خبرگزاری کار ایران

نیلی در صحن علنی مجلس:

خطوط قرمز ترسیمی توسط مقام معظم رهبری را زیر پا نگذاشتیم

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۴۵۸

جهت گیری دانشگاه باید در جهت ایجاد نیروی کارآفرین و دانشگاه کارآفرین باشد از این جهت نگاه یکپارچه و هماهنگ در سیاستهای آموزشی، ‌مالی، فرهنگی، فناوری و… از ضروریات است.

وزیر پیشنهادی علوم گفت: جلوگیری از غوغاسالاری و سیاست‌بازی در دانشگاه‌ها از سیاست‌های من است به طوری که دانشگاه نباید به باشگاه سیاسی جریان‌های چپ و راست تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمود نیلی احمد آبادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت ایام سوگواری و گرامی داشت روح شهدا و امام شهیدان اظهار کرد: ایجاد فضای بانشاط علمی و پرانگیزه؛ ‌اعتماد به فرهیختگان، ‌نخبگان و بهره‌گیری از توانمندی آن‌ها و مشارکت آنها در تصمیم سازی، ‌تصمیم گیری و توسعه کشور؛ ‌تناسب و تعادل میان نیاز جامعه و رشته‌های علمی و ارتقای دانشگاه از نسل اول ودوم به دانشگاهی نوین از جمله این شرایط است.

وی افزود: متاسفم که مدت محدودی را در اختیار داشتم تا بتوانم در خدتم نمایندگان باشم اما خوشبختم که با روی گشاده آن‌ها و دقت نظرشان روبرو شدم و برنامه‌هایم را به آن‌ها تقدیم کردم.

وی ادامه داد: براساس گفته ‌ی امام خمینی(ره) معتقدم که مجلس در راس امور قرار دارد و دقتی که نمایندگان محترم دارند و حساسیت‌هایی که دنبال می‌کنند من را بیشتر به اهمیت این جمله واقف کرد من سخنانم را با دو بخش توضیح درمورد برنامه‌هایم و برطرف کردن شبهات پیش آمده دنبال می‌کنم.

وزیر علوم پیشنهادی دولت یازدهم گفت: من وزیر پیشنهادی وزارت خانه‌ای هستم که بیش از ۴ میلیون دانشجو و جمع کثیری از اساتید ومتفکران را تحت پوشش دارد یعنی یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های کشور تحت پوشش این وزارتخانه هستند وظیفه این وزارتخانه رشد هدفمند برای رسیدن به جایگاه پیش بینی شده در سند افق ۱۴۰۴ است و یکی از متولیان سیاست‌های ابلاغی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری است.

نیلی احمد آبادی افزود: نیروی کار سرمایه و منابع زیر زمینی امروز در درجه دوم اهمیت قرار دارد و آنچه امروز خالق اصلی ثروت و قدرت است دانش و علم تلقی می‌شود وگفتمان رهبری ودیدگاه ایشان نیز به خوبی این مسئله را نشان می‌دهد که باید در چه جهتی گام برداریم.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف مهم این وزارت خانه تربیت نیروی متخصص مومن ومتعهد و همچنین تحقق نقشه جامع علمی کشور و سند اسلامی دانشگاه‌ها و ارتقای علوم انسانی و مشارکت در توسعه برای حل مسائل کشور است. اما تحقق این اهداف منوط به شرایط زیر است.

رئیس سابق دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت: جلوگیری از غوغا سالاری و سیاست بازی در دانشگاه‌ها از سیاست های من است است به طوری که دانشگاه نباید به باشگاه سیاسی جریان‌های چپ و راست تبدیل شود؛ به همراه ایجاد فضای بانشاط علمی و پرانگیزه؛ ‌اعتماد به فرهیختگان، ‌نخبگان وبهره گیری از توانمندی آن‌ها و مشارکت آن‌ها در تصمیم سازی، ‌تصمیم گیری و توسعه کشور؛ ‌تناسب و تعادل میان نیاز جامعه و رشته‌های علمی و ارتقای دانشگاه از نسل اول ودوم به دانشگاهی نوین از جمله این شرایط است.

نیلی احمد آبادی ادامه داد: ساز و کار فعلی دانشگاه‌ها تحقق اهداف مد نظر مقام معظم رهبری را مشکل کرده است و علیرغم وجود نیرو‌ها تحول در ساز و کار اداره دانشگاه‌ها ضروری است.

وزیر پیشنهادی رئیس جمهور افزود: جهت گیری دانشگاه باید در جهت ایجاد نیروی کارآفرین و دانشگاه کارآفرین باشد از این جهت نگاه یکپارچه و هماهنگ در سیاستهای آموزشی، ‌مالی، فرهنگی، فناوری و… از ضروریات است.

نیلی احمد آبادی با تاکید بر توجه به موضوع کیفیت در دانشگاها و گذر از کمیت گرایی گفت: توجه به اقتصاد آموزش عالی وسیاست‌های ابلاغی رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و ارتباط جدی و موثر میان دانشگاه‌ها و دستگاه‌های خصوصی وعمومی از جمله نکات مورد توجه است.

وی افزود: علیرغم ارتباط موثری که میان دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها شکل گرفته هنوز فاصله زیادی تا ایجاد یک رابطه موثر و منطقی وجود دارد من شخصا سالها در این موضوع بررسی و کار انجام داده‌ام وتجربه نسبتا مفیدی را در این زمینه دارم شاید دانشکده فنی دانشگاه تهران را که دو دوره مسئولیت آن را برعهده داشتم بتوان به عنوان الگو بررسی و پیشنهاد کرد.

سرپرست دانشگاه تهران ادامه داد: توجه به سازمان‌ها ودستگاه‌هایی که بتوانند نیازمشترک دستگاه‌های اجرایی ودانشگاه‌ها را محقق سازند باید در اولویت برنامه های وزیر علوم قرارگیرد. نکته دیگر توسعه متوازن آموزش عالی یا عدالت در توسعه آموزش عالی با توجه به مناطق محروم به عنوان زیر ساخت اصلی توسعه از موضوعات مورد توجهی است که در صورت توفیق کسب رای نمایندگان انجام خواهم داد.

نیلی احمد آبادی گفت: یک شرط دیگر برای تحقق این برنامه ها لازم است و آن این مسئله است که وزارت خانه صاحب وزیر شود که ندارد، امیدوارم با نظر مساعد نمایندگان این نقص به هر روشی که صلاح است برطرف شود.

وی ادامه داد: اجازه دهید که اکنون به نکاتی در مورد برنامه های مدیریت و شخص من که ذکر شد پاسخ‌هایی را عرضه کنم. اولین نکته درخصوص توان مدیریتی من است، دکتر نادران از همکاران ما است که به خوبی در این ۴ ماه مدیریت من را تحت نظر داشته است اداره دانشگاه تهران با آن وسعت و حساسیت بدون سابقه مدیریت امکان پذیر نیست.

نیلی احمد آبادی افزود: دانشکده فنی تهران به لحاظ وسعت، عده و عُده از بسیاری از دانشگاه‌های کشور بزرگ‌تر و دارای شعب مختلفی در استان‌ها و دارای بیش از هشت هزار دانشجو و سیصد عضو هیات علمی است که در آن مشغول به کار و تحصیل هستند مدیری که برای دو دوره وبراساس نظر اعضای هیات علمی نمی‌تواند دارای ضعف مدیریت خاصی باشد.


وی افزود: همچنین درمورد اردوی آشنایی دانشجویان که در پردیس کرج برگزار شد باید بگویم اگر خلافی بر خلاف آنچه مجوز داده شده باشد صورت گرفته بود حتما دانشگاه برخورد می‌کرد. آقای اکبریان هیچ سندی را در جلسه ارائه نکرده و هیچ سندی نیز در این زمینه موجود نیست تنها چیزی که وجود دارد گزارش مکتوب معاون فرهنگی دانشگاه تهران است که بسیاری ایشان را می‌شناسند وا یشان رئیس پردیس کشاورزی ومنابع طیبعی تهران نیز است که گزارش مکتوبی را دادند و این گزارش در سایت دانشگاه موجود است و بیان می‌کند که هیچ تخطی صورت نگرفته و مراسم در کمال آرامش و برابر مقررات برگزار شده است.


وی ادامه داد: به دلیل آنکه آن روز عزای عمومی بوده مراسم با ادای احترام به آیت‌الله مهدوی کنی و ذکر فاتحه شروع شد و هیچ گونه موضوع خلاف شرع و قوانینی نیز صورت نگرفته واگر چیزی خلاف آن وجود داردبه من ارائه کنند من به دانشجویان، اساتید ومدیران دانشگاه اعتقاد وایمان دارم که هرگز برخلاف مسائل کشور و انقلاب و برخلاف حفظ خطوط قرمز تعیین شده از سوی رهبری صورت نگرفته و اصل همه آن‌ها خدمت به دانشگاه است.


سرپرست دانشگاه تهران در مورد امضای نامه‌ای در سال ۸۸ گفت: باید شرایط زمان ومکان را در آن سال در نظر گرفت در سال ۸۸ دو بار دانشگاه مورد تهاجم قرار گرفت که این امر مورد تقبیح رهبری بود و تاثیر بسیار منفی در روحیه دانشجویان داشت متاسفانه کسانی که پیشرفت کشور را نمی‌خواهند همواره در صدد هستندبه دانشجویان القا کنند که ملجا و پناهگاه شما در خارج از کشور است این نامه نشان می‌دهد که آنچه آن‌ها باید به آن پناه ببرند رهبر انقلاب است.


نیلی ادامه داد: در این نامه به هیچ کس تعدی نشده فقط تنها آنچه بر دانشگاه رفته است در آن ذکر شده واگر دوستان ملاحظه کنند تاثیر بسیار جدی بر روحیه جوانان داشته ومانع جدا شدن آن‌ها از کشور وا نقلاب شد و فضای آرامی را در دانشگاه به دنبال داشت نکته دیگر مربوط به امضا کنندگان نامه است که وابسته به هیچ جریان سیاسی نیستند وهمه افرادی علمی هستند من هم تنها از امضا کنندگان نامه بودم نه تهیه کننده و یا جمع کننده امضا‌ها.


وی افزود: این نامه اقدامی مفید در جهت مسائل انقلاب بود همچنین در مورد اردوهای مختلط احتمالا این اردو در زمان مسئولیت من در دانشکده فنی رخ داده و مجوز این اردو‌ها بر عهده مدیر پردیس نیست بلکه براساس نظر رئیس دانشگاه است و دانشکده فنی آن را امضا نکرده است.


نیلی در مورد شورای انقلاب فرهنگی توضیح داد: این شورا برای معرفی سرپرستان معمولا یک دوره چندماهه براساس تقاضای خودشان نیاز دارند تا بتوانند عملکرد سرپرست را ارزیابی کنند من هم در این مدت مشغول عرضه عملکرد خود بودم و قانون جازه می‌دهد که یک فرد تا شش ماه سرپرست دانشگاه باشد و بعد از آن نیز قانون در این زمینه خاموش است اکنون از زمانی که من این مسئولیت را گرفتم بیش از ۴ ماه نگذشته است و همه چیز برروال طبیعی است.


وی ادامه داد: یکی از نمایندگان اظهار کرد که ما براساس عملکرد نظر می‌دهیم در همین زمینه باید بگویم با شروع جنگ و پایان مدت خدمت در کشورم از بورسیه تحصیلی که به من داده شده بود برای شرکت در دفاع مقدس صرفنظر کردم و افتخار می‌کنم عملکرد هشت ساله من به خوبی بیانگر دیدگاه و نظریات من است.


سرپرست دانشگاه تهران ادامه داد: من ۷ سال مسئولیت پردیس دانشکده فنی را داشتم دانشجویان، ‌اعضای هیات علمی حاضر هستند وگزارشهای متعددی هم برای عملکرد من وجود دارد در مورد ضعف عملکرد من نیز موضوع خاصی در بیان منتقدان نبودکه به آن اشاره کنم گرچه می‌توانم بگویم که برعکس تحولات زیادی در مدت ریاست من ایجاد شده من مدیر اجرایی صفر نیستم که نتوانم تحولاتی را در دانشگاه ایجاد کنم. آموزش عالی نیازمند تحول است و با شرایط فعلی انتظارات برآورده نمی‌شود.


وی اظهار کرد: من در مورد اینکه همکارانم مرتبط با فتنه بوده‌اند می‌گویم که تا امروز هیچ یک از همکاران و خود من خطوط قرمز ترسیم توسط مقام معظم رهبری را زیر پا نگذاشتیم و حتی یک مورد هم پیدا نمی‌شود من حداقل تغییرات را در مدیران دانشگاه ایجاد کردم و به غیر از یک یا دو مورد تنها کسانی که مدت مسئولیتشان تمام شده بود تغییر پیدا کردند.

نیلی در پایان گفت: اگر افتخار خدمت در سمت وزارت نصیبم شد که خدارا شاکرم اما اگر مصلحت دیگری اندیشیدید باز هم خدارا شاکرم زیرا که همه امور در دستان با اراده اوست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز