خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

شناسایی بیش از ۷۰ آسیب اجتماعی، فرهنگی و روانی در بین دانش آموزان

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۷۸۸

در قالب برگزاری آزمون‌های روان‌شناختی وضعیت روانی اجتماعی دانش‌آموزان را رصد کرده و از استعداد‌ها و توانمندی‌های آنها آگاه می‌شویم. البته در حال حاضر آزمون‌های ما دچار ایراداتی است که درصدد رفع آن هستیم.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، با اعلام اینکه بیش از ۷۰ آسیب اجتماعی، فرهنگی و روانی در بین دانش آموزان شناسایی شده است، تاکید کرد: نمی‌توان آمار دقیقی از دانش‌آموزان درگیر اختلالات روانی ارائه داد.

به گزارش ایلنا، ابوالقاسم عیسی‌مراد در نشست خبری که روز شنبه برگزار شد، افزود: با توجه به مولفه‌های بین‌المللی، بهداشت در جهت ارتقای وضعیت انسان‌ها در زندگی روزمره‌شان مهم است و افراد باید بتوانند به بهداشت در بعد جسمانی و روانی آن توجه کنند.

وی ادامه داد: باید برای به حداقل‌رساندن آسیب‌ها و مشکلات ابتدا ماهیت سلامت روان را به خوبی شناخت و سپس آسیب‌های آن را مورد توجه قرار داد. باید ببینیم چگونه می‌توانیم سطح زندگی انسان‌ها را ارتقاء ببخشیم و آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۵.۱۲میلیون دانش‌آموز در کشور داریم که توجه به ابعاد مختلف سلامت آنها از جمله بهداشت روان حائز اهمیت بالاست، گفت: در نظام تعلیم و تربیت نیز مولفه‌های بسیاری در راستای پیشگیری و ارتقای کیفی زندگی دانش‌آموزان مورد اشاره قرار گرفته است. در اداره کل امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش نیز که متولی مساعدت و یاری رسانی به دانش‌آموزان است، تلاش‌ها و فعالیت‌هایی انجام می‌شود تا آن‌ها بتوانند به زندگی خود معنا ببخشند.

عیسی‌مراد در ادامه با اشاره به فعالیت ۳۲ مرکز روان‌شناختی مشاوره‌ای استانی، ۲۰۰ مرکز مشاوره‌ای در سطح کشور و بیش از ۷۱۸ هسته مشاوره‌ای اظهارکرد: بیش از ۱۸ هزار مشاور در این مراکز و مدارس مشغول امر مشاوره سازشی، انطباقی، تحصیلی و شغلی به دانش‌آموزان هستند.

وی افزود: یکی از سیاست‌های مهم وزیر آموزش و پرورش مدرسه‌محوری است و ما در راستای تحقق مدرسه‌محوری سعی می‌کنیم امر توانمندسازی مشاوران، دانش‌آموزان و کارکنان مدارس را ارتقاء بدهیم. در همین راستا فعالیت‌هایی در راستای توانمندسازی مشاوران در سطح کشور از سال ۹۳ آغاز شده و با قوت ادامه دارد.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: آزمون‌هایی را برای مشاوران خود برگزار کرده و آنها را تحت دوره‌های آموزشی ۵ ساله قرار می‌دهیم تا بتوانند برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی که ممکن است درون یا برون‌سازمانی باشد توانمند شوند.

عیسی‌مراد افزود: حوزه مشاوره یک حوزه کاملا تخصصی است و برای آنکه بتوانیم از همه مشاوران خود ‌‌نهایت استفاده را داشته باشیم، کمیته‌هایی با عناونین مختلف چون بهداشت و روان، آسیبهای اجتماعی، هدایت تحصیلی و… تشکیل دادیم که در این کمیته‌ها از حضور مشاوران دارای مدارک کار‌شناسی ارشد و دکتری استفاده می‌کنیم تا بتوانند سایر مشاوران که سطوح پایین‌تری دارند را ارتقا دهند.

وی در ادامه به کمبود مشاور در آموزش و پرورش اشاره و عنوان کرد: براساس استانداردهای بین‌المللی باید برای هر شش دانش‌آموز یک ساعت خدمات مشاوره‌ای در هر هفته ارائه شود این در حالی است که این آمار در ایران یک ساعت مشاوره به ازای هر ۱۵ دانش‌آموز است که این شاخص باید در آینده ارتقاء پیدا کند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: با توجه به مشکلاتی که اکنون در جذب نیرو وجود دارد، ارائه خدمات مشاوره‌ای در مقطع متوسطه اتفاق می‌افتد، البته در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این اختیار به ما داده شده است که نظام جامع راهنمایی و مشاوره را تعریف کرده و بتوانیم در سال‌های آتی خدمات مشاوره‌ای را در همه مقاطع و پایه‌های تحصیلی ارائه دهیم. چراکه اکنون بخشی از دانش‌آموزان ابتدایی و راهنمایی ما از خدمات مشاوره‌ای بهره‌مند می‌شوند.

عیسی‌مراد از تهیه و تدوین نظام جامع راهنمایی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: تهیه این نظام‌نامه با همکاری دانشگاه‌های معتبر کشور در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم پایلوت آن را در سال ۹۳ به اجرا در بیاوریم.

وی ادامه داد: در قالب برگزاری آزمونهای روان‌شناختی وضعیت روانی اجتماعی دانش‌آموزان را رصد کرده و از استعداد‌ها و توانمندی‌های آن‌ها آگاه می‌شویم. البته در حال حاضر آزمون‌های ما دچار ایراداتی است که درصدد رفع آن هستیم. امسال نیز همانند سالهای قبل آزمون‌هایی برگزار و نتایج به مسئولان ذی‌ربط ارسال می‌شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برگزاری این آزمون‌های چندگانه از جمله سنجش بهداشت و روان، علاقه‌مندی‌ها، استعداد‌ها و توانمندی دانش‌آموزان در مدارس متوسطه در آبان‌ماه و آذرماه برگزار می‌شود، گفت: نتایج در پرونده الکترونیکی مشاوره‌ای دانش‌آموزان ثبت خواهد شد.

به گفته عیسی‌مراد، بیش از ۷۰ آسیب اجتماعی، فرهنگی و روانی شناسایی شده و بیش از ۲۵ درصد از افراد جامعه گرفتار اختلالات روانی، اجتماعی هستند، اما نمی‌توان آمار دقیقی در خصوص ابتلای دانش‌آموزان به اختلالات روانی ارائه کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز