خبرگزاری کار ایران

رئیس آژانس بین المللی انرژی:

آمریکا باید تکلیف ممنوعیت صادرات نفت را زودتر مشخص کند

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۳۰۲

آمریکا می خواهد یک جزیره انرژی باشد که به دور خود حصار کشیده است یا این که قصد دارد همزمان با یدک کشیدن عنوان بزرگترین مصرف کننده جهان، بزرگترین تولید کننده نفت خام جهان نیز باشد؟

رئیس آژانس بین المللی انرژی از ایالات متحده آمریکا خواست موضع نهایی خود را درباره قانون ممنوعیت صادرات نفت خام در این کشور مشخص کند.

به گزارش ایلنا، ماریا فن در هوفن در مصاحبه ای مفصل درباره سیاست انرژی به خبرگزاریرویترز گفت: آمریکا باید هر چه زودتر درباره قانون ۴٠ ساله ممنوعیت صادرات نفت خود تصمیم گیری کند یا این که منتظر خطر توقف روند رو به رشد تولید داخلی باشد.

وی افزود: آمریکا می خواهد یک جزیره انرژی باشد که به دور خود حصار کشیده است یا این که قصد دارد همزمان با یدک کشیدن عنوان بزرگترین مصرف کننده جهان، بزرگترین تولید کننده نفت خام جهان نیز باشد؟

رئیس آژانس بین المللی انرژی تصریح کرد: تا جایی که من اطلاع دارم، آمریکا همواره خواهان بازارهای باز است.

در پی موافقت ماه گذشته میلادی وزارت تجارت آمریکا با دو شرکت در ایالت تگزاس برای صدور محموله های میعانات گازی فرآوری شده(نوعی نفت خام بسیار سبک)، واشینگتن گام بسیاری مهمی را به سوی لغو قانون منع صادرات نفت خام برداشت.

آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش چشم انداز انرژی خود اقدام اخیر وزارت بازرگانی آمریکا به دلیل مازاد تولید نفت خام سبک در این کشور دانسته است.

فن در هوفن که دفترش در پاریس مستقر است، در بخش ایده های سال ٢٠١٣ روزنامه فایننشال تایمز نوشت: آمریکا برای آزاد کردن ظرفیتهای رو به رو شد تولید نفت خام خود باید ممنوعیت صادرات نفت را در این کشور بردارد.

آنتونی هالف، تحلیلگر بازار آژانس بین المللی انرژی که به همراه فن در هوفن در واشینگتن حضور داشت، گفت: اقدام وزارت بازرگانی آمریکا موید گفته های فن در هوفن بود.

وی افزود: مشخص است که تولید میعانات گازی بسیار بالاست و فشارهایی درون سیستم برای صدور این ماده وجود داشته است.

فن در هوفن گفت: آسیا و آمریکای لاتین به شدت خواهان میعانات گازی برای تولید محصولات پتروشیمی و بنزین هستند که این می تواند ٢٠ تا ٣٠ سال پیش از وجود مازاد عرضه در بازار باشد.

وی افزود: چنانچه واشینگتن برای لغو قانون ۴٠ ساله ممنوعیت صادرات نفت، تلاش نکند، تولید نفت خام آمریکا می تواند متوقف شود، اما وظیفه آژانس بین المللی دیکته کردن سیاست های انرژی نیست.

فن در هوفن تصریح کرد: وظیفه ما مطرح کردن مسائل و پرسش سوال و همچنین درخواست از کشورها برای فکر کردن درباره چنین مسائلی است زیرا آنها باید برای این پرسش ها، پاسخی بیابند.

وی ادامه داد: مسئله مهمی که به نظر من اهمیت دارد مطرح کردن مسائل مربوط به امنیت انرژی است که ممنوعیت صادرات نفت خام یکی از آنها به شمار می آید.

رئیس آژانس بین المللی انرژی توافقنامه اخیر همکاری میان آمریکا و چین را برای همکاری در زمینه ذخیره سازی های راهبردی نفت خام، نخستین تلاش مصرف کنندگان عمده جهان در این زمینه، ستود.

فن در هوفن گفت: مسئولان آماری ما به طور کامل از چنین توافقی هیجان زده شدند زیرا این تصمیم می تواند گامی قاطع در مسیر صحیح باشد.

آژانس بین المللی انرژی هم اکنون در حال همکاری با چین و دیگر کشورهای غیر عضو آژانس مانند هند و برزیل برای افزایش شفافیت درباره مقدار تولید و مصرف انرژی آنهاست.

هالف گفت: به روشنی در چین این آگاهی وجود دارد که تهیه آمارها موضوعی است که نه تنها بازار در مقیاس بزرگ به آن نیاز دارد بلکه آنها خواهان موفقیت های بیشتر در سایه ایجاد شفافیت بیشتر هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز