خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول وزارت علوم در گفت‌وگو با ایلنا:

اعلام نتایج سطح‌بندی موسسات غیردولتی تا پایان سال / ارائه وام‌های کم‌بهره به موسسات غیردولتی

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۸۱۶

درخواست‌های موسسات برای راه‌اندازی رشته جدید با توجه به جایگاه موسسات و سطح‌بندی آنها رسیدگی می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم با اشاره به اینکه درخواست‌های موسسات برای راه‌اندازی رشته جدید با توجه به جایگاه موسسات و سطح‌بندی آنها رسیدگی می‌شود، گفت: نتایج سطح‌بندی موسسات غیردولتی تا پایان سال اعلام می‌شود.

کارن ابری‌نیا در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت سطح‌بندی موسسات غیردولتی گفت: برای این موضوع یک کارگروه تشکیل شده و یک نظام سطح‌بندی را طراحی کردیم و شاخص‌های مختلفی در زمینه‌های آموزش، پژوهش و مدیریت موسسات در نظر گرفته شده است. اینکه موسسات قوانین را چه قدر رعایت کردند از معیارهای ما برای سطح بندی موسسات به شمار می رود.

وی با اشاره به این مطلب که موسسات به ۴ یا ۵ سطح تقسیم می شوند، اظهار داشت: موسساتی که در سطح الف قرار می‌گیرند، مورد وثوق وزارت علوم هستند و درخواست‌های آنها با نگاه ویژه‌ای دیده می‌شود. در مقابل موسساتی که کیفیت نازلی دارند و فعالیتشان مطابق با ضوابط نیست، باید خودشان را ارتقا دهند؛ در غیر این صورت از توسعه آنها جلوگیری می‌شود.

ابری‌نیا ادامه داد: درخواست‌های موسسات برای راه‌اندازی رشته جدید با توجه به جایگاه موسسات و سطح‌بندی آنها رسیدگی می‌شود.

مدیرکل آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم در پاسخ به این سوال که سرمایه‌گذاران موسسات از بابت ادغام و یا تجمیع موسسات خودشان نگرانی‌هایی دارند و آنها پیشنهاد دادند که وزارت علوم وام و یا کمک مالی به آنها کند، نظر وزارت علوم در این باره چیست، گفت: می‌شود با مذاکراه با بانک‌ها، موسسات را به بانک‌های مورد نظر معرفی کنیم تا وام با شرایط ویژه‌ای به آنها تعلق گیرد و مدت بیشتری برای بازپرداخت وام داده شود و اگر امکانش باشد درصد بهره ای که گرفته می‌شود کاهش یابد؛ چرا که ما نمی خواهیم وام ها به حالت تجاری باشد.

وی اظهار داشت: در جلسه اخیر که موسسان غیردولتی هم حضور داشتند، وزیر علوم بر نگاه مثبت به موسسات غیردولتی تاکید کرد و در این راستا ممکن است در برنامه ششم یک ردیف خاص برای ارائه وام و تسهیلات به موسسات اختصاص داده شود.

ابری‌نیا با بیان اینکه نتایج سطح بندی موسسات تا پایان سال اعلام می‌شود، خاطرنشان کرد: ۳۵۸ موسسه در کشور تاسیس شده‌اند که حدود ۷ موسسه منحل شده‌اند و ۳۵۱ موسسه در حال حاضر فعال هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۷۰ موسسه داده‌های خود را در سامانه وارد کرده‌اند. البته موسسات تا ۲۰ بهمن فرصت داشتند اما این مهلت تا آخر بهمن تمدید شده است.

وی همچنین درباره ادغام موسسات غیردولتی گفت: یکی از راه‌ها برای حل بحران کمیت این است که موسساتی که کوچک هستند و تعداد دانشجویان آنها کم است و امکان ادامه فعالیت‌شان امکان‌پذیر نیست، در یک منطقه جغرافیایی ادغام شوند.

ابری‌نیا تصریح کرد: با توجه به اینکه موسسات شخصیت‌های حقوقی جداگانه ای هستند، وزارت علوم نمی‌تواند برای ادغام و یا تجمیع آنها تحکم کند، ولی می‌تواند بگوید دو یا سه موسسه، داوطلبانه ادغام شوند. ما نیز در مقابل سیاست‌های تشویقی در نظر خواهیم گرفت. در حال حاضر دو موسسه در مازندارن و قزوین در حال ادغام هستند.

وی با اشاره به اینکه بحثتجمیع با ادغام متفاوت است، گفت: در یک شهری مانند مشهد که ۲۰ موسسه دارد، موسسات می‌توانند در یک منطقه جغرافیایی نزدیک به هم مستقر شوند و دانشجویان می‌توانند از کلاس‌های مشترک، کتابخانه و ناهارخوری و ورزشگاه استفاده کنند و در این صورت هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

مدیرکل آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم ادامه داد: یکی دیگر از نتایج مثبت تجمیع، به سودمندی اجرای این طرح باز می‌گردد. به طور مثال چند موسسه آموزش عالی می‌توانند تبدیل به دانشگاه شوند؛ چرا که یک موسسه به تنهایی نمی تواند به چنین جایگاهی برسد. همه این بحث‌ها به خواست موسسات بستگی دارد و ما به عنوان دستگاه نظارتی نمی‌توانیم به زور بگوییم، موسسه‌ای ادغام یا تجمیع شود.

ابری‌نیا در خصوص درخوست مجوز برای راه‌اندازی موسسات جدید در کشور گفت: با توجه به اینکه در تمام مناطق کشور موسسات دولتی و غیر دولتی وجود دارد، کمیت افزایش پیدا کرده و با توجه به اینکه جمعیت جوان کشور در حال کاهش است، نیازی به موسسات آموزش عالی در هیچ منطقه ای جدید احساس نمی‌شود.

وی ادامه داد: البته اگر در خواست هایی باشد که ارزش جدیدی را ایحاد کند و احساس کنیم که به استغال زایی کمک می‌کند و در جهت توسعه کشور باشد، بررسی می شود اما در شرایط فعلی چنین چشم اندازی دیده نمی‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز