خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‏‌کند؛

۴ سال تاخیر در ساخت بزرگترین مجتمع پروپیلن خاورمیانه

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۵۶

ساخت بزرگترین مجتمع پروپیلن و پلی پروپیلن خاورمیانه پس از ۶سال از آغاز اجرا، همچنان در بند تخلف در واگذاری پروژه‏ هاست. / پیش‌‏بینی می‏‌شود در صورت راه‏‌اندازی این مجتمع سالانه بیش از ۸۰۰میلیون دلار درآمد ارزی نصیب کشور خواهد شد.

ساخت بزرگترین مجتمع پروپیلن و پلی پروپیلن خاورمیانه پس از ۶سال از آغاز اجرا، همچنان در بند مدیریت ناکارآمد و تخلف در واگذاری پروژه‏‌هاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۲ سال پیش گزارشی در رسانه‏‌ها منتشر شد که ساخت بزرگترین مجتمع پروپیلن و پلی‏پروپیلن خاورمیانه به دلیل مدیریت ناوارد به امور انرژی و بروز تخلفاتی در برگزاری مناقصه مربوط به ساخت این کارخانه توسط مدیران وقت شرکت مهر پترو کیمیا از شرکت‏های زیرمجموعه بانک پارسیان متوقف مانده است.

بروز این تخلف‏ها و تاخیر در اجرای پروژه با پیگیری بازرسی بانک پارسیان منجر به برکناری مدیرعامل وقت شرکت مهر پترو کیمیا و استقرار مدیریت جدید در این شرکت شد.

کارشناسان می‏‌گویند این مجتمع بزرگترین کارخانه پروپیلن و پلی‏پروپیلن در خاورمیانه خواهد بود و سالانه حدود ۴۵۰هزار تن پروپیلن و به همین مقدار پلی‏پروپیلن در آن تولید خواهد شد.

راه‏ اندازی این مجموعه با برآورد ساخت ۷۰۰میلیون یورو به آن معنی است که کشور در محصولات کلیدی پتروشیمی و از مواد حیاتی صنایع الکترونیک، خودروسازی تا ساختمان‌سازی، بسته‌‏بندی و نظایر آن به خودکفایی می‏‌رسد و حتی توانایی صادارات این محصول به خارج از کشور هم فراهم خواهد شد.

پیش‌‏بینی می‏‌شود در صورت راه‏‌اندازی این مجتمع سالانه بیش از ۸۰۰میلیون دلار درآمد ارزی نصیب کشور خواهد شد.

حدود شش سال پیش بود که انجام این پروژه آغاز شد و قرار بود ظرف مدت ۳۶ماه اجرا شود اما نه تنها این امر محقق نشده بلکه فرصتی برای سوءاستفاده برخی افراد و شرکت‏ها را فراهم کرده است.

پیگیری‏‌های خبرنگار ایلنا نشان می‌‏دهد به‏‌رغم برکناری مدیریت سابق شرکت مهر پترو کیمیا اما در زمان مدیریت جدید این شرکت هم نه تنها گام مثبتی در جهت ساخت این مجتمع برداشته نشده بلکه تخلفات سابق ادامه یافته و حتی تخلفات جدیدی هم در عقد قراردادهای جدید مربوط به ساخت این مجتمع اتفاق افتاده است و این قراردادها آینده ساخت این مجمتع حیاتی را با چالش‏‌های زیادی مواجه خواهد کرد.

چند ماه بعد از تغییر مدیریت شرکت مهر پترو کیمیا در واگذاری پروژه PDH(کارخانه پروپیلن مجتمع) بدون مناقصه به یک شرکت پیمانکار، مدیریت جدید هم با ادامه راه مدیریت قبلی، دو پروژه دیگر این طرح ملی یعنی واحدهای) PPکارخانه پلی پروپیلن مجتمع) و Utility Offsite(کارخانه خدمات زیرساخت) را بدون برگزاری مناقصه و صرفا براساس رابطه و در زمان کوتاهی با تعجیل بسیار به همان شرکت پیشین واگذار کرده است.

با این اوصاف هر سه پروژه عظیم این مجتمع بدون برگزاری مناقصه و تنها با مذاکره شخص مدیرعامل به یک شرکت خاص واگذار شده است تا کلاف ساخت بزرگترین مجتمع پروپیلن کشور همچنان سردرگم بماند.

تخلفات جدید
ساده‏‌ترین بخش ساخت بزرگترین مجتمع پروپیلن و پلی پروپیلن کشور، انجام عملیات خاکی در منطقه فاز دوم پتروشیمی عسلویه است که با صرف زمان و هزینه زیاد تاکنون به اتمام نرسیده است.

مدیریت مهرپتروکیمیا تاکنون از چند شرکت مختلف برای اجرای این پروژه استفاده کرده اما با از دست دادن بهترین زمان انجام کار در منطقه عسلویه و اصرار بر اشتباه مدیریت و تکرار آن، تاکنون و با گذشت یکسال و نیم این پنج شرکت کمتر از ۳۵درصد عملیات خاکی را انجام داده‏اند. این عملیات خاکبرداری براساس تجربیات اجرایی پیمانکاران کار در مدت زمان ۵ ماه قابل انجام بود اما به دلیل سوءمدیریت کارفرما، انجام این عملیات با قیمتی هنگفت به شرکت ششم کشیده شد. شرکت ششم هم صرفا با داشتن روابط خاص و بدون برگزاری مناقصه عهده ‏دار اجرای عملیات خاکی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز