خبرگزاری کار ایران

جمشید پژویان در گفت‌وگو با ایلنا؛

نفت در سراشیبی عدم تقاضا / صنایع ایران قدرت رقابت با دیگر کشورها را ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۳۸۸

ران باید سرمایه گذاری در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان ها و اتومبیل ها را آغاز کرده و در استراتژی بلند مدت خود این هدف را لحاظ کند. متاسفانه دولت ها با دادن یارانه و سیاست گذاری های اشتباه اقتصادی صنایع را تنبل بار آورد اند به طوری که آنان قدرت رقابت با کشورهای همسایه و جهان را ندارند.

یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به رویکرد آمریکا برای رفع موانع صادرات نفت بر لزوم تسریع در روند حذف نفت از منابع درآمدی و سرمایه گذاری در ساخت کالا و صادرات آن تاکید کرد.

جمشید پژویان، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص برنامه آمریکا برای رفع ممنوعیت صادرات نفت گفت: آمریکا از سال های پیش برای اینکه دچار مشکل شدید منابع نفتی نشود به جای اینکه از چاه های نفت خود بهره برداری کند ترجیح داد از خارج خریداری کند اما آنچه مهم است اینکه آمریکا اگر ممنوعیت صادرات را بردارد آینده نفت مثل قبل نخواهد بود.

وی تصریح کرد: ظرف دهه آینده نفت اهمیت انحصاری بودنش را بعنوان مهمترین منبع تامین انرژی از دست می دهد چرا که دنیا به سمت استفاده از انرژی های نو و دوگانه حرکت می کند.

نفت به سوی عدم تقاضا حرکت می کند

پژویان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید اتومبیل در جهان رشد روزافزون دارد که در نتیجه نیاز به نفت نیز افزایش می یابد اما از طرفی شاهدیم که کمپانی های بزرگ اتومبیل سازی بدنبال استفاده از انرژی سولار و نفت بصورت توءمان هستند.

وی ادامه داد: با توجه به این تغییرویکرد جهان نسبت به استفاده از بنزین روز بروز تقاضا برای نفت کاهش خواهد یافت ضمن اینکه همانگونه که در انگلستان ذغال سنگ بدون استفاده باقی مانده نفت آمریکا نیز چنین سرنوشتی خواهد دشت.

ایران سرمایه گذاری در انرژی سولار را آغاز کند

وی در پاسخ به اینکه با ورود آمریکا به بازار نفت جایگاه ایران و دیگر کشورهای نفت خیز جهان چگونه خواهد بود، توضیح داد: کاهش تقاضا برای نفت ایران در کوتاه مدت اتفاق نخواهد افتاد بنابراین به زودی درآمد نفتی ایران دچار تزلزل نمی شود اما در بلند مدت ایرا با توجه به پتانسیل های خوب به لحاظ استفاده از انرژی خورشیدی باید این انرژی را جایگزین کند.

این اقتصاددان تاکید کرد: ایران باید سرمایه گذاری در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان ها و اتومبیل ها را آغاز کرده و در استراتژی بلند مدت خود این هدف را لحاظ کند.

وی ادامه داد: ایران باید به جای تکیه بر اقتصاد نفتی به جای متغیرهای کلان به اصلاح ناکارایی اقتصاد خرد بپردازد چرا که هنوز ایران مزایا وشرایط خوبی برای ورود به بازارهای جهانی دارد.

با یارانه صنایع را تنبل بار آوردیم

پژویان با اشاره به اینکه باید به جای نفت به صادرات کالا روی آوریم، تصریح کرد: ما با دادن یارانه و سیاست گذاری های اشتباه اقتصادی صنایع را تنبل بار آورده ایم بطوری که قدرت رقابت با کشورهای همسایه و جهان را از دست داده ایم.

وی با بیان اینکه باید ساختار اقتصاد تغییر کند، خاطرنشان کرد: برای نیل به اهداف اقتصادی ضمن اینکه باید باند بازی و منافع شخصی را کنار بگذاریم باید کیفیت را در اولویت اصلی قرار داده و منابع را بدرستی اختصاص دهیم و با ارائه بسته سیاستی نقشه راهی در چارچوب اقتصاد خرد و اصلاح مالیات و بازار اعتباری و پولی حرکت کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز