خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو:

دو برابر میانگین جهانی انرژی مصرف می کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۰۶۳

سال‌هاست از که با مردم صحبت از مدیریت مصرف می‌شود و مقام معظم رهبری به دفعات در این زمینه صحبت و تذکر داده و حتی یک سال هم به نام اصلاح الگو مصرف نام‌گذاری کردند و از تریبون‌های ملی و دانشگاهی برای اصلاح الگوی مصرف افکار عمومی در حوزه مصرف اقدام کرده‌ایم ولی نتایج مطلوب به دست نیامده است.

معاون وزیر نیرو گفت: جمعیت ایران یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد ولی مردم کشور ما ۲ درصد میانگین انرژی جهان را مصرف می‌کند و میانگین مصرف انرژی در ایران ۲ برابر میانگین جهانی است.

به گزارش ایلنا، علی فلاحتیان، اظهار کرد: مصرف برق در کشور ما ۲.۵ تا ۴ برابر مصرف میانگین جهانی بوده و ما در حوزه آب در حوزه مصرف مشکلات مشابه با حوزه برق، انرژی و سوخت روبرو هستیم.

وی بیان کرد: مصرف سرانه انرژی در ایران ۵ برابر سرانه کشور اندوزی با ۲۵۰ میلیون نفر، ۲ برابر کشور چین با بیش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر و چهار برابر کشور هند است.

معاون وزیر نیرو افزود: بهره‌وری هر بشکه نفت خام در کشور ۲۳۸ دلار تولید ناخالص ملی بوده و این در حالی است که میانگین جهانی بهره‌وری هر بشکه نفت خام ۷۳۶ دلار بوده و در اتحادیه اروپا این رقم ۱۴۵۲ دلار است.

وی با بیان اینکه متوسط مصرف خودروهای بنزینی کشور حدود ۱۱ لیتر در روز بوده، گفت: این آمار در در کشور آلمان و ژاپن ۲.۵ لیتردر انگلیس ۳.۵ لیتر در فرانسه ۱.۵ لیتر در کشور کانادا ۶.۵ لیتر ودر کشور امریکا ۷.۳ لیتر است.

فلاحتیان با اشاره به اینکه بهره‌وری آبیاری کشور ۴۰ درصد بوده، گفت: در جهان میانگین بهره‌وری آب در بخش کشاورزی بیش از ۸۰ درصد است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد منابعی آبی کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: شاخص‌های وضعیت مصرف کشور در حوزه انرژی و آب، شاخص‌های قابل قبولی نیست.

معاون وزیر نیرو با بیان به اینکه شاخصه‌های بهره‌وری انرژی ۲۵ درصد متوسط شاخصه‌های جهانی و ۱۲ درصد شاخص کشور‌های صنعتی بوده، خاطرنشان کرد: با وجود گذشت ۳۵ سال از شروع نظام انقلاب اسلامی، شاخصه‌ها در بعضی از حوزه‌ها، شاخص مناسبی نبوده و جای تامل و تفکر دارد.

وی با بیان اینکه اقدامات ما نباید اقدامات فرهنگی و شعاری باشد، گفت: ما برای اصلاح الگوی مصرف انرژی و آب نیازمند وارد شدن به حوزه عملیاتی هستیم.

فلاحتیان تصریح کرد: سال‌هاست از که با مردم صحبت از مدیریت مصرف می‌شود و مقام معظم رهبری به دفعات در این زمینه صحبت و تذکر داده و حتی یک سال هم به نام اصلاح الگو مصرف نام‌گذاری کردند و از تریبون‌های ملی و دانشگاهی برای اصلاح الگوی مصرف افکار عمومی در حوزه مصرف اقدام کرده‌ایم ولی نتایج مطلوب به دست نیامده است.

وی بیان کرد: ما در عمل با شاخص‌های عملیاتی و واقعی در حوزه الگوی مصرف فاصله زیادی داریم و امروز باید این سئوال در ذهن مردم و به ویژه نسل امروز به وجود آید که چه باید کرد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه بررسی نواقص ناکارآمد بودن اصلاح الگوی مصرف کشور نیاز به تحلیل و بررسی دقیق کارشناسی و مدیریتی دارد، گفت: برای اصلاح الگوی مصرف باید از مولفه‌های اقتصادی استفاده شود.

وی با اشاره به محدود بودن منابع سوختی و آبی کشور گفت: اگر مصارف منابع در حوزه‌های مختلف متوازن و متناسب با منابع موجود نشود، به طور قطع نسل آینده کشور با چالش جدی روبرو می‌شود و اگر ما به دنبال تحقق اهداف عالی نظام هستیم، باید اقدامات و برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که نسل آینده کشور با کمبود انرژی روبرو نکنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز