خبرگزاری کار ایران

یک تحلیل‌گر علوم سیاسی مطرح کرد؛

علوی: کاندیداهای ریاست‌جمهوری برنامه‌های خود را درباره چالش‌های اساسی ارائه دهند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۹۹۲

پژوهشگر و دانش آموخته علوم سیاسی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری خواست برنامه‌های اصولی خود را درباره چالش‌های اساسی ارائه دهند.

امیرمهدی علوی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری عنوان کرد: همه روزه انواع نوآوری های مختلف ذهن ما را بمباران می کند و ذهن نمی داند چه چیز جدیدی در انتظارش هست. تحولات عالم بسیار سریعتر از تحولات ذهن ما پیش می رود.سوای همه مباحث مطروحه  در برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری،به نظر نکته حائز اهمیتی مغفول مانده که می بایست به جد مورد بررسی،تحلیل و واکاوی قرار گیرد.

وی ادامه داد: موضوع را با یک پرسش کلیدی آغاز می کنم. مهم ترین نکته این است که چرا در سه دهه آینده به نفت از ۱۰۰ سال گذشته نیازمندتر هستیم و باید آن را حفظ کنیم؟

علوی ادامه داد: اینجا یک نظریه بسیار مهم مطرح است که می گوید تا سه دهه آینده جهان به سمت انرژی های تجدید پذیر حرکت خواهد کرد و بسیاری از کشورهای توسعه یافته سعی می کنند همه منابع انرژی خودشان را از محل انرژی تجدید پذیر تامین کنند. بدین ترتیب، کسی دیگر خریدار نفت نخواهد بود و کشورهایی که برای آن دوره فکری نکرده اند و نتوانسته اند بسترهای لازم را فراهم کنند به نوعی به مرحله تکینگی می رسند. تکنیگی در علوم سیاسی به این معناست که ما نمی توانیم با روند شناسی تحولات گذشته،آینده را پیش بینی کنیم.

وی افزود: با عبور جهان از محل تمدن برآمده از سوخت های فسیلی و گذار به انرژی تجدیدپذیر، جهان به مرز تکینگی می رسد.یعنی ما نمی توانیم دوران انرژی تجدید پذیر را با دوران گذشته مقایسه کنیم.انسان در آن دوران چیزهایی را تجربه می کند که تا به حال تجربه نکرده است.برای مثال در بخش حمل و نقل،در دوران تمدن انرژی تجدید پذیر هزینه جابجایی کالا و مسافر به صفر خواهد رسید.یعنی اینکه چون انرژی جابجایی از طریق برق تولید می شود و خورشید برای کسی صورتحساب نمی فرستد،بنابراین هزینه تولید نزدیک به صفر می شود و ماشین های برقی با اتصال به یک شبکه هوشمند جاده ای مملو از سنسورها کالا و مسافر را جابجا می کنند بی آنکه هزینه ای بگیرند.

این تحلیلگر علوم سیاسی تصریح کرد:این موضوع الان قابل هضم نیست اما یادمان نمی رود در سال های دور برای ارسال نامه ای باید تمبر می خریدیم و پست می کردیم اما امروز در عصری زندگی می کنیم که انتقال پیام هزینه کلان ندارد و از طریق اپلیکیشن ها می توانیم با هزینه تقریبا صفر پیام ها را رد و بدل کنیم.در دنیای انرژی تجدید پذیر دیگر راننده نخواهیم داشت و مالکیت بر خودروی شخصی معنا ندارد.انسان در دوره ای از تاریخ می زیست که اسب و شتر سوار می شد.الان انسان برای نوستالوژی خودش هزینه می دهد و سوار اسب می شود.

حالا دیگر کسی در خانه اش اسب نگه نمی دارد و در تمدن انرژی تجدیدپذیر کسی در خانه اش اتومبیل نگه نمی دارد و در آن دوران لابد برای علاقه خودش به باشگاههایی می رود تا ماشین سواری کند.

علوی ادامه داد:اینجاست که روشن می شود تا سه دهه آینده چرا به اندازه ای به پول نفت نیاز داریم که در ۱۰۰ سال گذشته نیاز نداشتیم.دلیل این موضوع این است که به سمت مرحله تکینگی می رویم. اینجا است که متفکرین می گویند سرمایه های دیروز فسیلی کشورها، به یکباره و در یک شب به دارایی های به گل نشسته تبدیل می شوند.هم خودشان مدفون می شوند و هم صنایع مستخرج از آنها تبدیل به دارایی های مستهلک می شوند و کسی خریدارش نیست.

وی افزود: بحث بعدی درباره سرمایه گذاری در بخش انرژی تجدیدپذیر این است که این فرآیند تا زمانی مقرون به صرفه است که قیمت نفت بالاتر از ۵۰ دلار باشد.اگر قیمتش پایین تر بیاید سرمایه گذاری در انرژی تجدیدپذیر مقرون به صرفه نیست یا حداقل سرعتش کاهش پیدا می کند.

علوی همچنین با تشریح چالش های اساسی گفت:حال نکته مهم این است که در افق ۱۰ سال آینده،درآمد نفت می تواند صرف حل چه چالش هایی شود و جایگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در این باره چیست.به نظر می رسد در مقطع اکنون،انتظارات و توقعات اصلی و اساسی روشنی از کاندیداهای ریاست جمهوری وجود دارد.برای مثال،باید آنها باید درباره  چالش های بزرگی نظیر:وضعیت متولدین دهه ۶۰ در حوزه اشتغال،ازدواج و مسکن،چالش جهانی شدن،چالش فعالیت های غیررسمی در اقتصاد،چالش فربه بودن دولت،چالش فارغ التحصیلان بیکار و مبحث بسیار بسیار مهم سرمایه اجتماعی برنامه های روشن و کابردی خود را ارائه دهند تا عمق استراتژیک برنامه های آنان برای افکار عمومی روشن شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز