خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت؛

بنزین پتروشیمی‌ها آلودگی دارد / خودرو گازوئیلی سواری شماره‌گذاری شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۷۰۹

اگر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باعثکاهش مصرف سوخت ‌شود، وزارت نفت حاضر به پرداخت مابه‌التفاوت پول آن را بپردازد

وزیر نفت با بیان اینکه باید سبد سوخت خودروها اصلاح شود، گفت: با توجه به آلودگی که بنزین پتروشیمی دارد در تهران استفاده نمی‌کنیم.

به گزارش ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در چهل و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارشی درباره بهینه‌سازی سوخت در کشور، اقدامات لازم برای مبارزه با آلودگی هوا ارائه داد و اظهار داشت: دیداری با قالیباف شهردار تهران و ۲ معاون وی داشتیم عنوان شد که اگر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باعثکاهش مصرف سوخت ‌شود، وزارت نفت حاضر است مابه‌التفاوت پول آن را بپردازد.

وی با بیان این‌که ما به کرج، تهران و چند شهر دیگر بنزین پاک و نفت و گاز بدون گوگرد می‌دهیم، افزود: پیشنهاد می‌کنم در راستای کاهش آلودگی هوا خودرو سواری با سوخت گازوئیل شماره‌گذاری شود.

وزیر نفت با توجه به آلودگی که بنزین پتروشیمی دارد در تهران استفاده نمی‌کنیم، تصریح کرد: با توجه به مصوبه مجلس و سیاست‌های دولت آمادگی همه نوع همکاری با مدیریت شهری را داریم.

زنگنه ادامه داد: ما روی موضوع مترو بسیار حساسیم و معتقدیم باید با تمام قدرت بتوانیم حداکثر استفاده را از این وسیله حمل و نقلی داشته باشیم، بنابراین هیچ محدودیتی برای بازپرداخت تعهدات نیز نداریم.

وی تأکید کرد: باید سبد سوخت خودروها را اصلاح کنیم، البته باید نفت و گاز نیز عرضه شود ولی پیش از آن باید CNG عرضه کنیم که برای این امر به کمک شهرداری نیاز داریم چرا که ایجاد جایگاه‌های CNG نیاز به جا و مکان دارد؛ این در حالی است که وضع جایگاه عرضه بنزین در شهر تهران چندان مناسب نیست و زمین‌ها برای اختصاص این امر گران است، بنابراین به دنبال این هستیم جایگاه‌های تک تلمبه در خیابان ایجاد کنیم.

وزیر نفت با اشاره به این‌که قالیباف شهردار تهران برای اجرا این کار قول همکاری داده است، اظهار داشت: شهروندان ممکن است ۶ یا ۷ کیلومتر برای یافتن جایگاه سوخت وقت صرف کنند و زمان بسیاری را نیز در صف بگذرانند تا نوبتشان شود، در صورتی که اگر جایگاه‌های تک‌تلمبه‌ای در نقاط مختلف شهر تهران تعبیه شود می‌توان در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی داشت.

زنگنه افزود: ما در کشورمان برای ایجاد جایگاه‌های سوخت کمی «ژیگولی» رفتار کردیم و خواستیم جایگاه‌ها بزرگ باشد. این در حالی است که اگر یک جایگاه سوخت تعطیل شود برخی افراد خوشحال می‌شوند چرا که هر کاربر دیگری جای آن قرار گیرد سود بیشتری در پی دارد.

وی در ادامه با بیان این‌که باید مقررات را جدی بگیریم، گفت: ساختمانها باید به درستی ساخته شود چرا که این‌گونه بسیاری از مشکلات حل می‌شود و تا این حد شاهد رشد مصرف انرژی نخواهیم بود.

وزیر نفت ادامه داد: باید در ساختمان‌هایی که قرار است ساخته شود و ۱۰ یا ۱۵ واحد خواهند داشت سیستم‌های تولید انرژی که خیلی هم گران نیست را مورد استفاده قرار دهیم در این زمینه حاضریم بخشی از سرمایه اولیه آن را هم بپردازیم.

زنگنه همچنین گفت: می‌توان در کشور موزه نفت ساخته شد؛ یکی از قدیمی‌ترین جایگاه‌های سوخت تهران در حال از بین رفتن است که بنده پیشنهاد می‌کنم این جایگاه که دومین جایگاه ساخته شده در کشور است و در نزدیکی راه‌آهن قرار دارد را به موزه تبدیل کنیم. هم‌اکنون در حال آماده سازی مفاهیم ایجاد موزه هستیم و طی ۵ الی ۶ ماه آینده از مدیریت شهری برای تعیین جا کمک خواهیم خواست.

وی در پایان گفت: مجلس اختیارات قوی در قالب بهینه‌سازی به دولت داده است که می‌توان از طریق آن به معضل آلودگی هوا پرداخت ما نیز اولویت را به اقداماتی می‌دهیم که برای تهران باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز