خبرگزاری کار ایران

یک استاد حقوق در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

طرح سوال‌های غیراستاندارد در آزمون وکالت ۹۳

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۲۰۵

با توجه به فشردگی رقابت در این آزمون هر سوال می‌تواند داوطلبان را صد‌ها رتبه جابه جا کند، بنابراین این مساله حساسیت ویژه ای می‌طلبد که مجریان آزمون از هر گونه خطا و اشتباه بپرهیزند.

یک استاد حقوق با بیان اینکه در آزمون وکالت سال ۹۳ حداقل ۸ سوال اشتباه و یا از موضوعات اختلافی طرح شده بود، گفت: این مساله موجب تغییر سرنوشت هزاران داوطلب آزمون وکالت می شود.

مجید قاضی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد چگونگی برگزاری آزمون وکالت در کشور گفت: اسکودا(اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران) هر ساله تاریخی را برای برگزاری آزمون وکالت مشخص کرده و چند ماه پیش از آن شرایط شرکت در آزمون را اعلام می‌کند. بر اساس اعلام این اتحادیه منابع آزمون نیز در حد قانون و موضوعاتی است که داوطلبان باید از قانون استنباط کنند.

وی با اشاره به اینکه رقابت در این آزمون بسیار فشرده و نزدیک است، ادامه داد: معمولا در این آزمون از هر صد نفر تنها ۵ نفر قبول می‌شوند و امسال هم در آزمون وکالت سال ۱۳۹۳،۵۵ هزار و ۵۱۹ نفر شرکت کرده‌اند که حدود دو هزار و ششصد نفر از آنها پذیرفته می‌شوند، همچنین دارندگان مدرک کار‌شناسی حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی با پرداخت مبلغ ۷۵ هزار تومان می‌توانستند در این آزمون شرکت کنند.

این استاد دانشگاه توضیح داد: در این آزمون ۶ عنوان درسی وجود دارد که در هر عنوان ۲۰ سوال مطرح می‌شود و در مجموع ۱۲۰ سوال در این آزمون وجود دارد که داوطلبان می‌توانند در ۱۲۰ دقیقه به آنها پاسخ دهند. با توجه به فشردگی رقابت در این آزمون هر سوال می‌تواند داوطلبان را صد‌ها رتبه جابه جا کند، بنابراین این مساله حساسیت ویژه ای می‌طلبد که مجریان آزمون از هر گونه خطا و اشتباه بپرهیزند.

این استاد حقوق در مورد ویژگی‌های یک آزمون استاندارد افزود: اگر در این آزمون سوالی مطرح شود که پاسخ آن در بین اساتید اختلاف برانگیز باشد و یا موجب شود که برگزارکنندگان پس از اجرای آزمون آن سوال را حذف کنند، از استاندارد فاصله دارد که در نهایت مشکلات فراوانی را برای شرکت کنندگان این آزمون حساس ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: در آزمون وکالت امسال حداقل ۸ سوال وجود داشت که در مورد پاسخ صحیح آنها در بین اساتید و اهل فن اختلاف وجود دارد، چه برسد به اینکه دانشجویان بتوانند در یک دقیقه پاسخ صحیح را استنباط کنند. البته از میان این ۸ سوال(سوالات شماره ۳،۵، ۱۱،۱۶، ۲۸،۲۹، ۵۴،۶۰) بر اساس اعلام رئیس اسکودا تاکنون یک سوال حذف شده(سوال ۶۰) و یک سوال هم عنوان شده که تنها برای کسانی که پاسخ درست به آن داده‌اند، تاثیر داده خواهد شد(سوال ۲۸) و هنوز در مورد سایر سوالات اختلافی که شرکت کنندگان منتظر پاسخ مستدل اسکودا در این زمینه هستند، توضیح و یا تصمیمی بیان نشده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ضمن تشکر از برگزارکنندگان آزمون که هر ساله این امکان را برای متقاضیان فراهم می‌کنند تا در آزمون وکالت شرکت کنند از طراحان سوال برخی دروس از جمله اصول فقه و آیین دادرسی کیفری و جزا تقدیر کرد و افزود: انتظار می‌رود که برگزار کنندگان آزمون علاوه بر کلید سوال، توضیحات مربوط به جواب صحیح را برای سوال به خصوص سوالاتی که در دروس مدنی، آیین دادرسی مدنی و حقوق تجارت محل اختلاف، برای اساتید است را نیز انتشار دهند و به انتظار جامعه حقوقی که ارائه پاسخ مستدل و مستند توسط اسکودا هستند، جامعه عمل بپوشانند.

وی ادامه داد: همچنین انتظار می‌رود که برگزارکنندگان آزمون از طرح سوال از موضوعاتی که پاسخ روشن ندارد، پرهیز کنند و در سال‌های آینده دقت بیشتری داشته باشند تا از میان موضوعات اختلافی، هیچ سوالی مطرح نشود، زیرا این مساله در نتیجه کار داوطلبان بسیار تاثیرخواهد داشت، علاوه بر آن اسکودا می‌تواند به دلیل این مشکلات ایجاد شده در آزمون وکالت ۹۳ از شرکت کنندگان دلجویی کند و تمهیدی اتخاذ کند تا در سال‌های بعد تمامی سوالات صحیح و از موضوعات غیراختلافی باشند تا هیچ نیازی به حذف سوال یا اصلاحیه آن و رفع اختلاف نباشد.

قاضی‌زاده در پایان با آرزوی موفقیت برای اسکودا و داوطلبان آزمون وکالت اظهار امیدواری کرد تا در آینده شاهد برگزاری آزمونی مصون از خطا و کاملا استاندارد باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز