خبرگزاری کار ایران

اسناوندی:

صندوق‌های بازنشستگی تبدیل به محل استخدام اقوام و نیروهای سفارشی شده‌اند/ موضوع بیکاری آشکار و بیکاری پنهان در سطح جامعه مطرح است

asdasd
کد خبر : ۸۷۲۳۴۲

نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه شهرستان‌های ساری و میاندورود از چالش‌های شناسایی شده خبر داد که اقتصاد ایران با آن روبه روست.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ محمد اسناوندی (نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه شهرستان‌های ساری و میاندورود) با اشاره به چالش‌های شناسایی شده که اقتصاد ایران در حال حاضر در بخش کار و کارگری با آن مواجه است،‌ گفت: در حال حاضر در کنار ده‌ها مشکل ریز و درشتی که اقتصاد ایران با آن مواجه است؛ ۶ ابر چالش را می‌توان احصاء و شناسایی کرد که به شدت جامعه ایرانی را تهدید می‌کند.

اسناوندی ادامه داد: بحران منابع آب، مسائل زیست‌محیطی، خطر بروز ورشکستگی صندوق بازنشستگی، بودجه دولت، نقدینگی و نظام بانکی و عدم امکان ایجاد اشتغال و بیکاری از جمله شش ابرچالشی است که اقتصاد ایران با آن مواجه است. بدیهی است دو مورد بحران نیز وجود دارد که در صندوق‌های بازنشستگی و نرخ بالای بیکاری شاهد هستیم. در این میان بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و به ویژه در خصوص بانوان تحصیلکرده در حوزه کار و کارگری بیشتر به چشم می‌خورد.   

او ادامه داد: در چند دهه گذشته دو عامل از جمله لزوم جلب نظر مردم توسط دولت‌ها و مجالس منتخب و وجود منبع نامتناهی و سرشار درآمد فروش نفت خام و سایر منابع نفتی معدنی باعث بروز بیشترین مشکل برای جامعه اقتصادی ایران شد. ترکیب این دو مولفه باعث شد تا دولت‌ها و مجالس که جلب نظر مردم برایشان مهم بود، نگاهی مصرف‌گرایانه به موارد فوق داشته باشند و همیشه بدون آنکه به ایجاد ساختاری متناسب و متوازن در اقتصاد کشور توجه کنند، وعده رفاه بیشتر ناشی از مصرف بیشتر دادند.

اسناوندی با اشاره به صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری و تامین اجتماعی، تصریح کرد: این صندوق‌ها متعلق به شاغلین بیمه‌گذار است و مدیران باید به فکر افزایش کارآمدی و ثروت صاحبان واقعی آن باشند و با وجوه حاصل از سپرده‌ها بهترین سرمایه‌گذاری را انجام دهند. این درحالی است که صندوق‌های بازنشستگی تبدیل به محل استخدام اقوام و نیروهای سفارشی شده‌اند.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه شهرستان‌های ساری و میاندورود یادآور شد: از سویی نیز عدم توجه به کارایی سرمایه و نیروی انسانی در شرکت‌های زیر مجموعه صندوق‌ها سبب شده تا این صندوق‌ها و شرکت‌های وابسته به آنها زیان‌ده شوند. این صندوق‌ها نه تنها نمی‌توانند حقوق بازنشستگی و مستمری افراد تحت پوشش خود را تامین کنند بلکه بار سنگینی نیز بر دوش منابع بودجه‌ای دولت تحمیل کرده‌اند به گونه‌ای که از مبلغ ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه رفاهی دولت در سال ۹۹، مبلغ ۸۵ هزار میلیارد تومان آن صرف پرداخت حقوق بازنشستگی و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی می‌شود.

او در ادامه به دومین ابرچالش مرتبط با بحث کار و کارگران اشاره کرد و گفت: موضوع بیکاری آشکار و بیکاری پنهان در سطح جامعه مطرح است. منظور از بیکاری پنهان آن بخش از بیکاری است که در عمل در آمارهای مربوط به بیکاری نمی‌آید ولی تعاریف واقعی داشتن شغل را نیز دربرنمی‌گیرد. بدیهی است کارگری که امنیت شغلی بسیار پایینی دارد و صبح با اضطراب اینکه احتمالا امروز آخرین روز حضورش در محل کار است یا سطح حقوق دریافتی او به قدری است که حتا نیمی از هزینه‌های زندگیش را تامین نمی‌کند، حتا کارگری که شغل او منزلت اجتماعی متناسب با سطح توانمندی و سطح تحصیلات ایجاد نمی‌کند و روحیه خلاق او پاسخ داده نمی‌شود، نمی‌توان شاغل واقعی دانست.

اسناوندی تصریح کرد: در این حوزه نیز نگاه روزمره و زودبازده و آینده نگر نبودن  مسئولان و دولتمردان و مجلسیان باعث شده تا فاقد حضور جوانان آموزش دیده و ماهر در حوزه‌های تخصصی باشیم. به طور مثال تجویزی که در این بخش در گذشته انجام شد گسترش بی‌رویه و بدون کارشناسی آموزش عالی در سطح کشور در قالب دانشگاه آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و غیر انتفاعی بود تا با به تاخیر انداختن تقاضای شغل از سوی جوانان جویای کار قدری بیشتر به روزمرگی خود بپردازند. غافل از اینکه اینکار در واقع مثل رفع عطش با آب شور بوده و مشکل بیکاری را دو چندان می‌کند. این کار باعث شد تا جوانانی که به دلیل سطح پایین سواد می‌توانستند جذب مشاغل پایین شوند این امکان را از دست دادند.

او خاطرنشان کرد: از سویی پرداخت‌هایی تحت عنوان تسهیلات بنگاه‌های زود بازده نیز همین ویژگی را داشت و باعث شد تا هزینه ایجاد هر واحد ظرفیت شغلی جدید تا چند صد برابر افزایش یابد. عدم آموزش‌های متناسب با مشاغل جدید، عدم آموزش متناسب با تعریف سواد در مدارس و دانشگاه‌های کشور و ... از دیگر مواردی بود که باعث شد موضوع بیکاری به گره کوری تبدیل شود.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه شهرستان‌های ساری و میاندورود با اشاره به لزوم توانمندی و تخصص بالای نمایندگان مجلس برای حل معضلات جامعه اعلام کرد: یکی از مهمترین وظایف نمایندگان منتخب مردم توجه به حل این ابرچالش‌ها است. بدون آنکه منافع ناچیز، مقطعانی و کوتاه مدت خود را درنظر بگیرند. البته نامزدی که درک درستی از این ابر چالش‌ها نداشته و نمی‌تواند ابعاد خطرناک آنها را برای جامعه ایرانی درک کند در صورت انتخاب شدن نیز احتمالا همان راهی را خواهد رفت که پیشینیان رفته‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز