خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی:

مشکل عمده طرح‌های پتروشیمی تامین منابع ارزی است

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۰۰۰

در حال حاضر کشور ما از ظرفیت تولید سالانه ۶۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی برخوردار است که به دلایل مختلف از جمله کمبود خوراک فقط از ۶۸ درصد از این ظرفیت به طور متوسط استفاده می‌شود یعنی حدود ۲۰ میلیون تن ظرفیت بلااستفاده مانده است.

در حال حاضر کشور ما از ظرفیت تولید سالانه ۶۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی برخوردار است که به دلایل مختلف از جمله کمبود خوراک فقط از ۶۸ درصد از این ظرفیت به طور متوسط استفاده می‌شود یعنی حدود ۲۰ میلیون تن ظرفیت بلااستفاده مانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس شعری مقدم، معاون وزیر در امور پتروشیمی در یازدهمین همایش صنایع پتروشیمی IPF با متفاوت دانستن همایش سال جاری با ۱۰ همایش قبلی اظهار داشت: تفاوت این همایش با همایش‌های گذشته ناشی از تغییر ساختار اخیر این شرکت است.

وی تصریح کرد: در همایش‌های قبلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در قالب یک شرکت هلدینگ بزرگ که در زیر مجموعه‌اش بیش از ۵۰ شرکت تولیدی و خدماتی فعالیت می‌کردند ظاهر می‌شد ولی امسال با ساختاری جدید در همایش حضور یافته است در حالی که کلیه شرکت‌های فرعی و تابعه‌اش به جز شرکت‌های پژوهش و فناوری و سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر و طرح ۴ میلیارد دلاری دماوند بقیه همگی به بخش خصوصی واگذار شده‌اند.

شعری مقدم خاطر نشان کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی که در زیر مجموعه وزارت نفت فعالیت می‌کند ماموریت دارد علاوه بر ایفای نقش حاکمیتی وظیفه توسعه‌ای را هم به عهده داشته باشد و در این راستا موظف است زیر ساخت‌های لازم و عوامل انگیزه بخش برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی که در راس آنها تضمین خوراک با قیمت مناسب دریک بازه زمانی ۱۵ ساله را فراهم کرده و اطلاعات فنی، مالی، اقتصادی و حقوقی لازم را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

وی یادآور شد: شرکت ملی صنایع در نظر دارد اهتمام خود را صرف ایجاد جهشی دوباره حتی فراتر از آنچه که در دولت‌های هفتم و هشتم رخ داد بکار بندد اما با این تفاوت که باید صرفا سرمایه‌های بخش خصوصی را به کار گیرد.

وی در خصوص برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تحقق اهداف خود گفت: در حال حاضر کشور ما از ظرفیت تولید سالانه ۶۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی برخوردار است که به دلایل مختلف از جمله کمبود خوراک فقط از ۶۸ درصد از این ظرفیت به طور متوسط استفاده می‌شود یعنی حدود ۲۰ میلیون تن ظرفیت بلااستفاده مانده است.

شعری مقدم کمک به رفع موانع اجرای ۶۰ طرح نیمه تمام باقی‌مانده از دولتهای گذشته که پیشرفت‌هایی از ۱۰ تا ۹۰درصد دارند را از دیگر اهداف صنایع ملی پتروشیمی عنوان کرد و گفت: چنانچه این طرح‌ها به بهره‌برداری برسند ظرفیت ۶۰ میلیون تنی به ۱۲۰ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

وی مشکل عمده طرح‌های پتروشیمی را تامین منابع ارزی دانست وگفت: تلاش می‌شود از مسیرهای مختلف از جمله سرمایه‌گذاری خارجی منابع لازم تامین شود.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال جاری شاهد به تولید رسیدن ۴ طرح از طرح‌های ۶۰ گانه فوق باشیم که در این صورت سالانه دو میلیون تن به ظرفیت‌های موجود اضافه خواهد شد.

معاون وزیر در امور صنایع پتروشیمی اجرای ۳۶ طرح جدید که عمدتا براساس خوراک گاز متان طراحی شده‌اند اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح‌ها به ۴۱ میلیارد دلارسرمایه نیاز دارد که در صورت رسیدن به بهره برداری ظرفیت تولید در صنایع پتروشیمی از ۱۸۰ میلیون تن فراتر خواهد رفت.

وی تصریح کرد: توسعه آتی صنعت پتروشیمی نه تنها در مناطق بندر امام و عسلویه بلکه در ۴ قطب دیگر درسواحل خلیج فارس و عمان شکل خواهد گرفت.

شعری مقدم ادامه داد: قطب اول در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در ۴۰ کیلومتری شرق عسلویه خواهد بود که علاوه بر پتروشیمی فولاد و آلومینیوم نیز دایر خواهند شد.

وی منطقه آزاد جاسک را دیگر قطب توسعه صنعت پتروشیمی دانست و گفت: منطقه آزاد چابهار نیز از جمله مناطق مد نظر جهت توسعه صنعت پتروشیمی است که در این منطقه بخش خصوصی اقدام به فراهم نمودن زیر ساخت‌های لازم برای احداث۱۷ مجمتع نموده است که ۳۰ میلیون تن انواع محصولات پایه پتروشیمیایی را تولید نماید و در این منطقه ۱۶ واحد میان دستی پتروشیمی نیز احداثخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی ایرانشهر دیگر منطقه توسعه صنعت پتروشیمی است و ادامه داد: علاوه بر ۴ قطب فوق احداث۴ طرح مگاتنی متانول، اوره آمونیاک با ظرفیت بالای یک میلیون تن در جزیره لاوان و تعدادی و احد GTP در داخل سرزمین نیز مد نظر قرار دارد.

وی تصریح کرد: از آنجا که در آینده گاز طبیعی به وفور در ایران در دسترس خواهد بود شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نظر دارد با استفاده از تکنولوژی های GTO و GTP انواع السین ها را در داخل سرزمین تولید نماید زیرا این محصولات نقش مهمی در توسعه صنایع پایین دستی ایفا می کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز