خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در گفت‌وگو با ایلنا:

باید از توان پژوهشی در کشور حمایت شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۵۵۳

در قانون برنامه پنجم توسعه، اعتبار اختصاص داده شده به امر پژوهش در هر دستگاه ۳ درصد است، ولی الزامی که در حال حاضر صورت گرفته ۱ درصد است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بر لزوم حمایت از توان پژوهشی در کشور تاکید کرد.

وحید احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر اینکه پژوهش در هر کشور شرط لازم و اساسی توسعه است، گفت: رمز پیشرفت در تمامی زمینه‌ها، برنامه‌ریزی پایدار در پژوهش است که در کشور ما پژوهش از ظرفیت بالایی نیز برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها طی چند سال گذشته از نظر تربیت نیروی انسانی خوب عمل کرده‌اند، افزود: آمارها نشان می‌دهد؛ ۴ میلیون و ۵۰۰ نفر کارشناسی، ۶۰ هزار نفر تحصیلات تکمیلی، ۵۰۰هزار نفر کارشناسی ارشد، ۵۰هزار نفر دکتری، ۵۰ هزار هیات علمی، ۱۰۰۰ مرکز پژوهش، ۳۴ پارک علم و فناوری، ۱۰۰۰ مجله علمی، بیش از ۲۰۰قطب علمی در کشور داریم که خود نشان دهنده انجام پژوهش در حجم بالا است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بالای نیروی انسانی و کسب رتبه‌های دو رقمی و تک رقمی پژوهشگران در رتبه‌بندی‌های جهانی و منطقه‌ای باید بتوانیم از این ظرفیت بالا به خوبی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: باید بتوانیم ارتباط بین دانشگاه و صنعت را ایجاد کنیم تا با تولید و رفع نیازهای صنعتی بتوانیم حرکت کشور را به سمت توسعه سوق دهیم.

احمدی به توانمندی‌های پژوهشی در کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در حوزه نیروی انسانی برای پژوهش توانمندی‌های خوبی داریم ولی از نظر رفع نیازها فاصله وجود دارد و این تنها با ایجا قراردادها و قوانین مابین دانشگاه و صنعت می‌تواند برطرف شود.

وی ادامه داد: نیروی انسانی زیاد گاهی می‌تواند ایجاد چالش کند و این چالش در صورت بیکار بودن این پژوهشگران است که باید با برنامه‌ریزی‌ها و تسهیلاتی که در نظر گرفته می‌شود، زمینه کارآفرینی را برای آنها ایجاد کرد که در آن زمان این نیروی انسانی به عنوان موتور محرکه در کشور خواهد بود.

احمدی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری می‌توانند، پژوهش‌های صورت گرفته را کاربردی کنند که در این صورت شرکت‌های تولیدی و کارنجات از محصولات فکری و تولیدی پژوهشگران استفاده می‌کنند و بر این اساس عرضه کنندگان ما به سمت تولید داخل گرایش پیدا خواهند کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰۰۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم که فارغ التحصیلان محصول فکری خود را در این شرکت‌ها کاربردی کرده و به محصول تبدیل می‌کنند.

احمدی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بعضی از دستگاه‌ها گرایش خوبی نسبت به پژوهش داشتند، افزود: همه دستگاهها باید ۳ درصد از اعتبارات خود را در به پژوهش اختصاص دهند که متاسفانه این طور نیست و این نشان می‌دهد که هنوز این موضوع در الویت قرار داده نشده است.

وی با بیان اینکه نسبت به اختصاص اعتبار به امر پژوهش در دستگاهها باید نظارت‌های لازم وجود داشته باشد و در این زمینه از اجبار و تشویق استفاده کرد، افزود: در قانون برنامه پنجم توسعه، اعتبار اختصاص داده شده به امر پژوهش در هر دستگاه ۳ درصد است، ولی الزامی که در حال حاضر صورت گرفته ۱ درصد است.

احمدی گفت: ما به عنوان شورای عالی عطف گزارش‌هایی را به مجلس ارسال می‌کنیم، اما باید پیگیری و بازرسی صورت گیرد تا بتوان از توان پژوهشی در کشور حمایت کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز