خبرگزاری کار ایران

سیزدهمین همایش سراسری دبیران هم‌اندیشی در مشهد مقدس برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۱۳۸

امسال این همایش با حضور همه دبیران هم اندیشی دانشگاه های سراسر کشور در ۲۷ آذر ماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز هم اندیشی استادان دانشگاهی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به برگزاری سیزدهمین همایش سالانه دبیران هم اندیشی دانشگاه های کشور گفت: این همایش در روزهای ۲۷ و ۲۸ آذر مصادف با شهادت آیت الله دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام سید مهدی ساداتی‌نژاد، رئیس مرکز هم اندیشی استادان دانشگاهی در خصوص همایش سالانه این مرکز گفت: با توجه به فضای کاری این مرکزهر سال یک همایش سراسری برگزار می کند که از سال گذشته این همایش در سالروز وحدت حوزه دانشگاه برگزار می شود.

وی گفت: سال گذشته این اجلاس در تهران بود که امسال نیز این همایش با حضور همه دبیران هم اندیشی دانشگاه های سراسر کشور در ۲۷ آذر ماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

ساداتی‌نژاد هدف از برگزاری این اجلاس را ارایه نقطه نظرات و پیشنهادات از سوی دبیران هم اندیشی دانشگاه های سراسر کشور در حوزه های مختلف فرهنگی سیاسی و فکری در دانشگاه ها دانست و افزود: در همایش امسال رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، وزیر محترم بهداشت و چند تن از مقامات کشوری جهت سخنرانی حضور پیدا خواهند کرد. در این همایش نیز کارگروه های مختلف هم اندیشی نیز با حضور معاونین فرهنگی وزارتین بهداشت و علوم و همچنین معاون فرهنگی دانشگاه آزاد برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز هم اندیشی استادان دانشگاهی گفت: در حال حاضر مرکز هم اندیشی استادان دانشگاهی در سراسر کشور حدود ۲۷۷ دفتر دارد که هر دفتریک دبیر دارد که طبق اهدافی که در آئین نامه نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها وجود دارد دبیرها انتخاب می شوند.

وی در خصوص شکل گیری مرکز هم اندیشی اساتید دانشگاه های سراسر کشور گفت: مرکز هم اندیشی استادان دانشگاهی از ۱۳ سال پیش و با رهنمودهای مقام معظم رهبری که باید اساتید دانشگاه های کشور در روند تصمیم سازی دستگاه های اجرایی به عنوان مشاوران نقش ایفا کنند، تأسیس شده و کار خود را آغاز کرد که از آن زمان تا به امروز این مرکز بحمد الله جایگاه خاص خود را در بین دانشگاه ها و جمع اساتید پیدا کرده است.

رئیس مرکز هم اندیشی استادان دانشگاهی در خصوص حوزه فعالیت دفاتر این مرکز در دانشگاه ها گفت: دفاترهم اندیشی ما در واقع به دوقسمت تقسیم می شود. یک قسمت مربوط به مباحثنظری و فکری است که در واقع سلسله نشست های هم اندیشی در حوزه نظری در بخش های مختلف معرفتی در حال انجام است که تا کنون طرح ضیافت اندیشه استادان به عنوان یک بحثمعرفتی نزدیک به ۴ سال است که در دانشگاه ها اجرا می شود.

وی افزود: از مجموعه بیش از ۷۰ هزار هیئت علمی در دانشگاه های کشور نزدیک به ۵۰ هزار نفر از اساتید دانشگاه های کشور در دوره های دانش افزایی(ضیافت اندیشه استادان) شرکت کردند و برجسته ترین اساتید در حوزه های اخلاق، تعلیم و تربیت اسلامی، مباحثسیاسی، معرفت شناسی، تاریخ تمدن به تدریس پرداخته اند.

ساداتی نژاد ادامه داد: در تابستان امسال در ۱۹۷ مرکز دانشگاهی جمعا ۵۸۳ دوره ی دانش افزایی استادان در کل کشور در ۵ گرایشی که ذکر شده برگزار شده که به تفکیک ۱۴۸ دوره به اخلاق کاربردی، ۱۳۱ دوره به مباحثاندیشه سیاسی، ۱۱۶ دوره در حوزه تاریخ تمدن، ۱۰۵ دوره در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی و ۸۳ دوره در بحثهای معرفت شناسی را شامل شده است.

وی افزود: در این دوره ها جمعا حدود بیش از ۱۵۰ نفر مدرس در حوزه های مختلف برای تدریس کارگاه ها اعزام شدند.
حجت الاسلام ساداتی نژاد در خصوص برنامه های مرکز هم اندیشی گفت: در این مرکز بحثارتباط و راه اندازی کرسی های هم اندیشی بین اساتید حوزه و دانشگاه از اهمیت خاصی برخوردار است. در سال گذشته برنامه ریزی هایی برای فعال کردن کرسی های هم اندیشی حوزوی دانشگاهی برنامه ریزی شده است و تقارن برگزاری این اجلاس با ۲۷ آذر ماه سالروز شهادت آیت الله مفتح(وحدت حوزه و دانشگاه) نشانگر عزم جدی این مرکز در احیای کرسی های هم اندیشی است.

وی افزود: در حال حاضر در حوزه علمیه قم بیش از ۱۷ انجمن علمی وجود دارد که امکان ارتباط بین اساتید دانشگاه در حوزه های مرتبط از طریق مرکز هم اندیشی مقدور است.

رئیس مرکز هم اندیشی استادان دانشگاهی تصریح کرد: نقش مرکز هم اندیشی در مورد حوزه و دانشگاه نقش حلقه اتصال است که در صورت برقراری این پیوند علمی امکان تحقق نواندیشی دینی و تولید علم دینی بیشتر فراهم می شود.

وی وظیفه دیگر مرکز هم اندیشی که از اهمیت زیادی برخوردار است را ایجاد بستر مناسب جهت اخذ مشاوره علمی اساتید دانشگاه در کمک به روند تصمیم سازی دستگاه های اجرایی دانست و گفت: متأسفانه در این بخش هنوز ساز و کار مناسبی تنظیم نشده است. تلاش ما بر این است که با توجه به بند ۵ راهبرد ۴ سند دانشگاه اسلامی ساز و کار قانونی لازم جهت تقویت جایگاه هم اندیشی اساتید و ارتقاء ظرفیت در حل مسائل کلان نظام و طراحی ساز و کار تعامل اساتید با مسئولین دستگاه ها و مسئولین ارشد نظام فراهم گردد.

ساداتی نژاد افزود: تلاش ما بر این است که در سطوح درون دانشگاهی، استانی و ملی دفاتر هم اندیشی به مسئولین دستگاه های اجرایی کمک نماییم. که بعد از عملیاتی شدن راهبردهای سند دانشگاه اسلامی می توان در حوزه هم اندیشی این سه بخش را فعال نمود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز