خبرگزاری کار ایران

ابوترابی‌فرد:

حوزه و دانشگاه در جستجوی حقیقت باشند

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۸۸۸

حوزه و دانشگاه باید به معنی واقعی کلمه در جستجوی حقیقت باشند و با آراستگی به علم، راه را برای رسیدن دیگران به علم هموار کنند و تصمیمات را بر اساس شناخت، معرفت و علم بگیرند.

صبح امروز نشست علمی بررسی نقش حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علمی بررسی نقش حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی ضمن تبریک سالروز پیوند حوزه و دانشگاه گفت: از نگاه قرآن جوامع بشری سه مقطع مهم را طی کردند، نخست آغاز حیات بشر در کره خاکی است.

وی ادامه داد: در این دوره بشر به دلیل عدم توسعه‌یافتگی و پیشرفت در عرصه‌های گوناگون یک امت واحده بوده و در این دوران جوامع متراکم و فشرده شکل نگرفته و دانش متولد نشده بود.

ابوترابی با اشاره به مقطع دوم حیات انسان آن را دوران رشد جمعیت و شکل‌گیری جوامع انسانی خواند و گفت: شهرنشینی، تولید دانش، خلق ابزار تولید و در نتیجه تولید ثروت و پدیدار شدن شکاف طبقاتی مربوط به این دوره است که دوران پرچالشی برای بشر است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این دوران کتب آسمانی در کنار عقل به کمک انسان شتافته‌اند، اظهار کرد: انبیا با کتب الهی تربیت و مدیریت جامعه انسانی را عهده‌دار شدند که این دوران از زمان حضرت نوح تا پیامبر خاتم را در بر می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: کتاب وحی به کمک عقل شتافته و انبیا به کمک انسان برای پاسخ به نیاز بشر آمده‌اند تا چالش‌های فراروی انسان را رفع کنند.

وی با بیان اینکه عقل جویای علم و معرفت است گفت: اختلاف اگر آغازی برای رسیدن به حقیقت باشد، مورد تکریم قرآن و اولیای حق است چرا که به گفته یکی از محقق دنیای اسلام شک نخستین مرحله رسیدن به علم دانش و معرفت است.

ابوترابی تاکید کرد: اگر حوزه و دانشگاه جویای حقایق ناب باشند یک آرمان مشترک را جستجو می‌کنند و به قول محققین علمای علم اصول معارف دینی به یاری عقل آمده‌اند تا عقل را به افق‌های بلندی برسانند که اگر وحی نبود به آنها دست نمی یافت.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هنر انبیای الهی و کتب انسانی تربیت انسان جویای حق است که در برابر حقیقت تسلیم و متواضع است.

وی با اشاره به افرادی که با وجود شناخت حقیقت در مقابل آن حرکت می‌‌کنند گفت: اختلاف دوم مورد نکوهش است. این اختلاف مربوط به افرادی است که حق را شناخته و در برابر آن ایستادگی می‌کنند.

ابوترابی تاکید کرد: حوزه و دانشگاه هیچ گاه زاویه‌ای نخواهند داشت مگر آنکه در حوزه یا دانشگاه گرفتار این نوع اختلاف شویم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاید حوزویان نیاز به مراقبت بیشتری داشته باشند تا گرفتار این اختلاف نشوند گفت: نباید نقشه‌ها را هوا و هوس تعیین کند و یا مسائل سیاسی به ما جهت دهد بلکه تنها حقیقت باید نقشه حرکت ما را تعریف کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر در این عرصه به آنچه که باید آراسته شویم، حتما وحدت حوزه و دانشگاه شکل می‌گیرد و برای این کار باید در فکر اصلاح خویش باشیم.

ابوترابی یادآور شد: منشا اختلاف اول حیات عقلانی و انسان جویای حقیقت است اما منشا اختلاف دوم سرکشی و خودخواهی است لذا تربیت و تهذیب نفس و انسان وارسته و تهی از سرکشی و خودخواهی کلید رسیدن به حقیقت است.

وی با بیان اینکه رسالت دین تربیت انسان است گفت: علوم انسانی باید بستر تربیت انسان آراسته به علم، اخلاق و ایمان را فراهم کند.

وی افزود: حوزه و دانشگاه باید به معنی واقعی کلمه در جستجوی حقیقت باشند و با آراستگی به علم، راه را برای رسیدن دیگران به علم هموار کنند و تصمیمات را بر اساس شناخت، معرفت و علم بگیرند.

ابوترابی تاکید کرد: چالش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ما همگی نتیجه فقدان پیوست علمی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها بوده و موفقیت‌های ما نیز در این عرصه‌ها مدیون پیوست علم با تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌هاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز