خبرگزاری کار ایران

نیمه نخست سال ٢٠١۶ میلادی تحقق می یابد

آغاز دوباره تولید نفت در میدان کاشاگان قزاقستان

کد خبر : ۱۹۱۲۳۱

اوزکبای کارابالین با به تأخیر انداختن زمان آغاز دوباره تولید نفت در میدان بزرگ کاشاگان قزاقستان، ابراز امیدواری کرد که تولید نفت از این میدان در نیمه نخست سال ٢٠١۶ میلادی از سرگرفته شود.

وزیر نفت و گاز قزاقستان از آغاز دوباره تولید نفت در میدان کاشاگان در نیمه نخست سال ٢٠١۶ میلادی خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، اوزکبای کارابالین با به تأخیر انداختن زمان آغاز دوباره تولید نفت در میدان بزرگ کاشاگان قزاقستان، ابراز امیدواری کرد که تولید نفت از این میدان در نیمه نخست سال ٢٠١۶ میلادی از سرگرفته شود.

تولید در میدان کاشاگان در دریای خزر، که یکی از بزرگترین اکتشافهای نفتی سالهای اخیر در جهان است، در پایان ماه سپتامبر سال ٢٠١٣ آغاز شد اما پس از نشت گاز در شبکه خط لوله این میدان، تولید نفت در ماه سپتامبر همان سال متوقف شد.

کارابالین ماه پیش در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود که تولید نفت در میدان کاشاگان اوایل سال ٢٠١۶ از سرگرفته می شود اما روز چهارشنبه(٨ مرداد ماه) با اشاره به پیچیدگی عملیات تعمیر این میدان نفتی، گفت: تولید دوباره نفت در این میدان به زمان بیشتری نیاز دارد.

وی با اشاره به این که در حالت خوشبینانه تولید دوباره نفت در نیمه نخست سال ٢٠١۶ آغاز می شود، افزود: با در نظر گرفتن تکمیل خط لوله جدید گاز، ممکن است تولید نفت در نیمه دوم سال ٢٠١۶ از سرگرفته شود.

وزیر نفت و گاز قزاقستان تصریح کرد: این تاریخها هنوز به طور دقیق قطعی نشده است.

بر اساس این گزارش، ذخایر قابل بازیافت میدان کاشاگان ٩ تا ١٣ میلیارد بشکه نفت برآورد شده است.

پس از روسیه، قزاقستان دومین کشور تولیدکننده بزرگ نفت در میان کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق به شمار می آید. این کشور درنظر داشت که تا سال ٢٠١۴ تولید نفت خود را در میدان کاشاگان به ٨ میلیون تن افزایش دهد.

به گفته کارابالین، با توقف تولید در این میدان، قزاقستان تلاش می کند تولید نفت خود را در سال ٢٠١۴ در سطح تولید پارسال حفظ کند. قزاقستان سال گذشته ٨١, ٧ میلیون تن نفت تولید کرده بود.

وی تصریح کرد که هم اکنون کنسرسیوم نورثکاسپین اوپریتینگ، که توسعه این میدان را برعهده دارد، باید کل شبکه ٢٠٠ کیلومتری خطوط لوله نفت و گاز را تعویض کند.

به گفته وزیر نفت و گاز قزاقستان، تولید خطوط جدید برای میدان کاشاگان در ماه اوت آغاز می شود و انتظار می رود نخستین محموله در ماه دسامبر فرستاده شود.

کنسرسیوم نورثکاسپین اوپریتینگ متشکل از شرکتهای انی، اکسون موبیل، شل و توتال است که سهام هر یک از این شرکتها در این پروژه نفتی ١۶, ٨ درصد است. همچنین شرکت ملی نفت و گاز قزاقستان(کازمونای گس) با ١۶. ٨٧ درصد، شرکت ملی نفت چین(سی ان پی سی) با ٨. ٣٣ درصد و شرکت اینپکس ژاپن با ٧. ۶ درصد از دیگر سهامداران این پروژه هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز