خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو:

کل بدهی‌های وزارت نیرو ۲۱۰ هزار میلیارد ریال است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۴۷۱

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر اینکه باید قیمت نرخ خرید و فروش آب و برق متوازن شود، گفت: ‌هم اکنون برق با قیمتی دو برابر و آب با قیمتی هفت برابر فروش از تولیدکنندگان خریداری می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر اینکه باید قیمت نرخ خرید و فروش آب و برق متوازن شود، گفت: ‌هم‌اکنون برق با قیمتی دو برابر و آب با قیمتی هفت برابر فروش از تولیدکنندگان خریداری می‌شود.

به گزارش ایلنا، علیرضا دایمی در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی برق و نهمین نمایشگاه بین المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب افزود: خواسته وزارت نیرو افزایش ۳۸ درصدی قیمت آب تا پایان سال است اما افزایش قیمت آب در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری است.

وی با بیان اینکه تعرفه آب در ایران کمترین تعرفه در جهان است و قیمت آب در سبد هزینه خانواده‌های ایرانی سهم بسیار کمی دارد، گفت: تعیین قیمت آب به دست دولت است و مولفه‌های مختلفی در آن موثر است.

دائمی نمایشگاه‌های بین المللی صنعت آب و برق ایران را جزو نمایشگاه‌های بزرگ جهان دانست و گفت: این نمایشگاه در سطح نمایشگاه‌های بین المللی بزرگ است.

وی در باره اصلاحیه بودجه ۹۲، گفت: شرایط نسبت به هشت ماه پیش که بودجه ۹۲ تدوین شده، تغییر کرده و درآمد‌ها روشن‌تر و ظرفیت‌های سایر منابع اعتباری روشن است.

دائمی افزود: پیشنهادهای اصلاحی به لحاظ برنامه‌ای و اعتباری صورت گرفته است و چندین بند و تبصره مشخص و تغییر یافته و بخش‌هایی از اعتبار‌ها اصلاح شده است.

وی ادامه داد: پیشنهاد حذف درآمدهایی که به دست نمی‌‌اید، داده شده است و در بخش برنامه‌ای، پیشنهادهایی که می‌تواند تسهیل گر باشد، انجام شده است.

دایمی با بیان اینکه اطمینان نداریم این موارد حتما تصویب شود، گفت: استفاده حداکثر و بهینه از منابع موجود از اهداف وزارت نیرو است.

دایمی با بیان اینکه در بخش آب و برق بدهی‌های سنگینی وجود دارد، گفت: بدهی‌های وزارت نیرو در بخش برق ۱۶۰ هزار میلیارد ریال، بدهی‌ها در بخش آب ۵۰ هزار میلیارد ریال و کل بدهی‌های وزارت نیرو ۲۱۰ هزار میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: از این میزان بدهی، ۶۰ هزار میلیارد ریال برای بخش‌های خصوصی است که البته بخشی از این بدهی‌ها طبیعی است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو ابراز امیدواری کرد: با تدوین اصلاحیه‌ها و تبصره‌ها به تدریج حجم بدهی‌ها کم شود و اگر درخواست‌ها و اصلاحیه‌ها انجام شود، تا پایان سال مالی ۵۰ درصد بدهی‌ها داده می‌شود.

دایمی همچنین بودجه ۹۳ را بودجه انقباضی با توجه به شرایط اقتصادی کشور دانست و گفت: فاصله منابع و مصارف زیاد است و تلاش می‌کنیم از منابعی مانند فاینانس، بیع متقابل و تنوع بخشی منابع مالی حداکثر استفاده شود و این موارد تنها موارد نجات بودجه ریزی سال ۹۳ است.

وی با بیان اینکه با بالا رفتن هزینه‌ها چاره‌ای جز خروج از بودجه تک مولفه‌ای نیست، گفت: راهکاری جز افزایش منابع وجود ندارد.

دایمی در باره اوراق مشارکت گفت: یک دوره فروش اوراق مشارکت با ارزشی بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال با تضمین دولت انجام شده است.

وی ادامه داد: می‌توان با جایگزین کردن بخشی از اوراق در مقابل بدهی به پیمانکاران و فروشندگان، بخشی از بدهی‌ها را کاهش داد.

دائمی در باره اوراق مشارکت در بودجه سال ۹۲ نیز گفت: یک مجوز ۵۰ هزار میلیارد ریالی و یک مجوز ۲۸ هزار میلیارد ریالی در بخش‌های آب، برق و فاضلاب وجود دارد.

دایمی درخصوص چاه‌های فاقد پروانه، گفت: در زمان کنونی بیش از ۱۰۴ هزار حلقه چاه غیرمجاز ثبت شده است و تعداد زیادی چاه غیرمجاز ثبت نشده وجود دارد.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو در سه دهه گذشته برای پر کردن این چاه‌های غیرمجاز تلاش فراوانی نکرده، زیرا بخشی از آن به معیشت مردم مربوط است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: شورای عالی آب ۲۵ هزار میلیارد ریال برای سامان دادن چاه‌های غیرمجاز تصویب کرده که در سال ۹۰ حدود پنج هزار میلیارد ریال از آن محقق شده است.

وی در باره پرداخت خسارت بابت دیرکرد بدهی‌ها به پیمانکاران نیز گفت: تمام دیرکرد‌ها براساس یک مجموعه قرارداد‌ها با بانک هاست و مجاز نیستیم خارج از قرارداد‌ها عمل کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز