خبرگزاری کار ایران

چگونه شور انتخاباتی را در جامعه تشدید کنیم

asdasd
کد خبر : ۹۹۷۳۳۹

یک مشاور و تحلیلگر انتخاباتی در یادداشتی به بررسی نحوه افزایش مشارکت مردم در انتخابات پرداخت.

مازیار میر، مشاور و تحلیلگر انتخاباتی در یادداشتی با عنوان«چگونه شور انتخاباتی را در جامعه تشدید کنیم» نوشت:

انتخابات ایالات متحده این روزها دست مایه خوبی برای صحبت در تمام محافل داخلی و خارجی شده است و مهمتر این مسئله به یکی از افتخارات امریکایی ها که نرخ پایین مشارکت مردم را داشته اند بدل شده است.

اما به راستی چگونه می توان شور انتخاباتی را در جامعه القاء نمود و آن را بهبود و توسعه بخشید و در انتخابات پیش رو ، مشارکت مردمی را در انتخابات افزایش داد مخصوصا با توجه به اهمیت بحث انتخابات در سطح منظقه و جهان و نگاه خاص جهانیان به انتخابات در ایران.

پیوسته مقام معظم رهبری بر اهمیت مساله انتخابات و دقت در تایید صلاحیت ها تاکید و به دستگاه ها و نهادهای نظارتی بر لزوم توجه ویژه در انجام دادن وظیفه های خود سفارش کرده اند و حضور گسترده مردم را در این عرصه موجب رشد و بالندگی نظام دانسته اند اما ایا در این مسیر هستیم و وضعیت موجود باعث شور انتخاباتی خواهد شد.

این سوالی است که این روزها اذهان بسیاری را به خود معطوف نموده است و شاید سوال مهم تر این است که برای رسیدن به شور انتخاباتی و حضور حداکثری چه باید کرد؟ مسئله این است.

قبل از هر سخنی و در درجه اول بهتر است نگاهی داشته باشیم به هرم جمعیتی ابراهم مازلو که در سه دسته اصلی دسته بندی شده اند و بیشترین میزان جمعیت مربوط به قاعده کف هرم است . افراد غنی کمترین حجم جامعه را تشکیل می دهند و افراد با درامد متوسط و بیشترین حجم جمعیت را اقشار ضعیف جامعه تشکیل می دهند جامعه کارگر و کارمند و حقوق بگیر که در نتیجه نرخ نوسانات ارز و تورم به شدت اسیب دیده و بیشترین میزان رای از همین دسته افراد صادر می گردد و دلسوزان واقعی نظام در دل این دسته هستند .

پس با همین دسته بندی اولین ساز و کار پیشنهادی برای ایجاد وارتقاء شور انتخاباتی در کشور ایجاد نشاط اقتصادی و کم کردن بار تورمی روی اقشار اسیب پذیر جامعه است.

طبق نظر سنجی که از ابتدای مهر ماه سال 1399 تا پایان مهر همان سال در یکی از مراکزآموزشی تهران انجام دادم بر اساس جدود 2158 نظر سنجی از دانشجویان و اساتید و مراجعه کنندگان که از شهرستانهای مختلف کشور بودند 59% شرط حضور خود را نشاط اقتصادی می دانستند.

27.5% هم نشاط سیاسی را عامل حضور می دانستند و  12.5% سایر شرایط  و حدود 1% هم حاضر به شرکت در انتخابات نبودند.

این در حالی است که ما زمان بسیار محدودی تا انتخابات سرنوشت ساز کشور در پیش رو داریم و اگر برای ایچاد شور انتخاباتی ننمائیم قطعا کشور در زمان انتخابات هرگز نمی تواند از این رخ داد مهم سیاسی و اقتصادی استفاده شایان توجهی بنماید.

راهبرد استراتزیک برای برون رفت از عدم استقبال از انتخابات باید ارائه راهکارها و سازکارهای جدید و به روز مطابق رخ دادهای جهانی است.

به نظر می رسد که راهکارهای قدیمی دیگر پاسخگوی نسل جدید و حتی احاد مردم نیست ما اگر بخواهیم شور انتخاباتی را مطابق نظرات مقام معظم رهبری در جهان بوجود اوریم راهی جز تغییر نگرش ها نداشته و نداریم.

باید اذعان کنیم که افراد بسیاری سالها و سالها در زمینه انتخابات کار کرده و با تجربه هستند اما در هزاره سوم و در سال 1400 ما یک نکته فوق امنیتی و استراتژیک را باید بسیار مد نظر قرار دهیم و ان هم این است که دانش با درک هرگز مساوی نبوده و نیست تا زمانی که سیاسیون و جبهه های مختلف سیاسی با این مهم کنار نیایند که باید در امر انتخابات تمرکز را کاملا روی منافع نظام متمرکز کنند و نه مواضع شخص و یا جهت گیری های سیاسی ما هرگز نخواهیم توانست به شور انتخاباتی که نظر مقام معظم رهبری و حضرت امام (ره) بود دست پیدا کنیم.

یادمان باشد میزان رای مردم است ایا از این میزان امروز هم با وضعیت تهاجمی جبهه گیری های سیاسی می توان به سود نظام استفاده نمود و یا به ضرر مصلحت کشور و نظام خواهد بود و دقیقا مسئله حساس و سرنوشت ساز این روزهای کشورمان دقیقا همین است .

انشاالله در انتخابات سال 1400 شاهد حضور حداکثری ملت بزرگ ایران باشیم.

دکتر مازیار میر مشاور و تحلیلگر انتخاباتی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز