خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی در گفتگو با ایلنا:

جایگاه‌داران نباید وجهی جداگانه از مردم دریافت کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۰۱۱

به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی خرابی و استاندارد نبودن جایگاه‌ها، نامناسب بودن نرخ کارمزد و همچنین عدم جایگاه مناسب در کلان شهرها بیش از ۳۰ درصد ظرفیت جایگاه‌های سوخت بلا استفاده مانده است.

رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه با تبدیل دستمزد جایگاه‌داران از کار مزد به حق‌العمل مردم نباید وجهی به جایگاه‌دار بپردازند، کمبود جایگاه عرضه سوخت CNG، تعلل شرکت گاز در یکسان‌سازی کف دانسیته جایگاه‌ها و همچنین بلا استفاده ماندن ۳۰ درصد از ظرفیت جایگاه‌ها را از جمله مشکلات جایگاه‌های سوخت کشور برشمرد.

نادر فریدونی نماینده مردم فیروزآباد، قیر، کارزین و فراشبند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تبدیل دستمزد جایگاه‌داران از کارمزدی به حق‌العمل و پیامدهای آن در بین کسانی که از خدمات جایگاه‌داران استفاده می‌کنند، اظهار داشت: در صورتی که دستمزد جایگاه‌داران از کارمزد به حق‌العمل تبدیل شود قرار نیست مراجعه‌کنندگان اضافه بر آنچه قیمت مصوب است وجهی بپردازند.

وی افزود: دستمزدی که قرار است مردم به جایگاه‌دار بپردازند در قالب افزایش قیمتی که در سوخت اعمال می‌شود گنجانده شده و جداگانه وجهی دریافت نخواهد شد.

کمبود جایگاه سوخت برای خودروهای دوگانه‌سوز

رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی در ادامه به تشریح وضعیت جایگاه‌های سوخت کشور و مشکلات مبتلا به جایگاه‌داران پرداخت و گفت: در حال حاضر ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار خودروی دوگانه‌سوز داریم و برای این تعداد خودرو باید ۳۵۰۰ جایگاه CNG داشته باشیم در حالی که تنها ۲ هزار جایگاه داریم که از این تعداد ۵۰۰ جایگاه نیز کوچک و دو منظوره هستند و این مسئله باعثشده حدود ۱.۵ میلیون خودروی دوگانه‌سوز سرگردان و در صف‌های طولانی منتظر بمانند.

۲۴ میلیارد دلار صرفه‌جویی اقتصادی با ورود CNG به چرخه سوخت جایگاه‎‌ها

وی با بیان اینکه در تهران ۱۶۰ جایگاه سوخت کمبود داریم، خاطرنشان کرد: از حدود ۱۰ سال پیش که بحثورود CNG به چرخه سوخت جایگاه‌های کشور مطرح شد ۲۴ میلیارد دلار صرفه‌جویی اقتصادی داشتیم یعنی به ازای هر متر مکعب CNG به سبب عدم واردات بنزین ۵۰ سنت صرفه‌جویی داشته‌ایم.

فریدونی با اشاره به اینکه کارمزد جایگاه‌داران از زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها تاکنون اضافه نشده، تصریح کرد: در حالی که افزایش کارمزد جایگاه‌داران در قانون بودجه ۹۲ و همچنین دستور کار کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی قرار داشت اما این افزایش اعمال نشد.

وی ادامه داد: مشکلات جایگاه‌داران در ۳ بحثمطرح شد که طبق بند ۱۹-۳ در بودجه ۹۲ قرار بوده به تناسب نرخ تورم کارمزد جایگاه‌دار تغییر کند که در مورد بنزین افزایش قیمت داشتیم اما در CNG تغییری بوجود نیامد.

این عضو کمیسیون انرژی به دستورالعمل صادر شده در خصوص پرت گاز اشاره و اظهار داشت: برای هر ۱۰۰۰ لیتر بنزین ۴ لیتر پرت و تبخیر و برای جایگاه گاز ۳ درصد در نظر گرفته شد که این مصوبه از۹۲/۷ / ۲۷ اجرایی شده است.

تعلل شرکت گاز در یکسان‌سازی کف دانسیته جایگاه‌ها

وی با بیان اینکه قرار بود کف دانسیته برای تمامی جایگاه‌های سوخت در نظر گرفته شود، توضیح داد: به دلیل متفاوت بودن منابع گاز دانسیته نیز متفاوت است مثلا کسی که ۱۰ متر مکعب گاز در تهران و یا بوشهر سوخت‌گیری می‌کند متفاوت است زیرا غلظت و تراکم گاز در جایگاه‌ها با هم یکسان نیست از نظر حجمی برابرند اما به لحاظ چگالی فرق دارند لذا مقرر شد که کف دانسیته در نظر گرفته شود و از ۷۴ صدم به ۶۹ صدم کاهش یافته و برای همه جایگاه‌ها یکسان شود که تا کنون شرکت گاز عملی نکرده است.

۳۰ درصد ظرفیت جایگاه‌های سوخت بلا استفاده مانده است

فریدونی با بیان اینکه افزایش کارمزد به حق‌العملی انجام نشده و قیمت‌ها بعد از هدفمندی ثابت مانده، ادامه داد: در تاریخ ۹۲/۷ / ۲۰ وزیر نفت نامه‌ای به شورای اقتصاد فرستاد که مطالبات جایگاه‌داران پرداخت شود که این مسئله نیز انجام نشده است.

وی در خصوص ظرفیت‌سازی گاز نیز گفت: ظرفیت‌سازی گاز به این شکل است که در ساعت ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار نرمال متر مکعب ظرفیت ایجاد شده داریم که اگر جایگاه ۱۲ ساعت کار کند و این طرفیت را در عدد ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار نرمال متر مکعب ضرب کنیم ۲۸ میلیون متر مکعب می‌شود که ما ۱۹ تا ۲۰ میلیون متر مکعب از این ظرفیت را استفاده می‌کنیم و ۳۰ درصد بلا استفاده مانده است

ریس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی در خاتمه دلیل بلا استفاده ماندن ۳۰ درصد از ظرفیت جایگاه‌ها را نداشتن توجیه اقتصادی خرابی و استاندارد نبودن جایگاه‌ها، نامناسب بودن نرخ کارمزد، کافی نبودن تعداد جایگاه‌ها و همچنین عدم جایگاه مناسب در کلان شهرها عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز