خبرگزاری کار ایران

سهیلا جلودارزاده:

وضعیت آموزش زنان بهتر از دوران پهلوی است/برخی محدودیت‌ها عرفی وارد قوانین ما شده است

asdasd
کد خبر : ۸۷۱۶۸۶

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:

به گزارش خبرنگار ایلنا، سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مراسم جشن ولادت حضرت‌زهرا (س) که تشکیلات خانه کارگر آن را برگزار کرد با تبریک ایام دهه فجر و تقارن آن با ولات حضرت‌زهرا (س) گفت: در کشوری که الگوی آن بانوانی همچون حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) هستند هنوز افرادی حضور دارند که دختران را زیر سن بلوغ وادار به ازدواج می‌کنند و هنوز بر این عقیده هستند که دختر با لباس سفید بیرون می‌رود و با همان لباس سفید (کفن) فقط می‌تواند برگردد.

وی ادامه داد: البته در کشورمان پدران و مادرانی داریم که صبح تا شب کار می‌کنند تا فرزندان و بخصوص دختران‌شان از بهترین شرایط زندگی برخوردار باشد در کشوری که دارای ملیت‌های مختلف اعم از ترک، فارس، لر و عرب حضور دارد انقلاب اسلامی تلاش کرده فرهنگ را گسترش دهد. وضعیت دختران و زنان ما در قبل از انقلاب با اکنون قابل مقایسه نیست بخصوص در حوزه آموزش و تحصیلات مناطق دور از مرکز و حاشیه‌ای جهش بسیار خوبی داشتند.

عضو هیات رییسه خانه کارگر ادامه داد: اساس خلقت تشکیل خانواده بوده که با دو جنس مخالف شکل گرفته و سپس از آنها فرزندانی به وجود آمده است. زن و مرد یکی هستند و این‌که می‌گویند این جنس اول است یا آن یکی جنس دوم غلط است. ما فقط یکسری تفاوت‌ها در فیزیک بدنی داریم که باعث به‌وجود آمدن برخی ضعف‌ها و قوت‌ها در دو جنس شده است. ما باید برای اینکه به اساس خلقت برسیم بتوانیم با یکدیگر مهربان باشیم. خداوند می‌فرماید زن را برای آدم خلق کردیم که مایه آرامش آن باشد.

وی افزود: خانواده جایی است که مانند شارژر موبایل عمل می‌کند. وقتی مرد شب خسته از کار به خانه می‌رود این محیط خانواده است که او را سرحال یا در اصطلاح شارژ می‌کند. خانواده‌ها نباید بین فرزندان خود فرق بگذارند اما از قدیم معروف بوده که دختران بابایی هستند و حتی پیامبر می‌فرماید اگر پدر هدیه‌ای خرید اول آن را به فرزند دختر بدهد و مادر هدیه را به فرزند پسر بدهد.

جلودارزاده با اشاره به سفر هیات پارلمانی ایران به کنفرانس خانواده در سوئیس گفت: آن زمان که ژنو بودم در اوقات فراغت با یک دختر که کارهای هیات ایرانی را انجام می‌داد هم‌صحبت شدم. آن دختر اظهار داشت که در دانشگاه‌های سوئیس پسران ایرانی زیادی هستند و دختران سوئیسی نیز تمایل دارند با آنها ازدواج کنند زیرا آنها علاقه عجیبی به خانواده و وفاداری داشته و فوق‌العاده سخاوتمند هستند. این در حالی است که در کشورهای غربی فرزندان پس از اتمام دبیرستان از خانواده جدا می‌شوند اما اهمیت خانواده در جامعه ما به‌حدی است که تا لحظه ازدواج فرزندان در خانه می‌مانند .

وی متذکر شد: زن ایرانی هم آشپز است، هم نظافتچی و هم معلم و هم مشاور. اگر می‌خواستند حقوق زنان خانه‌دار را بدهند باز هم نمی‌توانستند این همه خدمات را جبران کنند.

جلودارزاده با اشاره به اهمیت مادر در خانواده ایرانی گفت: مادر ایرانی کانون محبت و عاطفه است. از نظر دینی و فرهنگ ایرانی زن یا دختر فرقی با مرد و پسر ندارد حتی خداوند هم هیچ تفاوتی بین آنها قائل نشده اما با ورود فرهنگ علوی همراه قانون اسلام برخی قوانین به صورت عرف درآمد مثلا اگر مرد بمیرد همسر او سهمی از خانه نمی‌برد، این درحالی است که زن‌های شمالی به‌دلیل کار در زمین به انواع و اقسام بیماری‌ها مبتلا می‌شوند اما هیچ سهمی از آن زمین نمی‌برند در صورتی که خداوند نیز چنین چیزی نگفته بلکه این عرف وارد فرهنگ ما شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما در مجلس این موضوع را با استفاده از پژوهشگران دینی و کارشناسان بررسی کردیم. همچنین مواردی مانند حضانت یا طلاق یا عرف‌هایی که زن را محدود کرده همگی به صورت عرفی وارد شده اکنون که عصر ارتباطات و علم و دانش است دیگر معنا ندارد که زن کتک بخورد یا از حق اجتماعی خودش محروم شود. آن دسته از آقایانی که هنوز مقابل این اتفاقات مقاومت می‌کنند اگر دخترانشان را عروس یک خانواده‌ای که اهل نیست بشوند و هر شب مورد اذیت و آزار قرار بگیرند می توانند شب آسوده بخوابند؟

وی افزود: قانون باید در این موارد نگاه عادلانه داشته باشد و شرایطی را مهیا کند که زن و مرد در بستر آن بتوانند رشد کنند. در بسیاری از کشورها حقوق زنان کمتر از مردان است . ما باید تلاش کنیم برخی عرف‌ها و قوانین غلط که در راستای محدودیت زنان ما است از بین برود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: امروز در مناظره با یکی از خانم‌های نماینده سابق مجلس که برخلاف این عقیده بود و معتقد بود باید به عرف جامعه احترام گذاشت دعوا کردم و میز مناظره را ترک کردم. وی این‌ها را قبول نمی‌کند زیرا می‌گوید جامعه این تفکرات را قبول ندارد اما من بر این عقیده هستم که امروز مردم ما عوض شده و دیگر کسی نمی‌گوید "ضعیفه عقب من را بیا".

جلودارزاده در پایان گفت: ما با یکسری مسایل روبرو هستیم که می‌خواهد به اسم دین جامعه را به عقب برگرداند. همین کارها است که دختران می‌بینند که اسلام آنها را محدود کرده و جلوی خوشبخت شدن آنها را گرفته؛ آن وقت می‌روند ترکیه یا کشورهای عربی و هزاران مشکل برای خود و خانواده به وجود می‌آورند. ما باید اسلام را با خوی و فرهنگ ایرانی تطبیق دهیم و غبار را از چهره آن کنار بزنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز