خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خبر داد:

اختصاص حداقل ۱۵ درصد از کل بودجه اعتبارات دانشگاه‌ها به بخش پژوهش

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۷۵۰

امسال بحثپژوهش و فناوری با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اهمیت دو چندان یافته و این امر نیازمند حضور همه جانبه در ابعاد مختلف فرهنگی جهت توسعه فرهنگ سازی در خصوص انجام امور پژوهشی است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از الزام دانشگاه‌ها به اختصاص حداقل ۱۵ درصد از کل بودجه اعتبارات دانشگاه‌ها به بخش پژوهش خبر داد.

به گزارش ایلنا، وحید احمدی در نشست خبری که به مناسبت برگزاری پانزدهمین هفته ملی پژوهش و فناوری در این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: امسال بحثپژوهش و فناوری با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اهمیت دو چندان یافته و این امر نیازمند حضور همه جانبه در ابعاد مختلف فرهنگی جهت توسعه فرهنگ سازی در خصوص انجام امور پژوهشی است.

وی افزود: با توجه به اینکه هم اکنون در آستانه تحویل و تصویب برنامه بودجه سال ۹۴ و همچنین شروع تنظیم و تدوین برنامه ششم توسعه هستیم و مجموعه‌ای از پارامتر‌ها در رابطه با پژوهش و فناوری، دارای حساسیت بالایی است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به تشکیل ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری در وزارت علوم افزود: امسال در هفته پژوهش و فناوری وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نفت، صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش، معاونت علمی و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های بزرگ کشور حضور فعال دارند و هدف این است که همه اجزای نقش آفرین در بخش پژوهش بتوانند حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه امسال هفته پژوهش و فناوری متفاوت از سال‌های قبل برگزار می‌شود تصریح کرد: امسال در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری تمامی دستگاه‌ها حضور فعال دارند و حضور ایرانیان مقیم خارج از کشور پررنگ است و این امر ضریب اعتماد محققان ایرانی و خارجی را به مجموعه علمی، فن آفرینی و فناوری کشور افزایش می‌دهد تا در عین کاستن از مهاجرت، ارتباط بیشتری با محققان ایرانی خارج از کشور داشته باشیم.

احمدی خاطر نشان کرد: افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری کشور با حضور وزرای کشور، آموزش و پرورش، نیرو و علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود و قبل از آن زنگ پژوهش توسط وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری به صدا درمی آید و به تعدادی از پژوهشگران دانش آموزی انتخاب شده توسط آموزش و پرورش جوایزی اهدا خواهد شد.

وی تصریح کرد: در فن بازار امسال تلاش شده شرکت‌های سرمایه گذاری داخلی و خارجی حضور داشته باشند و امید است در پایان هفته پژوهش و فناوری، فن بازار شاهد قراردادهای قابل توجهی باشد و هم اکنون نیز زمینه این قرارداد‌ها فراهم شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در ادامه گفت: در روز ۲۴ آذر که با نام روز پژوهش، فناوری و صنعت نامگذاری شده است از برخی صنایعی که عرضه شده، با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت پرده برداری می‌شود و امید است در این روز بتوانیم شاهد حضور متقاضیان بخش صنعت باشیم.

وی با بیان اینکه در ۲۵ آذرماه جشنواره تقدیر از پژوهشگران بر‌تر در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود افزود: امسال تعداد پژوهشگران بر‌تر با توجه به اهمیت کیفیت، کاهش یافته است و تقدیر از پژوهشگران بر‌تر کشور از مجموعه وزارتخانه‌های علوم، بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دستگاه‌های اجرایی و غیراجرایی انجام می‌شود.

احمدی تصریح کرد: همچنین در این مراسم از قطب‌ها و انجمن‌های علمی بر‌تر و نشریات بر‌تر نیز تقدیر می‌شود و هدف این است از افرادی تقدیر شود که مورد قبول و وثوق مجموعه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باشند.

وی از برگزاری اجلاس معاونان پژوهشی کل کشور در ۲۵ آذرماه خبر داد و گفت: وجه مشخصه برگزاری امسال این اجلاس این است که کلیه دستگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی خصوصی حضور دارند و امیدواریم بتوانیم نظرات معاونان پژوهشی را برای برنامه ریزی آینده دریافت کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خاطرنشان کرد: در ۲۶ آذرماه ادامه نشست معاونان پژوهشی برگزار می‌شود و شامل کارگروه‌های تخصصی است تا با تبادل نظرات به مجموعه برنامه‌های اجرایی و دیدگاه‌هایی که بتواند آینده کاری را در سال ۹۴ روشن کند برسیم.

وی افزود: بعدازظهر ۲۶ آذرماه مراسم اختتامیه نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری را خواهیم داشت که با تقدیر از غرفه‌های بر‌تر و اهدای جوایز همراه است.

احمدی اظهار داشت: در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری، ۱۳ کارگاه آموزشی فن بازار برگزار می‌شود که برای مجموعه افرادی که تمایل دارند در حوزه تجاری سازی محصولات وارد شوند این کارگاه‌ها می‌تواند کمک مؤثری باشد.

وی افزود: همچنین مقرر است تعدادی از طرح‌های کلان که به نتایج ملموس دست یافته‌اند نیز ارائه شوند.

احمدی در خاتمه با بیان اینکه به طور میانگین ۵% اعتبارات دانشگاه‌ها صرف امر پژوهش می‌شود افزود: امسال از طریق هیئت امنا تصویب و به همه دانشگاه‌ها ابلاغ شد که در سال ۹۴ هیچ دانشگاهی حق ندارد درصد اعتبارات در حوزه پژوهش نسبت به کل اعتبار بودجه دانشگاه را از ۱۵% کمتر کند و این رقم در مراکز پژوهشی و پژوهشگاه‌ها باید بین ۲۰ تا ۳۰% باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز