خبرگزاری کار ایران

هشدار به روند افزایشی مصرف آب در قم؛

صرفه‌جویی تنها راه برون‌رفت از بحران آب است

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۵۸۷

سهم استان قم از پروژه سرشاخه های دز ١۴٢ میلیون مترمکعب و برای افق سال ١۴٢٠ تعیین شده است و اگر بخواهیم با همین روند همچنان سخاوتمندانه از آب استفاده کنیم، این سهمیه متاسفانه تا هفت سال دیگر یعنی ٢٠ سال زودتر از موعدد مقرر به پایان می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نسبت به روند افزایشی مصرف آب در قم هشدار داد و گفت: با این روند مصرف، سهم آب قم از پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز ۲۰ سال زودتر از موعد مقرر به پایان می‌رسد.
به گزارش ایلنا، عبدالحمید توکلی بینا در آستانه هفته صرفه جویی در مصرف آب، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم، با بیان اینکه بارها در قرآن بر اهمیت و ارزش آب تاکید شده است، گفت: درواقع در آیه‌های قرآن به صورت جدی انسان به ضرورت توجه به ارزش نعمت بی بدیل آب و قدردانی از این نعمت الهی توصیه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: ما باید با تاسی به رفتار ائمه معصومین و نیز بزرگان دینی خود به صورت عملی و با استفاده صحیح از آب، قدردان و شکرگزار این نعمت بزرگ خداوند باشیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه با اشاره به تغییر اقلیم و آب و هوا در سطح جهان، تصریح کرد: این تغییرها موجب بحران کم آبی و کاهش آب سالم و بهداشتی در دسترس در تمام سطح کره زمین شده است که ایران و به وی‍ژه استان قم نیز از این قائده مستثنی نیست.
وی مشکل کمی و کیفی آب قم را یک موضوع تاریخی و بزرگ در این شهر دانست و گفت: حفر چاه‌ های علی آباد در دهه ۶۰، ‌ ساخت و بهره برداری از سد ۱۵ خرداد در دهه ۷۰، احداثشبکه جداگانه آب شیرین در دهه ۸۰ و انتقال آب از سرچشمه‌های دز به قم در دهه ۹۰ از اقدام‌های انجام شده در چهار دهه گذشته برای رفع این مشکل در قم بوده است.
توکلی‌بینا با بیان اینکه آب سرشاخه‌های دز با هزینه‌ای افزون‌بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان و پس از سال‌ها تلاش و کوشش از فاصله ۳۰۰ کیلومتری به قم رسید، گفت: اکنون افزون‌بر ٨٠ درصد از آب قم از سرچشمه های دز و مابقی از چاه های علی آباد تامین می‌شود.
وی تاکید کرد: کیفیت آب شبکه بهداشتی قم از EC ٥٠٠٠ میکروموس در سال ٨٩ به حدود ١٠٠٠میکروموس در سال جاری کاهش یافته و آب گواراتر شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به افزایش مصرف بی رویه آب در استان، گفت: این رویه همچنان ادامه دارد به طوری که در سال گذشته با حدود شش درصد رشد مواجه بودیم و این رقم فوق العاده بالایی است.
وی سهم استان قم از پروژه سرشاخه ها را ١۴٢ میلیون مترمکعب اعلام کرد و یادآور شد: این میزان برای افق سال ١۴٢٠ یعنی برای ٢٧ سال آینده تعیین شده است.
توکلی‌بینا هشدار داد: اگر بخواهیم با همین روند همچنان سخاوتمندانه از آب استفاده کنیم، این سهمیه متاسفانه تا هفت سال دیگر یعنی ٢٠ سال زودتر از موعدد مقرر به پایان می‌رسد و این یعنی اینکه باید دوباره شاهد آغاز بحران کم آبی قم باشیم که در آن زمان ما هیچ پتانسیل آبی دیگر در منطقه نداریم.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر در روستاهای قم شاهد خشکیدن رودخانه‌ها و چاه‌ها و متعاقب آن کمبود آب شرب برای روستاییان و نیز حتی خشک شدن درختان هستیم، خاطرنشان کرد: امروز هیچ راهی برای برون رفت از بحران جز صرفه جویی و استفاده درست از آب نداریم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه امروزه اسراف در آب بیش از پیش به عنوان یک منکر بزرگ و صرفه جویی در آب به مثابه یک معروف بزرگ مطرح است، اظهار داشت: همگان باید یکدیگر را به این موضوع متذکر شویم که البته این اقدام یعنی استفاده درست از آب، شکر عملی نعمت‌های الهی است.
وی در پایان بر ضرورت صرفه جویی در همه مصارف آب‌بر اعم از کشاورزی، فضای سبز، صنعت، شرب و بهداشت تاکید کرد و گفت: باید روش‌ها و ابزارهای مصرف ازجمله شیرآلات و دستگاه‌های آب‌بر را اصلاح کنیم تا بتوانیم برای همیشه آب کافی را برای ادامه حیات و تضمین سلامت روح و روان و محیط زیست در اختیار داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز