خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت ونزوئلا:

ونزوئلا با دریافت پیشنهاد مناسب، پالایشگاه سیتگو را می فروشد

کد خبر : ۱۹۲۶۶۷

وزیر نفت ونزوئلا در پاسخ به این که شرکت پی دی وی اس ای به دنبال افزایش نقدینگی است، گفت: ما به دنبال درآمد مالی نیستیم، هم اکنون از درآمدهای نفتی خود راضی و به دنبال جلوگیری از هدر رفت نفت هستیم.

وزیر نفت ونزوئلا از آمادگی کشورش برای فروش سه پالایشگاه، خطوط لوله انتقال نفت و پایانه های نفتی خود در آمریکا خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، رافائل رامیرز، وزیر نفت ونزوئلا اعلام کرد در صورتی که پیشنهاد مناسبی برای خرید پالایشگاه سیتگو پترولیوم در آمریکا دریافت کند، این پالایشگاه را می فروشد.

این اظهار نظر به معنی بزرگترین عقب نشینی ونزوئلا از بازار پتروشیمی آمریکاست.

سیتگو سه پالایشگاه با مجموع ظرفیت روزانه ٧٥٠ هزار بشکه در آمریکا دارد، این پالایشگاه ها با ظرفیت ۴٢٧ هزار و ٨٠٠ بشکه ای در لیک چارلز در لوئیزیانا، ١۶٣ هزار بشکه ای در کورپس کریستی در تگزاس و ١٧٢ هزار و ۴٥ بشکه ای در لمونت در النوی قرار دارند.

وزیر نفت ونزوئلا که در مراسم ١٠٠ سالگی کشف نفت در این کشور شرکت کرده بود، گفت: به محض دریافت پیشنهادی که تامین کننده منافع ما باشد از سیتگو کناره گیری می کنیم، این موضوع ساده ای نیست و به همین دلیل در حال فعالیت روی آن هستیم.

زمانی که در سال ٢٠١٣ چین جایگاه آمریکا را به عنوان نخستین مقصد محموله های نفتی ونزوئلا گرفت، درآمدهای نفتی ونزوئلا کاهش یافت زیرا از نفت برای بازپرداخت وام به دولت چین استفاده می کرد.

تحلیلگران صنعت پالایش معتقدند که یافتن خریدار برای تمام مجموعه پالایشگاه های سیتگو کار دشواری است به این دلیل که دو پالایشگاه سیتگو با نفت سنگین ونزوئلا سازگار شده اند و شرکتهای پالایشی آمریکایی در تلاش برای افزایش سود خود از راه خرید نفت سبک و ارزان داخلی هستند.

تحلیلگران می گویند پالایشگاه لمونت بهترین شرایط را برای فروش دارد زیرا تنها پالایشگاه سیتگو است که با نفت سنگین ونزوئلا کار نمی کند و همین طور از نظر موقعیت مکانی به راحتی به نفت ارزان کانادا دسترسی دارد.

سیتگو همچنین دارای شبکه ای از پایانه ها و خطوط لوله است که می تواند برای خریداران بسیار جذاب باشد زیرا با افزایش تولید نفت آمریکا تقاضا برای زیرساختهای انتقال انرژی بالا می رود.

شرکت ملی نفت ونزوئلا(پی دی وی اس ای) که مجموعه پالایشگاه های سیتگو را در اختیار دارد، در بازار آمریکا در پالایشگاه چالمت در لوئیزیانا، به همراه اکسون موبیل، و همچنین پالایشگاه مری سوئینی در تگزاس، با همراهی فیلیپس ۶۶ سهیم است.

اگرچه بانکدارها از فروش سهم شرکت ونزوئلایی در پالایشگاه چالمت خبر داده اند، اما رامیرز هیچ اشاره ای به فروش سایر داراییهای شرکتش در آمریکا نکرد.

گفته می شود که فروش دو پالایشگاه دیگر ونزوئلا در امریکا به دعوای قانونی شرکت پی دی وی اس ای و شریکانش دامن می زند.

اکسون موبیل و فیلیپس در جریان ملی شدن پروژه های نفتی ونزوئلا در سال ٢٠٠٧ میلادی از طرف ونزوئلایی شکایت کردند و درخواست غرامت میلیارد دلاری کرده اند.

این شرکتها می توانند برای تضمین پرداخت غرامت یاد شده، از دادگاه درخواست توقیف داراییهای شرکت ونزوئلایی را در دو پالایشگاه آمریکا بدهند.

در همین حال، رامیرز در ادامه گفته هایش در باره فروش سیتگو اعلام کرد که ارسال نفت به آمریکا بدون وقفه ادامه می یابد.

وی گفت: ما یک شرکت پالایشی نیستیم، کار ما تولید نفت است و به قراردادهای عرضه نفت خود عمل می کنیم، ما از بازارهای خود بیرون نمی رویم.

وزیر نفت ونزوئلا در پاسخ به این که شرکت پی دی وی اس ای به دنبال افزایش نقدینگی است، گفت: ما به دنبال درآمد مالی نیستیم، هم اکنون از درآمدهای نفتی خود راضی و به دنبال جلوگیری از هدر رفت نفت هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز