خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت؛

صادرات نفت خام در دولت یازدهم ۲ برابر شد

asdasd
کد خبر : ۱۶۰۵۴۰

امیدواریم سال ۱۳۹۳ سال بی مسئله ای در ان‍رژی باشد و در سال ۹۴ علاوه بر حفظ رقم فعلی صادرات، وارد بازارهای جدید صادرات گاز نیز شویم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه از زمانی که وزارت نفت را دولت تدبیر وامید تحویل گرفت حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی دو برابر شده؛ از آغاز صادرات گاز به عراق از مهرماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور معظمی معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی ونظارت بر منابع هیدروکربوری در مراسم قدردانی از استادان و کارآفرینان برتر رشته پلیمر صنعت پلیمربا بیان اینکه در سالهای گذشته پلیمر مورد بی مهری و جفا قرار گرفته است اظهار داشت: واگذاری های ناصواب باعثشد صنعتی که پیشتاز بود در رنکینگ بین المللی ۳۰ واحد نزول کند لذا در دولت جدید سعی بر این است که هویت گذشته این صنعت را بازگردانیم و واگذاری و سرمایه گذاری ها را که تا دیروز دولتی بود به بخش خصوصی محول کنیم.

وی افزود: وزیر نفت دولت یازدهم با سابقه مدیریت و داشتن ذهنیت مشخص و صحیح بسترهای لازم برای توسعه صنعت نفت را فراهم کرده است ضمن اینکه مصوبات مجلس و سیاست گذاری های وزارت نفت نیز زمینه تحقق اهداف را فراهم کرده است.

معظمی در ادامه با اشاره به عملکرد مثبت دولت یازدهم در بخش نفت، تصریح کرد: زمانی که وزارت نفت را دولت تدبیر وامید تحویل گرفت صادرات نفت ۷۰۰ هزار بشکه بود که در حال حاضر حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی دو برابر شده است.

وی با بیان اینکه طبق قانون بودجه سال ۹۲دولت باید روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی صادر می کرد، افزود: عملکرد دولت در این بخش، ۲۰ درصد رشد داشته به طوری که حدود ۱۰ میلیارد دلار درآمد مازاد نسبت به پیش بینی بودجه کسب شده است.

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی ونظارت بر منابع هیدروکربوری پیش بینی کرد که در سال ۹۳ میزان صادرات ازحجم مشخص شده در قانون بودجه بالاتر رود، خاطرنشان کرد: سال ۹۲ بدترین سال از نظر تامین انر‍ژی بود بطوری که در سال گذشته ۲۸ میلیارد لیتر سوخت مایع به ارزش ۳۰ میلیارد دلار به دلیل قطع گاز به نیروگاه ها و صنایع بزرگ تحویل دادیم.

وی ادامه داد: به علت افزایش مصرف بخش خانگی، گاز واحد های پتروشیمی بین یک تا دو ماه قطع بود که این مساله باعثشد تا میزان تولیدات پتروشیمی ها ۷.۵ میلیون تن کاهش یابد.

معظمی با بیان اینکه در سال ۹۳ بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب به حجم تولید گاز کشور افزوده می شود، گفت: امیدواریم سال ۱۳۹۳ سال بی مسئله ای در ان‍رژی باشد و در سال ۹۴ علاوه بر حفظ رقم فعلی صادرات، وارد بازارهای جدید صادرات گاز نیز شویم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ قرارداد صادرات گاز به عمان راامضا کردیم که در سال۱۳۹۴ اجرایی می شود؛ از صادرات گاز به عراق نیز مهرماه سال جاری خبر داد.

معظمی همچنین گفت: تا سال ۱۳۹۷ ارزش صادرات گاز ایران به ۸۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی در ادامه با اشاره به ارتقای وضعیت پالایشی کشور، گفت: تا سال ۱۳۹۷، ظرفیت پالایشی کشور از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه به ۳ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر نفت گفت: طبق تجربه ثابت شده که زنگنه مرد عمل است و با در اختیار داشتن سرمایه عظیم انسانی و فراهم شدن شرایط کسب و کار تحقق اهداف یاد شده بعید نیست.

وی همچنین خاطرنشان کرد که قرار است برای افزایش ظرفیت پالایشی ۸ پالایشگاه جدید در پارس جنوبی احداثشود.

معظمی با بیان اینکه شدت مصرف انر‍ژی در ایران سه تا چهار برابر میانگین جهانی است، خواستار بهینه سازی و کاهش مصرف سوخت شد و یادآور شد که با فعال شدن شرکت بهینه سازی مصرف سوخت واتخاذ تصمیمات درست حجم قابل توجهی از مصرف کاسته شود.

وی همچنین با اشاره به نقش صنعت پتروشیمی در توسعه کشور، خاطر نشان کرد: صنعت پتروشیمی حیات مجدد خود را بازخواهد یافت که این امر لزوم ارتباط مستمر نفت با دانشگاه و کارآفرینان را می‌طلبد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز