خبرگزاری کار ایران

پایتخت در شرایط اضطرار آبی قرار گرفت؛

اجرای تدابیر ویژه آبرسانی به پایتخت

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۲۵۵

مدیرعامل آبفای استان تهران اظهارداشت: براساس برنامه سازمان محیط زیست سازمان ملل، ایران تا سال ۲۰۲۰ دچار کمبود آب خواهد شد. این موضوع امسال در تهران بسیار جدی‌ تر شده و این استان در شرایط اضطرار آب قرار گرفته است.

مدیرعامل آبفای استان تهران با اعلام اینکه برداشت آب از سد لتیان در شرق تهران را به حداقل رسانده ایم، از ایجاد ۳ خط انتقال آب از غرب به شرق تهران خبر داد و با تاکید بر اینکه فعلا افت فشار پله ای در شب ها اجرا می شود گفت: تهران در شرایط اضطرار آبی قرار دارد و در صورت اعمال افت فشار آب در روزها، ممکن است آب به طبقات بالایی ساختمان ها نرسد.

به گزارش ایلنا، محمد پرورش با تاکید بر افزایش تقاضا برای آب، موضوع کمبود آب را به‌ عنوان یکی از چالش‌ ها و بحران‌ های مهم پیش روی دولت‌ ها در قرن بیست‌ و یکم عنوان کرد و گفت: صرفنظر از ابعاد جهانی این موضوع، در ایران نیز موضوع کمبود آب به یکی از دغدغه‌ های اصلی مسئولان و یکی از چالش های مهم اجتماعی جامعه ایرانی تبدیل شده است.

مدیرعامل آبفای استان تهران اظهارداشت: براساس برنامه سازمان محیط زیست سازمان ملل، ایران تا سال ۲۰۲۰ دچار کمبود آب خواهد شد. این موضوع امسال در تهران بسیار جدی‌ تر شده و این استان در شرایط اضطرار آب قرار گرفته است.

پرورش ادامه داد: برای جمعیت حدود ۱۴ میلیون نفری استان تهران حدود یک میلیارد و ۳۵۰ هزار مترمکعب آب تولید می‌شود که بیش از ۷۰ درصد از این میزان آب، از منابع سطحی و سدها و مابقی از منابع زیرزمینی تامین می‌شود؛ منابع سطحی آب تهران از ۴ سد لار، لتیان، امیرکبیر و کرج تامین می‌شود و سد ماملو نیز تا چند ماه آینده وارد مدار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف آب استان تهران در این روزها حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب است که حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آن در شهر تهران مصرف می‌شود؛ در واقع مردم استان تهران روزانه معادل ظرفیت دریاچه چیتگر آب مصرف می‌کنند.

این مقام مسئول در آبفای استان تهران افزود: متوسط مصرف هر نفر تهرانی در روز حدود ۲۴۰ لیتر است و مقایسه این میزان با دیگر کشورها به‌ ویژه کشورهای اروپایی که حدود ۱۰۰ تا ۱۴۰ لیتر در روز مصرف دارند، نشان از مصرف بسیار بالای تهرانی‌ها دارد.

به گفته پرورش، سال گذشته آبی تهران با ۲۷۰ میلیمتر بارندگی بدترین وضعیت را در کشور داشت در حالی‌ که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی پیش از آن با کاهش ۳۰ درصدی بارندگی مواجه بودیم. در حال حاضر، حدود نیمی از ذخایر حجم سدها کاسته شده و روز‌ به‌ روز نیز از حجم آب کم می‌شود و تنها در سدهای لتیان و لار در شرق تهران حدود ۷۰ درصد ذخیره آب کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: با توجه به پیش‌ بینی نرمال بودن وضعیت بارندگی در سه‌ ماهه چهارم سال‌ آبی جاری، باید برنامه‌ ریزی کنیم تا آبرسانی مدیریت شود و امیدواریم تغییری در بارش‌ها صورت گیرد و تا پایان سال آبی(شهریورماه ۹۳) به حالت پایدار برسیم.

مدیرعامل آبفای استان تهران تصریح کرد: هم‌ اکنون کارهای فیزیکی، اجرایی و کارهای مدیریت مصرف برای آبرسانی تهران آغاز شده و در حوزه اجرا، برداشت از سد لتیان را به کمترین میزان رساندیم تا برای ۳ ماه آخر سال آبی هم ذخیره داشته باشیم. از طریق ۳ خط اصلی، آب را از سامانه غرب تهران به سامانه شرق منتقل می‌کنیم و در زون‌های فشاری تغییر ایجاد کردیم تا کمترین برداشت از سامانه شرق صورت بگیرد.

پرورش اظهارداشت: همچنین تصمیم گرفته ایم به سرعت ۶۰ حلقه چاه حفر کنیم که در مرحله نخست ۳۴ حلقه چاه و در مرحله بعدی ۲۶ حلقه چاه حفر و وارد مدار می‌شوند و در مجموع حدود ۱۵۰۰ لیتر(۱.۵ مترمکعب) به ظرفیت منابع آبی تهران افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: با اینکه سازمان هواشناسی وضعیت نرمال برای سه‌ ماهه آخر سال‌ آبی جاری پیش‌بینی کرده است ریسک نمی‌کنیم و اقدامات لازم را برای تامین آب در نظر خواهیم گرفت. ما خود را آماده می‌کنیم تا در صورت نبود بارندگی در سه‌ ماهه چهارم، شرایط کم‌ آبی را پشت سر بگذاریم.

این مقام مسئول در آبفای استان تهران بیان داشت: مهم‌ترین اقدام در گذر از بی‌آبی موجود، مدیریت مصرف از سوی شهروندان است چرا که ایجاد ظرفیت‌های مذکور نیز مدتی زمان می‌برد؛ بنابراین بهترین کار، مدیریت مصرف توسط مشترکان است.

پرورش گفت: متاسفانه در حالی که ما از شهروندان خواسته بودیم ۲۰ درصد مصرف را کاهش دهند، مشترکان کمتر از ۵ درصد صرفه‌ جویی کردند و امیدواریم در ادامه با مدیریت مصرف آب، در عبور از این شرایط هشداری کمک کنند.

وی تصریح کرد: جیره‌ بندی خط قرمز ما است و هیچگاه جیره‌بندی را در دستور کار قرار نمی‌دهیم، اما برای مدیریت و عبور از این شرایط، فشار آب مدیریت خواهد شد و این افت فشار به‌ صورت پله‌ای پیش می‌رود.

مدیرعامل آبفای استان تهران افزود: در حال حاضر در ۲۰ درصد از مناطق تهران افت فشار اتفاق می‌افتد و اکنون فقط شب‌ ها افت فشار داریم اما در صورت عدم صرفه‌ جویی در طول روز نیز از فشار آب کاسته خواهد شد، به‌ گونه‌ای که احتمال دارد طبقه‌ های بالایی ساختمان‌ ها آب نداشته باشند.

پرورش ادامه داد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم کمبود ۵۰ میلیون مترمکعب آب را در شش‌ ماهه دوم سال جبران کنیم اما آب مشترکان پُرمصرف در صورت بی‌توجهی قطع می‌شود و برای این کار هماهنگی‌های لازم انجام شده و کمیته‌ای برای مدیریت این کار تشکیل شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز