خبرگزاری کار ایران

مدیر شرکت پالایش نفت کرمانشاه:

تصویب ساخت پالایشگاه آناهیتا باعثتوقف پروژه توسعه پالایشگاه کرمانشاه شد

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۲۲۲

متأسفانه بعد از تصویب ساخت پالایشگاه آناهیتا، پروژه توسعه پالایشگاه کرمانشاه متوقف شد، در حالیکه طی این مدت همه پالایشگاه های کشور ارتقای سطح دادند. خوشبختانه با خصوصی شدن پالایشگاه، این موانع قانونی برطرف شده و هم اکنون روند توسعه مجموعه دوباره آغاز شده است.

مدیران سه بخش نفت، گاز و پتروشیمی استانداری کرمانشاه برای اولین بار به دعوت معاونت برنامه ریزی استانداری گرد هم آمدند تا پیرامون مشکلات این بخش از صنعت استان به بحثو تبادل نظر بپردازند.

به گزارش ایلنا از کرمانشاه، مدیر شرکت پالایش نفت کرمانشاه در این نشست پیرامون جایگاه صنعت نفت استان در کشور گفت: کرمانشاه یکی از قطب های نفتی کشور است و در برخی زمینه ها مرکزیت غرب کشور را دارد که لازم است این قابلیت‌ها در قالب برنامه پنجم و ششم مدنظر قرار گیرد.

محمد جمشیدی افزود: متأسفانه بعد از تصویب ساخت پالایشگاه آناهیتا، پروژه توسعه پالایشگاه کرمانشاه متوقف شد، در حالیکه طی این مدت همه پالایشگاه های کشور ارتقای سطح دادند. خوشبختانه با خصوصی شدن پالایشگاه، این موانع قانونی برطرف شده و هم اکنون روند توسعه مجموعه دوباره آغاز شده است.

وی افزود: تلاش های انجام شده برای توقف طرح توسعه پالایشگاه کرمانشاه بسیار غیرمنطقی بود و روند ارتقای این مجموعه را به کلی مختل کرد، در حالیکه وجود دو پالایشگاه در استان منافاتی باهم ندارند و یک امتیاز بزرگ برای کرمانشاه محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت کرمانشاه ادامه داد: این پالایشگاه دو بار عنوان صنعت سبز را کسب کرده و این نشان از توجه جدی این مجموعه به محیط زیست دارد.

جمشیدی افزود: قصد داریم ظرفیت پالایشگاه را ارتقاء داده و از ۲۰هزار بشکه به ۲۵هزار بشکه برسانیم. همچنین کیفیت محصولات تولیدی را بالا ببریم.

در ادامه این نشست، علی اصغر میرزایی در این نشست با اظهار تأسف از غفلت های انجام شده در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: متاسفانه در سندها و برنامه های کلان توسعه کشور چندان به این حوزه بسیار مهم پرداخته نشده است.

معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه هدف از دعوت از این مجموعه را بهره گیری از دیدگاه ها و پیشنهادات مدیران این عرصه برای حل مشکلات جاری و توسعه بیشتر این بخش عنوان کرد و گفت: باید از فرصت باقی مانده تا پایان برنامه پنجم توسعه بهره بگیریم و برای برنامه ششم توسعه نیز از همین حالا برنامه ریزی کنیم تا مباحثمربوط به توسعه بخش نفت، گاز و پتروشیمی در این برنامه لحاظ شود. همچنین در تلاش هستیم برای بودجه سال آینده نیز پیش بینی های لازم را در این زمینه انجام دهیم.

وی اظهار امیدواری کرد با کمک بخش های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی به اهدافی که در این حوزه مدنظر هستند٬ دست پیدا کنیم.

رئیس مرکز پژوهش و توسعه فناوری نفت کرمانشاه نیز در ادامه با اشاره به اینکه این مرکز به عنوان دومین پژوهشگاه صنعت نفت در ایران مطرح است، افزود: این مجموعه با حمایت مهندس زنگنه در دولت آقای خاتمی ساخته شده و از امکانات بسیار زیادی برخوردار است.

هاشمی خاطرنشان کرد: برنامه های این بخش هر ساله در حوزه های مختلف با نگاهی عملیاتی طرح ریزی می شود و این رویکرد کمک زیادی به پیشبرد برنامه های پژوهشی این حوزه کرده است.

وی با اشاره به توجه جدی این پژوهشگاه به نیازهای صنایع پایین دستی استان، اظهار داشت: ما می توانیم نیازهای بسیاری از صنایع پایین دستی را مرتفع کنیم. از جمله این کارها تولید ماده اتیلن اکساید است که مصارف بسیار زیادی برای تولید ضد یخ، مواد شوینده و دیگر تولیدات صنعتی دارد. با فراهم شدن امکان تولید گسترده اتیلن اکساید می توان چندین کارخانه تولید مواد شوینده در استان راه اندازی کرد.

رئیس مرکز پژوهش و توسعه فناوری نفت کرمانشاه همچنین از آمادگی این مرکز برای آنالیز سریع محموله های نفتی خبر داد و گفت: این مرکز می تواند محموله های نفتی که از مرزها ترانزیت می شوند را کنترل کیفیت کرده و ظرف ۴۸ ساعت جواب آن را به مراجع ذیصلاح اعلام کند تا از بروز تخلفات در این زمینه جلوگیری شود.

مدیر شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این مجموعه صنعتی " آمونیاک " و " اوره " تولید می کند، گفت: این مجتمع به منظور تأمین کود شیمیایی مورد نیاز استان کرمانشاه و همچنین استان های همجوار در غرب کشور تأسیس شده است.

اشتری گفت: فاز ۲ پتروشیمی که در سفر رهبری بر آن تاکید شد هم اکنون به مرحله ای رسیده که برگشت پذیر نیست و زمینه ارتقای ظرفیت پتروشیمی کرمانشاه را فراهم می کند و امیدواریم مدیریت استان با رایزنی های خود روند جذب منابع مالی این پروژه را فراهم کنند.

اشتری با تاکید بر اینکه پتروشیمی کرمانشاه در کشور عراق یک برند شناخته شده است، اظهار داشت: خوشبختانه تولیدات ما جایگاه بالاتری از محصولات کشورهای حوزه خلیج فارس دارد. هرچند طی سال های اخیر ما بازار عراق را از دست داده ایم ولی در تلاش هستیم دوباره این بازار را در دست بگیریم.

وی در ادامه با انتقاد از مصوبات غیرکارشناسی حوزه صادرات، خواستار ثبات در عرصه تصمیم گیری در کشور شد.

اشتری در ادامه عنوان کرد: این مجموعه در زمینه واردات کالاها و قطعات مورد نیاز خود دچار مشکل شده و گمرکی بسیار سنگینی بر کالاهای ما بسته می شود که در این زمینه پیشنهاد شد ترخیص کالاهای وارداتی این شرکت در گمرک کرمانشاه انجام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز