خبرگزاری کار ایران

مصرف بنزین یورو ۴ در خودروهای قدیمی؛ آلاینده‌ها را ۳ برابر افزایش داده‌است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۷۲

زمانی که بنزین یورو۴ از خط لوله خارج می‌شود؛ به فاصله چند ساعت در جایگاه تغذیه می‌شود. عدم رعایت فرمول این بنزین باعثتبخیر و تبدیل مایع به گاز شده که منجر به وارد شدن خسارت به مصرف کننده و جایگاه‌دار می‌شود.

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت گفت: اگر اتومبیل‌های قدیمی بخواهند از بنزین یورو ۴ استفاده کنند باید کیت‌های مخصوصی در موتور تعبیه شود تا توان جذب گازهای مضر را داشته باشد که باتوجه به عدم اطلاع‌رسانی؛ صحیح استفاده از این بنزین به جای کمک به کاهش آلودگی هوا؛ نتیجه عکس می‌دهد.

بیژن حاج محمدرضا(رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، از افزایش تعداد جایگاه‌های عرضه بنزین یورو ۴ خبر داد و گفت: براساس اظهارات معاون وزیر نفت قرار است استان‌های مرکزی و البرز نیز به شبکه توزیع سوخت یورو ۴ اضافه شوند.

وی افزود: درحال حاضر در استان تهران ۲۲ تا ۲۸ جایگاه عرضه سوخت یورو ۴ وجود دارد که به دلیل عدم اطلاع‌رسانی و مشخص نکردن جایگاه‌هایی که به ارائه این سوخت اختصاص یافته‌اند، بعضی استفاده‌کنندگان ندانسته از آن استفاده می‌کنند و با توجه به درجه خلوص این سوخت وسایط نقلیه سن‌دار دچار اشکال می‌شوند.

جایگاه‌های عرضه بنزین یورو۴ به مردم معرفی شوند

حاج محمدرضا تصریح کرد: اگر اتومبیل‌های قدیمی بخواهند از بنزین یورو ۴ استفاده کنند؛ باید کیت‌های مخصوصی در موتور تعبیه شود تا توان جذب گازهای مضر را داشته باشد که باتوجه به عدم اطلاع‌رسانی؛ صحیح استفاده از این بنزین به جای کمک به کاهش آلودگی هوا نتیجه عکس داشته است.

وی با اشاره به گزارش ستاد هوای پاک شهرداری تهران مبنی بر اینکه با استفاده از بنزین یورو ۴ میزان ناخالصی و بنزن در هوای تهران افزایش یافته، توضیح داد: درحال حاضر صاحبان خودرو از بنزین یورو ۴ اطلاعاتی ندارند و با تصور استفاده از بنزین یورو ۲ به جایگاه‌های سوخت مراجعه می‌کنند درحالیکه بنزین یورو ۴،۸۲ تا ۹۴ درصد اکتان دارد اما میزان اکتان یورو ۴،۹۴ تا ۹۵ درصد است لذا وقتی ۸ میلیون خودروی قدیمی کشور که مصرف سوخت بالایی نیز دارند به دلیل عدم توان تحمل یورو ۴ موتورشان دچار مشکل می‌شود، آلودگی هوا به جای کاهش؛ افزایش می‌یابد.

استفاده از بنزین یورو ۴ در خودروهای قدیمی خروجی آلاینده‌ها از اگزوزها را ۳ برابر می‌کند

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور ادامه داد: استفاده از یورو ۴ در خودروهای قدیمی علاوه بر اینکه مصرف سوخت را بالا برده و به موتور آسیب می‌رساند؛ میزان خروجی آلوده کننده‌ها از اگزوز نیز ۲ تا ۳ برابر بیشتر می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی از جایگاه‌های عرضه سوخت یورو ۴ اظهار داشت: وسایط نقلیه‌ای که از کیت استفاده می‌کنند باید بطور متناوب اقدام به تعویض آن کنند تا آلودگی به مراتب کاهش یابد ضمن اینکه مهمترین اقدام در کاهش آلودگی ناشی از مصرف سوخت ابتدا مستلزم تغییرات اساسی در سیستم موتور خودروها می‌باشد.

عدم رعایت فرمول استفاده از بنزین یورو ۴ مساوی تبخیر بنزین و خسارت به مصرف‌کننده

حاج محمدرضا با اشاره بر اینکه وزارت نفت باید برای مصرف بنزین یورو ۴ فرمول اروپا را ارائه کند، خاطرنشان کرد: وقتی این بنزین وارد انبار می‌شود به دلیل فرار بودن این بنزین باید ۷۲ ساعت در مخازن بدون حرکت ذخیره شده؛ سپس به جایگاه حمل شود در حالی که زمانی که این بنزین از خط لوله خارج می‌شود به فاصله چند ساعت در جایگاه تغذیه می‌شود که این عدم رعایت فرمول باعثتبخیر و تبدیل مایع به گاز شده که منجر به وارد شدن خسارت به مصرف کننده و جایگاه‌دار می‌شود.

عدم اجرای طرح کهاب بنزین مخازن را به آسمان تزریق می‌کند

وی همچنین به مسکوت ماندن طرح کهاب اشاره و اظهار داشت: طرح جمع‌آوری بخارات چند سال پیش ارائه شد اما تاکنون اقدامی در جهت اجرایی شدن آن انجام نشده و همچنین تاکنون خودروهایی که گاز را جمع‌آوری می‌کنند؛ معرفی نشده‌اند.

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت افزود: درحال حاضر ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که به دلیل اجرایی نشدن طرح کهاب از هر ۱۰ هزار لیتر ۴۵ لیتر از طریق مخازن به آسمان تزریق می‌شود لذا اگر این روند ادامه یابد به هوای پاک نخواهیم رسید مگر اینکه با برنامه‌ریزی یعنی تبدیل گاز به مایع از تبخیر بنزین جلوگیری نماییم که امیدواریم با تغییرات در صدر هرم وزارت نفت و ورود آقای زنگنه به این حوزه؛ خسارت‌های ۸ سال سیاه گذشته جبران شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز