خبرگزاری کار ایران

اولویت‌های وزات نفت در زمینه توسعه مکانیزم پاک تشریح شد

کد خبر : ۱۱۰۷۳۷

جمع آوری گازها، بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و مصرف سوخت از اولویت‌های تعریف شده‌اندد که انجام اقدام‌های بعدی بر اساس این اولویت‌ها مشخص می‌شود.

معاون نظارت بر بهینه سازی مصرف انرژی مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، جمع آوری گازها، بهینه سازی فرآیندهای تولید و مصرف سوخت را از اولویت های وزارت نفت برای توسعه مکانیزم سوخت پاک اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا اسدی از همکاری با شرکت‌های موفق در زمینه توسعه انرژی پاک و تعیین اولویت‌های کاری خبر داد و گفت: جمع آوری گازها، بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و مصرف سوخت از اولویت‌های تعریف شده‌اندد که انجام اقدام‌های بعدی بر اساس این اولویت‌ها مشخص می‌شود.

معاون نظارت بر بهینه سازی مصرف انرژی و ارزشیابی طرح‌ها در مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی تصریح کرد: با هدف اجرایی شدن طرح مکانیزم توسعه پاک(CDM: Clean Development Mechanism) در سال ١٣٨٥، کارگروه ویژه ای طراحی شد که راهبری آن را مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، عهده دار شد.

به گفته وی، این کارگروه، اجرای فعالیت‌های چشمگیری را در زمینه توسعه پاک در پیش گرفته است که از آن جمله می توان به فرهنگ سازی در زمینه اچ اس یی(سلامت، ایمنی و محیط زیست) از طریق برگزاری سمینار، کارگاه آموزشی و همچنین کنفرانس هایی در مورد مکانیزم توسعه پاک اشاره کرد.

معاون نظارت بر بهینه سازی مصرف انرژی و ارزشیابی طرح ها در مدیریت برنامه ریزی تلفیقی با اشاره به ارسال زودهنگام گازهای همراه میدان های سروش و نوروز به خارگ، تصریح کرد: این پروژه، نخستین پروژه مکانیزم توسعه پاک جمهوری اسلامی ایران بوده است.

اسدی با اشاره به جایگاه بالای صنایع در تولید گازهای گلخانه ای از برنامه ریزی صنعت نفت برای کاهش این گازها خبر داد و افزود: هم اکنون ظرفیت سنجی هایی برای انجام اقدام های آینده انجام شده است که از میان آنها می توان به مبادله تفاهم نامه با شرکت " کربن لیمیتد آس " نروژی برای تهیه حداقل ٥ ایده اولیه پروژه، امضا قرارداد با پژوهشگاه صنعت نفت و همچنین انجام مناقصاتی برای جمع آوری گازهای همراه نفت، اشاره کرد.

به گفته وی صنایع تولید انرژی در ایران، حدود ٣٢, ٥ درصد از مجموع گازهای گلخانه ای را تولید می کنند که نسبت به دیگر تولید کنندگان گازهای گلخانه ای، درصد بالایی است.

اسدی با اشاره به گزارش سال ٢٠٠٩ سازمان اوپک در مورد انتشار گازهای گلخانه ای، گفت: ایران پس از لیبی مقام دوم را در تولید گازهای گلخانه ای در جهان به خود اختصاص داده از این رو وزارت نفت تصمیم گرفته است که طرح مکانیزم توسعه پاک را اجرایی کند.

بر پایه این گزارش، شرکت ملی نفت ایران با دارا بودن مجتمع های بزرگ صنعتی در بخش تولید نفت و گاز، از قابلیت بسیار خوبی برای استفاده از مکانیزم توسعه پاک در طرح‌ها و پروژه‌های خود برخوردار است. پروژه هایی نظیر جمع آوری گازهای همراه نفت در مناطق مختلف عملیاتی و بهینه سازی مصرف انرژی و سوخت در صنایع تحت پوشش از مهمترین این طرح‌ها هستند که با بکارگیری مکانیزم توسعه پاک(CDM) در آنها ضمن ایجاد درآمدهای جدید و اقتصادی کردن این طرحها، امکان تامین مالی این پروژه ها را از مبادی بین المللی تسهیل خواهد کرد.

با توجه به اینکه سه درصد از درآمد حاصل از فروش(CERs Certified Emission Reduction) به توسعه اقتصادی و بهبود زیست محیطی در محل پروژه اختصاص می یابد، بنابراین در صورتی که از ساز و کار مکانیزم توسعه پاک به خوبی استفاده شود، می ‌توان فرصت‌های قابل توجهی برای پشتیبانی از اولویت‌های توسعه‌ای کشور در زمینه طرح‌های توسعه‌ای، طرح های زیست محیطی محلی و بخشی و استراتژی‌های توسعه اجتماعی فراهم آورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز