خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان قزوین:

نیروگاه شهید رجایی از گاز و مازوت بدون گوگرد استفاده خواهد کرد

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۱۱۹

پس از جلسات متعدد وزیر نیرو، نفت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مقرر شده در نیروگاه شهید رجایی و شازند اراک از گاز و مازوت بدون گوگرد به عنوان سوخت حتی در فصول سرد سال استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان قزوین گفت: پس از جلسات متعدد وزیر نیرو، نفت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مقرر شده در نیروگاه شهیدرجایی و شازند اراک از گاز و مازوت بدون گوگرد به عنوان سوخت حتی در فصول سرد سال استفاده شود.

به گزارش ایلنا از قزوین، صدرالدین علیپور در نشست خبری با اشاره به مشکلات کمبود گاز و مصرف مازوت نیروگاه شهید رجایی اظهار کرد: عمده مشکل موجود در استفاده از مازوت تولید آلودگی هوا است که در صورت گوگردزدایی آن، می‌توان در کاهش آلودگی ایجاد شده توسط نیروگاه تأثیر زیادی دارد.

وی با اعلام ایجاد بانک جامع اطلاعاتی صنایع افزود: در استان قزوین به دلیل صنعتی بودن و وجود سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی نیاز به تهیه بانک اطلاعاتی صنایع استان احساس می‌شود که این طرح در قالب نرم افزاری، توسط کار‌شناسان اداره کل تهیه شده و قابلیت گزارشگیری از تولید آلودگی، تعداد اخطارهای گرفته شده، نوع موادمصرفی، سال تاسیس و نوع استقرار را دارد.

علیپور با اشاره به اینکه شاخص موفقیت یک جامعه، داشتن محیط زیست سالم است، طرح آمایش را از کارهای اساسی و زیر بنایی محیط زیست استان برشمرد.

وی تصریح کرد: با انجام آمایش دقیق می‌توان قبل از استقرار واحدی گزارش جامع زیست محیطی در خصوص آب و هوا، آلودگی خاک، نحوه دفع پسماند صنایع بررسی شود و همچنین امکان تسریع در صدور مجوزهای استقرارصنایع محقق می‌شود.

وی از احداثجایگاه ویژه دفع پسماندهای پزشکی و صنعتی با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و اضافه کرد: با احداثاین جایگاه مراحل جمع آوری، جداسازی و در صورت نیاز سوزاندن زباله‌های صنعتی و پزشکی در این محل انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ادامه داد: پسماندهای صنعتی قابل بهره برداری مجدد باید در صنایع دیگر استفاده شود تا پسماند زیاد وارد محیط زیست نشود.

وی افزود: هر صنعت در مقابل پسماندهای تولید شدهٔ خود مسئول است و برای هر کیلو پسماند باید هزینهٔ مشخصی را بپردازد تا بخش خصوصی پسماند‌ها را مدیریت کند که این موضوع یک سیاست بازدارنده در جهت کاهش تولید پسماند است.

علیپور خاطرنشان کرد: با برگزاری جلسات متعدد با استاندار، چندین برنامه در زمینه مدیریت پسماندهای صنعتی در دستور کار قرار گرفته که تفکیک زباله از مبدا یکی از این برنامه‌ها است که در بسیار موثر در کاهش آلایندگی است.

وی یادآور شد: پیشنهاد اولیهٔ طرح مسیر سبز - ساحل پاک از استان قزوین بوده است که فاز نخست این طرح در عید نوروز با هدف فرهنگ‌سازی و آموزش برگزار شد که استان قزوین در بین ۶ استان برگزار کننده این طرح جزء ۲ استان بر‌تر شناخته شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین اظهار کرد: مرحله دوم این طرح، فاز عملیاتی است و ایستگاه‌هایی در مسیرهای مشخص ساخته می‌شود که هر یک مجهز به سیستم تفکیک زباله خواهند بود.

وی با اشاره به تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در سطح استان افزود: در حال حاضر، سه ایستگاه پایش آلودگی هوا در سطح استان داریم که با توجه به صنعتی بودن استان این تعداد ایستگاه پایش کم است و باید نسبت به افزایش آن اقدام شود.

علیپور یکی از مهم‌ترین طرح‌های قابل اجرا در ادارات استان را طرح مدیریت سبز ذکر کرد و توضیح داد: سیاست‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست در حوزه منابع طبیعی نظیر مصرف آب، برق و گاز، استفاده از لامپ‌های کم مصرف، اتوماسیون اداری در جهت کاهش مصرف کاغذ توسط دبیرخانه به دستگاه‌های دولتی ابلاغ می‌شود تا با رعایت الگویی پاک مشخص شاهد رعایت موارد زیست محیطی در دستگاه‌های اجرایی باشیم.

وی ادامه داد: در استان قزوین سه ایستگاه پایش آنلاین برای ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون فعال است که این میزان بسیار اندک بوده و درصدد افزایش آن هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان قزوین اعلام کرد: طبق آخرین سرشماری صورت گرفته از حیات وحش میزان وحوش استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵درصد رشد داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز