصرف گازوئیل با جایگزینی اتوبوس‌های گازسوز، برقی کردن تاکسی‌ و موتورسیکلت‌ها، اصلاح سیستم مصرف انرژی مرغداری‌ها و گلخانه‌های صنعتی، برقی کردن ۵۵ هزار حلقه چاه کشاورزی در کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز