خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

پتروشیمی یکی از موثرترین عوامل محرکه اقتصاد ملی است

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۹۷۹

پتروشیمی به لحاظ ماهیت از جایگاه مهمی برای جلب فناوری پیشرفته و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی برخوردار است.

پتروشیمی به لحاظ ماهیت خود واجد جایگاه مهمی برای جلب فناوری پیشرفته و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن نامدار زنگنه، در یازدهمین همایش بین المللی پتروشیمی ایران IPF با بیان اینکه همایش یاد شده توانسته جایگاه موثری در بین گردهمایی های بین المللی مشابه به ‌دست‌آورد اظهار داشت: علیرغم برخی محدودیت‌های غیرقانونی تحمیلی این همایش همچنان نقش سازنده در معرفی فرصت‌ها و امکانات ایران برای توسعه صنایع پتروشیمی و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: دولت به دلایل متعدد همچنان حمایت همه جانبه از توسعه صنایع پتروشیمی را از اولویت‌های سیاست اقتصادی خود دانسته و توسعه این صنایع را در زمره اقدامات راهبردی برای دست‌یابی به اهداف ملی کشور طبقه‌بندی کرده‌است.

وی تصریح کرد: ‌ وزارت نفت همواره تعهدی خلل‌ناپذیر برای توسعه این صنعت داشته و مقید به ادامه این تعهد است.

زنگنه دلیل حمایت از صنایع پتروشیمی را اعتقاد دولت به نقش پراهمیت توسعه زنجیره‌های ارزش بالادست تا پایین‌دست این صنعت عنوان کرد و گفت: پتروشیمی یکی از موثرترین عوامل محرکه اقتصاد ملی است.

وی ادامه داد: پتروشیمی به لحاظ ماهیت خود واجد جایگاه مهمی برای جلب فناوری پیشرفته و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی است.

زنگنه مهمترین مزیت رقابتی برای سرمایه گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی را دسترسی به خوراک مناسب این صنعت در احجام گسترده و قیمت رقابتی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: ایران دارای بزرگترین ذخایر گاز جهان است به طوری که این میزان ۳۳.۶ تریلیون مترمکعب است و همچنین صنایع تسویه و انتقال گاز با ظرفیت کنونی حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز است که به زودی به یک هزار میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید ضمن اینکه دسترسی به اتان به عنوان خوراک پتروشیمی در تحکیم مزیت رقابتی ایران برای تولید محصولات پتروشیمیایی نقش اساسی دارد.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: با کامل شدن طرح های توسعه فازهای ۱۲ تا ۲۷ پارس جنوبی به میزان ۶۵۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی و ۶.۷ میلیون تن LPG و ۴ میلیون تن اتان در سال خواهیم رسید به طوری که اتان به طور کامل در اختیار صنعت پتروشیمی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: علاوه بر خوراکی که با اجرای طرح‌های پارس جنوبی برای صنایع پتروشیمی تامین می شود اجرای طرح‌های متعددNGL و بازیافتC۲ + از گازهای همراه نیز با هدف تامین خوراک واحدهای پتروشیمی در دستور کار قرار داشته و اخیرا نیز تصمیمات مهمی در این موارد در سطح صنعت نفت اتخاذ شده‌است.

وی تاکید کرد: قیمت خوراک مورد نیاز پتروشیمی با توجه به شرایط منطقه‌ای و رقبا و با عنایت به منافع ملی در دراز مدت تعیین می‌گردد و عزم دولت در تکمیل ارزش تولیدات و اعطای کمک‌ها در اجرای این سیاست‌ها خواهد بود.

زنگنه دسترسی به نیروی کار متخصص، زیربناهای گسترده ارتباطی و موقعیت جغرافیایی کشور را دیگر مزیت رقابتی صنعت پتروشیمی برشمرد و گفت: ایجاد مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی با لحاظ نمودن ثبات سیاسی و قوانین حامی سرمایه‌گذاری ارائه تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذاران از جمله معافیت‌های مالیاتی و در عین حال وجود زنجیره‌ای از واحدهای فعال صنایع پتروشیمی که هر کدام می‌توانند در توسعه صنایع پایین دستی وبالادستی نقش ایفا کنند.

زنگنه همچنین استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را دیگر امکانات صنعت پتروشیمی عنوان کرد.

وی یاد‌آور شد: طبق مصوبات مجلس سرمایه گذاری دولت در بخش پایین دستی و تکمیلی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ممنوع است به همین دلیل بخش خصوصی می تواند مطمئن باشد که در سرمایه گذاری های خود در صنایع پایین دستی رقیب دولتی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: وزارت نفت به عنوان یک رویکرد اقتصادی متعهد به تعامل همه جانبه با بخش خصوصی داخلی و خارجی در جهت توسعه صنایع پایین دستی نفت و گاز است.

زنگنه گفت: بخش خصوصی بایدحضوری پررنگ در صنایع پتروشیمی ایران داشته باشد لذا فضای مناسب کسب وکار و سرمایه گذاری به همراه قیمت مناسب خوراک و وجود زیربناهای لازم از شروط لازم حضور بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی در این صنعت است.

وی تاکید کرد: ما متعهدیم دولت را به سمت جایگاه اصلی خود که سرمایه گذاری و اعمال وظایف حاکمیتی است سوق دهیم و بخش خصوصی را به اجرای سرمایه گذاریهای سودآور تشویق کنیم و در این راستا تسهیلات لازم را فراهم آورده و از اعطای رانت‌های غیر قانونی نیز جلوگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: وزارت نفت مصمم است به منظور کمک به حضور قشر کم درآمد در طرح‌های سود آور آینده صنعت پتروشیمی نسبت به ایجاد صندوق توسعه سرمایه‌گذاری پتروشیمی با محوریت سازمان بورس اقدام کند.

وی با بیان اینکه صنایع پتروشیمی نیازمند دسترسی به فناوریهای نوین منابع مالی و حضور در بازارهای جهانی است گفت: آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که درسطح صنایع بالادستی و پایین‌دستی نیازمند دسترسی به منابع مالی در حد ۷۰ میلیارد دلار هستیم که در این ارتباط حدود ۳۰ درصد مربوط به صنایع پایین دستی به ویژه پلیمرها و پلی‌پرپیلن است.

زنگنه گفت: بکار گیری دانش‌های جدید در تبدیل گاز طبیعی به ترکیبات با ارزش افزوده بیشتر از جمله پرپیلن از تصمیمات مهم و استراتژیک دولت است به طوری که تعدادی از این طرح‌ها در مناطق داخلی وکمتر توسعه یافته کشور که از جهت منابع اولیه مورد نیاز از جمله آب قابلیت‌های لازم را دارا می باشد احداثخواهد شد که از جمله این مناطق می توان به ایرانشهر اشاره کرد.

وی در خصوص تجارت محصولات پتروشیمی اظهار داشت: مصمم هستیم در بازارهای بین المللی جدید حضور موثر داشته باشیم و در اجرای این هدف به عنوان یک سیاست راهبردی آماده ایم بخش خصوصی راحمایت کنیم.

زنگنه گفت: تنوع محصولات تولیدی و دستاوردهای چشم گیر صنایع پتروشیمی می تواند انگیزه مضاعفی برای سرمایه گذاری در این صنایع به شمار آید.

وی با ذکر مثالی مبنی بر اینکه در ۲۵ سال گذشته ارزش فروش کل محصولات از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۴ از یک میلیارد دلار به ۲۲.۵ میلیارد دلار رسیده است گفت: بخش عمده ای از این دستاورد بااستفاده از پیشرفت های داخلی و متخصصان ایرانی به دست آمده است ضمن اینکه این دستاوردها در شرایطی حاصل شده که کشور در تحریم به سر می برده است.

وی با اشاره به اینکه ارزش فروش محصولات جهش قابل توجهی داشته تصریح کرد: در پایان سال ۲۰۱۳ پتروشیمی توانسته ۱۲.۶ میلیون تن به ارزش ۹.۹ میلیارد دلار به بازارهای جهانی صادرات داشته باشد و ۱۴.۵ میلیون تن نیز در بازار داخلی عرضه کند.

وی مهمترین محصول صنایع پتروشیمی را پلی اتیلن پلی استایرین پارا رایلین عنوان کرد و گفت: بیش از ۵۰ درصد این محصولات در بازار داخلی عرضه شده و باقی مانده در بازارهای بین المللی به فروش می‌رسد.

وی تصریح کرد: ظرف چند سال گذشته صنایع بالا دستی و پایین دستی پتروشیمی ایران توانسته بازار خود را گسترش داده به طوری که اکنون محصولات در تمام جهان صادر می‌شود.

وی یادآور شد: صنایع پتروشیمی ایران متعهد به توسعه توانمندی های خود است و در این ارتباط ظرف دو سال آینده ظرفیت ها و محصولات جدیدی وارد بازار می کند.

زنگنه گفت: در اوایل سال ۲۰۱۵ واحدهای پتروشیمی PVC همدان مجمتع ایزو سیاناتها، پلی اتیلن های خطی لرستان، آمونیاک اوره هفتم، پلی اتیلن‌های خطی مهاباد و فاز دوم خط لوله اتیلن غرب کشور به اتمام رسیده و محصولات خود را با تکمیل چند فاز پارس جنوبی روانه بازار خواهد کرد.

وزیر نفت: اظهار داشت: هنوز پتروشیمی به تمام پتانسیل‌های خود دست نیافته لذا دولت و وزارت نفت برای گسترش این صنعت از مشارکت بخش خصوصی استقبال می‌کند و سرمایه‌گذاری در این زمینه را تسهیل کرده و همه گونه حمایت را خواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز